Ce spune Călin Popescu-Tăriceanu despre renaștea companiei Dacia?

De Bianca Ion 75 citiri
5 min citire
calin_popescu_tariceanu_dezvaluie_povestea_nespusa_din_spatele_renasterii_dacia.webp.webp

 

Fostul premier român explică rolul esențial al lui Louis Schweitzer în colaborarea dintre Dacia și Renault în anii ’90 și clarifică de ce Hyundai nu a fost niciodată o opțiune reală pentru privatizare.

 

Povestea Daciei moderne începe cu un om care a avut curajul să gândească diferit. Călin Popescu-Tăriceanu vorbește despre rolul decisiv pe care l-a avut Louis Schweitzer, fostul președinte Renault, în transformarea Daciei într-o marcă recunoscută la nivel internațional. Fără viziunea sa, Dacia nu ar fi ajuns ceea ce este astăzi.

 

Viziunea lui Schweitzer pentru Dacia

 

Călin Popescu-Tăriceanu subliniază importanța deciziei lui Louis Schweitzer de a investi în Dacia.

„El este cel care a avut viziunea creării Dacia moderne și a transformării brandului Dacia în ceea ce este astăzi.” Schweitzer a văzut potențialul Daciei ca o marcă destinată piețelor emergente, unde era nevoie de o mașină cu performanțe tehnice potrivite și cu un preț accesibil.

 

„Cel care a gândit acest proiect de mașină ieftină, produsă într-un loc unde costurile de producție sunt reduse, pentru a putea oferi un produs accesibil.”

 

Între timp, datorită mărcii Renault, care este patronul Dacia, produsul Dacia de astăzi a rămas numai cu percepția unei mașini ieftine. Ea este o mașină evoluată, care face față concurenței cu brio din toate punctele de vedere. Nu mai este atât de ieftină, dar ceea ce este important este percepția. Probabil acesta este și secretul succesului imens pe care l-a raportat Dacia.

 

Care au fost negocierile pentru privatizarea Daciei?

 

Am văzut în presa de la noi o afirmație care este fără niciun fel de fundament și care a fost preluată de mai multe publicații. Și anume că Schweitzer l-ar fi căutat în 1998 pe Stroe și că i-ar fi cerut să oprească negocierile cu Hyundai. Doresc să subliniez că Schweitzer era unul dintre căpitanii industriei franceze. Puțin probabil să-l fi sunat el pe Stroe. În 1997, am fost ministru al Industriei și Comerțului, și vă pot spune că nu a existat niciun fel de abordare sau negociere cu Hyundai pentru privatizare.

Hyundai nu și-a manifestat niciun interes pentru Dacia.

 

Negocierile pentru privatizare s-au purtat exclusiv cu Fondul Proprietății de Stat.

 

Renault nu avea de ce să discute cu Stroe. El nu era proprietarul Daciei. Negocierea contractului de privatizare s-a făcut cu Fondul Proprietății de Stat. Dacă vreți să vedeți cum a început discuția, am relatat destul de detaliat pe site-ul APIA cum s-a reluat legătura cu grupul Renault prin Schweitzer.

 

Întâlnirea de la Paris

 

M-am dus în mod special la Paris, la conducerea Renault, pentru a deschide subiectul privatizării uzinei Dacia și a producerii unei mașini abordabile pentru piețele cu putere scăzută de cumpărare. A fost o întâlnire în care s-au întâlnit două idei care mergeau în același sens. Schweitzer mi-a spus atunci că va trimite la 1 septembrie două echipe, una pentru auditul tehnic și alta pentru auditul financiar.

 

După aceste evaluări, negocierile cu Fondul Proprietății de Stat au fost finalizate, iar contractul de privatizare a fost semnat în 1999, în prezența președintelui Emil Constantinescu și a premierului Radu Vasile.

 

Moștenirea lui Louis Schweitzer pentru Dacia

 

Fără Louis Schweitzer acest proiect nu s-ar fi realizat. A fost marele lui pariu, pe care l-a câștigat indiscutabil.

 

A avut o contribuție decisivă.

 

Astăzi, Dacia este unul dintre cele mai cunoscute branduri auto din Europa Centrală și de Est, cu vânzări impresionante și o gamă tot mai diversificată de modele. Succesul său continuă să fie legat de viziunea pe termen lung a celor care au crezut în potențialul acestei mărci.

 

Privind spre viitor

 

Privatizarea Daciei și transformarea sa într-un brand de succes nu ar fi fost posibile fără implicarea și determinarea unor oameni ca Louis Schweitzer. Modelul Logan a deschis drumul pentru o nouă eră, iar Dacia a reușit să se adapteze și să evolueze constant.

 

În prezent, Dacia își continuă drumul, dezvoltând modele noi și inovatoare, inclusiv în zona vehiculelor electrice. Moștenirea lui Louis Schweitzer rămâne vie, iar povestea Daciei moderne continuă să inspire generații întregi.