Presiunea în roți iarna – ce recomandă specialiștii?

0

Sursa: Financiarul.ro.

O presiune adecvată a pneurilor influențează durabilitatea anvelopei, consumul de combustibil al mașinii, nivelul de siguranță și confortul în timpul deplasării. Pentru a afla ce nivel de presiune trebuie să ai în anvelope, consultă tabelele informative ale producătorilor de mașini. Autocolantul sau tăblița cu informații despre presiunea ideală se găsește fie pe stâlpul interior al caroseriei, în dreptul ușii, fie pe clapeta de la rezervorul de combustibil. Diagramele de presiune elaborate de producătorii auto țin cont de punțile din față și din spate ale mașinii și de capacitatea de încărcare în timpul rulării. Specialiștii recomandă ca atunci când temperatura se situează constant sub 7 grade să montezi anvelope pentru iarnă. Nivelul de presiune al acestora trebuie adaptat condițiilor meteorologice de sezon.

Unde se ajustează presiunea în anvelope?

Impactul temperaturii exterioare asupra anvelopelor influențează nivelul de presiune al acestora. Indicațiile de presiune menționate de producătorul vehiculului sunt valabile pentru ambientul exterior. Așadar, respectă întocmai diagrama de presiune a mașinii doar dacă umfli cauciucul afară. Dacă verifici presiunea într-un garaj încălzit sau într-o parcare interioară cu temperatură superioară celei de afară, poți adăuga 0.2 bar (3 psi) la nivelul de presiune recomandat de producător. Această diferență de presiune constă în pierderea pe care o resimte pneul la contactul cu temperaturi negative.

De ce scade presiunea în roți?

O anvelopă umflată la 2 bar în timpul sezonului cald (20 grade) poate scădea sub 1.8 bar la temperatura de 0 grade. De altfel, pierderea presiunii este un fenomen normal și constant pentru anvelope. La diferență de 10 grade în atmosferă, presiunea poate scădea cu 0.06 – 0.10 bar. Principiul fizic pentru scăderea presiunii din roți este contractarea aerului din cauza scăderii temperaturii. Astfel, aerul nu mai exercită aceeași forță pe pereții anvelopei. Autovehiculele din noua generație au un martor de bord ce indică scăderea presiunii. Pentru cele mai vechi, este nevoie de o verificare mecanică. Verificarea optimă a presiunii din roți se face dimineața sau înainte de rulare, pentru ca valorile să nu fie influențate de încălzirea cauciucului.

Sfaturi de condus defensiv pe timpul iernii

Compoziția utilizată de producătorii de cauciucuri de iarnă îți oferă mai multă siguranță în timpul rulării la temperaturi joase datorită aderenței superioare. În condiții de iarnă, este recomandat să circuli sub limita de viteză admisă și să nu execuți manevre bruște. Suprafața de rulare influențează cel mai mult performanța anvelopelor. Stilul de condus trebuie adaptat în funcție de materialul cu care cauciucul intră în contact: asfalt uscat, asfalt umed, noroi, zăpadă, gheață, polei. Trecerea de la o porțiune uscată la una umedă sau înghețată poate fi bruscă în timpul iernii, așadar conduita la volan trebuie să fie permanent preventivă.

 

Presiunea în roți iarna influențează mașina în timpul deplasării. În cazul unei presiuni scăzute, cauciucurile se uzează mai rapid și neuniform. De asemenea, distanța de frânare devine mult mai mare pe suprafețe umede, iar manevrele sunt mai grele, în special în cazul parcărilor. Singurul avantaj al anvelopelor umflate sub limită este în cazul rulării de tip off-road, când aderența crește pe teren accidentat. De cealaltă parte, presiunea prea mare a anvelopei scade nivelul siguranței la volan. Principalul pericol în acest caz este riscul de explozie. Priza mai slabă cu carosabilul duce la scăderea aderenței, iar cauciucul nu rulează uniform, deoarece nu mai are întreaga lățime în contact cu șoseaua, ci doar acel inel median de aproximativ 30% din suprafața anvelopei, în care se concentrează excesul de presiune. Un cauciuc umflat peste limită reduce și confortul din timpul deplasării. Zgomotul din habitaclu devine mai mare, iar capacitatea de absorbție a șocurilor (gropi, borduri, obstacole) este mult mai scăzută. Pentru siguranța rulării cotidiene sau a călătoriei ocazionale, verifică presiunea din anvelope de iarnă o dată la două săptămâni sau înainte de a porni la drum lung.

loading...

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata