Care este planul de investiţii al companiei Toyota pe piața americană?

De Bianca Ion 95 citiri
5 min citire
miscare_surpriza_de_la_toyota_pe_piata_americana_ce_planuri_pregateste_gigantul_auto.webp.webp

 

Compania japoneză întenţionează să crească investițiile totale, în Statele Unite la aproape 60 de miliarde de dolari, însă nu a oferit detalii concrete despre proiectele vizate.

 

Concret, Toyota care este prezentă de peste șapte decenii pe piața americană, face un pas semnificativ şi va investi încă 10 miliarde de dolari în Statele Unite în următorii cinci ani. Anunțul vine într-un context în care autoritățile de la Washington poartă discuții cu Japonia pentru reducerea taxelor vamale, în schimbul unor investiții consistente din partea companiilor nipone.

De ce a ales Toyota să anunțe această investiție acum?

Din informaţiile publicației Le Figaro, Statele Unite solicită Japoniei investiții totale de 550 de miliarde de dolari pe teritoriul american. Obiectivul este scăderea taxelor vamale pentru companiile japoneze care activează în SUA, iar Toyota răspunde cu un angajament financiar major.

Prin această nouă injecție de capital, Această investiție va crește totalul investițiilor companiei în Statele Unite la aproape 60 de miliarde de dolari, de la începutul activității sale în țară, în urmă cu aproape 70 de ani.

 

Totuși, compania nu a precizat calendarul sau proiectele specifice vizate de această sumă.

 

Care au fost investiții anterioare și dorinţa de extindere

 

În luna februarie 2023, Toyota estima că investițiile sale cumulate în SUA ajunseseră la 49 de miliarde de dolari. Grupul deține în prezent 11 fabrici pe teritoriul american și are aproximativ 50.000 de angajați. Cea mai recentă fabrică este cea de producție a bateriilor din Carolina de Nord, inaugurată în 2021, cu o investiție de aproape 14 miliarde de dolari. Producția a început oficial după ceremonia de deschidere care a avut loc joi.

 

Trecerea de la anunțuri la fapte

 

Primele informații despre această investiție au apărut la finalul lunii octombrie, când Donald Trump, aflat în vizită la Tokyo, a afirmat că Toyota are în plan să investească încă 10 miliarde de dolari în Statele Unite.

Compania a reacționat cu prudență: „Investiția trebuie să fie continuă… Deși este dificil să confirmăm exact cifra de 10 miliarde de dolari, este cert că vom face investiții semnificative.” a clarificat directorul financiar Kenta Kon la începutul lunii noiembrie.

 

Impactul taxelor vamale asupra profitului operațional al Toyota pentru anul fiscal 2025-2026 este estimat la 1,45 trilioane de yeni, adică aproximativ 8 miliarde de euro. Între aprilie și septembrie, exporturile japoneze de automobile către SUA au fost supuse unor tarife vamale de până la 25%, iar din septembrie, plafonul a scăzut la 15%.

 

Până în acest moment, Toyota nu a anunțat dacă noile investiții vor compensa aceste taxe sau dacă vor fi direcționate către proiecte noi. Cert este însă că grupul își consolidează prezența pe una dintre cele mai importante piețe auto din lume.

 

Perspective și implicații pentru piața auto

 

Rămâne de văzut unde va fi direcționată suma de 10 miliarde de dolari: către fabrici noi, extinderea celor existente sau dezvoltarea tehnologiilor electrice și hibride. Toyota nu a oferit încă detalii, dar deschiderea fabricii de baterii din Carolina de Nord indică o orientare clară către segmentul electric.

 

Un alt aspect important este relația comercială dintre SUA și Japonia. Reducerea taxelor vamale pentru Toyota ar putea deschide oportunități și pentru alte companii japoneze, însă negocierile sunt complexe. Washingtonul cere investiții masive, iar Japonia urmărește beneficii fiscale pe măsură.

 

Viitorul depinde de mai mulți factori: evoluția pieței auto, tensiunile comerciale dintre SUA și China, dar și de cerințele tot mai stricte privind protecția mediului. Pentru Toyota, Statele Unite rămân o piață cheie, unde se conturează strategia globală a companiei.

 

În contextul de activitate, în anul 2023, Toyota a ocupat locul patru la vânzările de mașini pe piața americană, după General Motors, Ford și Stellantis, fiind singurul producător străin din top cinci.

 

    • Prima fabrică Toyota din SUA a fost inaugurată în Kentucky, în 1986.

 

    • De atunci, compania a construit șase uzine noi și a achiziționat alte cinci.

 

    • În prezent, Toyota are peste 50.000 de angajați pe teritoriul american.

 

 

Ce va urma după 2029 rămâne de văzut, însă investițiile anunțate arată că Toyota își propune să joace un rol tot mai important pe piața auto americană.