Ministrul Cseke Attila arată că doar 38-40% dintre șoferii români își achită amenzile rutiere, în timp ce media europeană ajunge la 90%. Guvernul propune noi legi pentru suspendarea permisului celor care nu plătesc.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a atras atenția asupra diferenței mari dintre România și celelalte țări din Uniunea Europeană când vine vorba de plata amenzilor rutiere. În timp ce în UE 9 din 10 amenzi sunt achitate, în România doar 4 din 10 șoferi plătesc sancțiunile primite.
În precizările sale, „În ceea ce privește sancțiunile contravenționale în regimul rutier, în Uniunea Europeană media de achitare a acestor amenzi este în jur de 90%. În România acest procent este de 38-40%. E o diferență majoră. Trebuie, așadar, să creionăm mecanisme prin care, dacă ai greșit și ești sancționat, singurul lucru care trebuie să se întâmple este ca acea sancțiune să fie plătită. Așa cum se întâmplă în toate statele membre ale Uniunii Europene, aceste mecanisme din pachet vin să faciliteze plata acestor obligații, pentru că amenzile contravenționale trebuie să intre în veniturile bugetului autorității locale unde este domiciliat contravenientul.”
Ministrul a explicat că, de exemplu, dacă cineva din Suceava primește o amendă în București, banii ar trebui să ajungă la bugetul local al municipiului Suceava. În realitate, însă, multe localități pierd aceste venituri atunci când amenzile nu sunt plătite.
Care sunt noile reguli propuse de Guvern
Pentru a schimba această situație, autoritățile au pregătit un pachet de legi care să simplifice procedurile și să îi descurajeze pe cei care nu plătesc amenzile. Una dintre cele mai importante măsuri propuse este suspendarea permisului de conducere pentru cei care nu achită amenzile în termen de 90 de zile.
Astfel, „Este vorba, în principal, despre amenzi contravenționale, de exemplu oprirea la un indicator sau pe o stradă unde oprirea este interzisă. Dacă aceasta este sancționată cu două sau patru puncte de penalizare, conform legislației rutiere, amenda aferentă punctelor de penalizare trebuie plătită. Dacă în 90 de zile lucrătoare acest lucru nu se întâmplă, pentru că ai încălcat regulile de circulație, sancțiunea se agravează prin suspendarea permisului de conducere. Trebuie să creăm mecanisme prin care, de la acel procent de 38-40%, să ajungem undeva la 90%.”
Cum va funcționa mecanismul
Un exemplu clar este cel al opririi interzise pe o stradă. O astfel de abatere poate aduce patru puncte de penalizare. Dacă amenda nu este achitată în termen de trei luni, șoferul riscă suspendarea permisului. Această măsură este deja aplicată în multe țări europene, unde rata de plată a amenzilor este mult mai mare.
Ministrul a mai precizat că pachetul de legi va intra săptămâna viitoare în procedura de avizare interministerială, ceea ce înseamnă că schimbările ar putea intra în vigoare în perioada următoare.
Importanța banilor din amenzi pentru comunități
Veniturile din amenzi sunt esențiale pentru bugetele locale. Dacă un locuitor al Clujului primește o amendă în Timișoara, banii ar trebui să ajungă la bugetul local al orașului de domiciliu.
În lipsa plății, ambele orașe pierd aceste sume importante.
Concret, „Astfel, bugetul local rămâne lipsit de acest venit dacă cetățeanul nu plătește. Pachetul propune mecanisme care scurtează aceste proceduri, astfel încât să încercăm să ajungem și noi acolo unde sunt toate statele membre ale Uniunii Europene. Din nou, este vorba despre acea categorie de persoane care nu își plătesc obligațiile față de bugetul local sau nu își achită sancțiunile aplicate în regimul rutier.”
Guvernul speră ca, prin aceste proceduri mai rapide și reguli mai stricte, rata de plată a amenzilor să crească semnificativ, apropiindu-se de media europeană.
Proiectul de lege urmează să fie analizat de mai multe ministere înainte de a ajunge în Parlament, iar autoritățile estimează că schimbările vor avea un impact rapid asupra comportamentului șoferilor.
Cum vor resimți șoferii aceste măsuri?
Specialiștii spun că noile reguli vor avea efect imediat după adoptare. Pentru cei care plătesc amenzile la timp, nu se va schimba nimic. Însă cei care ignoră sancțiunile ar putea rămâne fără permis.
Trebuie să ajungem de la 40% la 90%, a subliniat ministrul. Odată cu digitalizarea procedurilor și clarificarea legislației, autoritățile speră ca tot mai mulți șoferi să își achite amenzile.
Rămâne de văzut cum vor reacționa șoferii la aceste măsuri. Unii ar putea fi mai atenți la respectarea regulilor, iar alții vor simți presiunea suspendării permisului.
În următoarele luni, efectele noilor legi vor putea fi observate atât în comportamentul șoferilor, cât și în bugetele locale.
De ce sunt necesare aceste schimbări pentru România?
Statisticile arată clar că România are de recuperat mult față de restul Europei în ceea ce privește plata amenzilor rutiere. Noile măsuri propuse de Guvern ar putea reprezenta un pas important spre responsabilizare și creșterea veniturilor pentru comunități.
Numărul mic de amenzi plătite până acum a afectat bugetele locale, dar și siguranța rutieră. Dacă noile reguli vor fi aplicate cu strictețe, este posibil ca România să se apropie de media europeană în următorii ani.
Pentru mulți șoferi, aceste schimbări pot părea dure, însă ele sunt menite să aducă mai multă corectitudine și responsabilitate pe drumurile din România.
Rămâne de văzut dacă aceste măsuri vor fi suficiente pentru a schimba obiceiurile șoferilor și pentru a aduce mai mulți bani în bugetele locale.
Un lucru este sigur: autoritățile sunt hotărâte să reducă decalajul față de restul Europei și să facă sistemul de sancționare mai eficient.
