ANAF va lansa primul chatbot al instituției Oficialii promit o transformare digitală majoră

De Bianca Ion 93 citiri
5 min citire
schimbari_neasteptate_pentru_firmele_de_evenimente_ce_urmeaza_dupa_actiunile_anaf.webp.webp

ANAF accelerează procesul de modernizare și pregătește lansarea unui asistent virtual care va răspunde automat întrebărilor contribuabililor. Noul chatbot, denumit „Ana”, va putea oferi informații despre taxe, impozite și proceduri fiscale, fiind unul dintre cele mai avansate proiecte digitale din cadrul instituției. Anunțul a fost făcut în cadrul Summitului de Fiscalitate și Tehnologie organizat de Camera Consultanților Fiscali, eveniment la care au fost prezenți ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, și președintele ANAF, Adrian Nica.

Un proiect de trei ani, aproape de lansare

Chatbot-ul „Ana” este dezvoltat de peste trei ani, ca parte a programelor de digitalizare incluse în PNRR. Potrivit lui Doru Dudaș, președintele Comitetului Fiscal al CCF, implementarea sistemului este în faza finală.

„Eu pot să vă spun, colegii, testează încă, dar Ana va fi surpriza ANAF-ului în viitorul apropiat și va reprezenta de fapt o valorificare în această zonă de asistență a inteligenței artificiale. Așteptăm finalizarea testelor și implementarea acestui sistem. Va fi un semn, într-adevăr, de valorificare a inteligenței artificiale, pentru că agenția fiscală nu poate rămâne pe loc, pentru că dacă rămâne pe loc, va avea de pierdut”, a declarat Dudaș.

Fost vicepreședinte ANAF și director general în Ministerul Finanțelor, acesta a precizat că chatbot-ul are rolul de a simplifica interacțiunea cu instituția și de a reduce birocrația.

Interacțiune digitală între ANAF și contribuabili

În cadrul aceluiași eveniment, Rodica Duță, director general adjunct în Direcția de Asistență Contribuabili, a explicat că lansarea chatbot-ului face parte dintr-o strategie mai amplă de transformare digitală.

„Mai avem un proiect în dezvoltare, acesta, care face parte tot din PNRR, va introduce o interacțiune digitală a administrației fiscale cu contribuabilul, în sensul că atunci când contribuabilul este angrenat în diverse proceduri cu administrația fiscală, poate fi utilizată această interacțiune video ca să eliminăm deplasarea la organul fiscal”, a declarat Duță.

Pe lângă răspunsurile automate, sistemul va permite comunicarea audio-video cu funcționarii ANAF, astfel încât persoanele fizice și juridice să poată soluționa diverse situații fără prezență fizică la ghișeu.

Ce funcții va avea chatbot-ul „Ana”

Potrivit documentației tehnice, „Ana” este proiectată să interpreteze întrebările contribuabililor și să ofere răspunsuri automatizate, simulând un dialog real. Obiectivul platformei este acela de a sprijini cetățenii în îndeplinirea obligațiilor fiscale și de a clarifica procedurile administrative.

Chatbot-ul va reduce presiunea asupra call-centerelor și va contribui la creșterea gradului de conformare voluntară.

„Tendința de modernizare a serviciilor fiscale cu ajutorul aplicațiilor informatice, prin integrarea de soluții digitale bazate pe streaming video, va conduce la creșterea și implicit, la accelerarea operațiunilor de schimb de informații în relația cu contribuabilii. Interacțiunea video se utilizează în prezent în vederea înregistrării de către persoanele fizice în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual, disponibil pe portalul ANAF. ANAF vizează extinderea comunicării prin mijloace video și în alte zone de interacțiune cu contribuabilii, cum ar fi discuții, audieri, întâlniri ale contribuabililor cu structurile de control. ANAF urmărește migrarea pas-cu-pas a celei mai mari părți a contactelor cu contribuabilii către servicii electronice, urmând a se oferi un spectru complet de astfel de servicii, aceasta fiind o tendință la nivel global în ceea ce privește canalele de livrare a serviciilor”, se precizează în comunicatul instituției.

Obiectivele digitalizării: mai multă eficiență și economie de resurse

Chatbot-ul „Ana” este parte a unui program de modernizare care include platforme audio-video integrate cu portalul ANAF și Spațiul Privat Virtual.

„Utilizarea mediului electronic reprezintă o oportunitate pentru agenție și pentru contribuabili de a aloca și gestiona în mod eficient resursele materiale, financiare și de timp. Prin furnizarea produselor și prestarea serviciilor asociate solicitate se urmărește: implementarea sistemului informatic de tip agent conversațional chatbot și integrarea acestuia cu portalul internet al ANAF și cu serviciul Spațiul Privat Virtual, cu Contact center și alte canale disponibile; implementarea platformei de comunicare audio-video, în vederea îmbunătățirii interacțiunii dintre contribuabili și ANAF, platforma urmând a fi conectată cu portalul internet al ANAF și cu serviciul Spațiul Privat Virtual. Obiectivul general urmărit este acela de a oferi servicii noi contribuabililor, circa 5,5 milioane de persoane fizice și societăți comerciale, care să faciliteze interacțiunea acestora cu ANAF și să eficientizeze resursele alocate de ambele părți”, se menționează în documentul oficial.

Prin implementarea „Anei”, ANAF intenționează să ofere contribuabililor o experiență digitală accesibilă, rapidă și adaptată nevoilor actuale, marcând o schimbare importantă în modul în care instituția comunică cu publicul.