Francezii folosesc platforma Tut Tut pentru a livra colete vecinilor

De Bianca Ion 96 citiri
7 min citire
featured_image-627.png

 

Peste 300.000 de utilizatori din Franța folosesc platforma Tut Tut pentru a livra colete vecinilor, reducând costurile și emisiile. Compania are acum planuri de extindere în alte țări europene.

 

Aplicația a reușit să transforme livrările de zi cu zi într-o activitate de ajutor reciproc între vecini. Tut Tut a depășit recent pragul de un milion de livrări în Franța, iar fondatorii săi subliniază că scopul nu este crearea de locuri de muncă tradiționale.

 

Cum a transformat Tut Tut livrările într-o activitate socială

 

Lansată în anul 2021 de Vincent Chabbert, platforma Tut Tut conectează persoane dispuse să livreze pachete în timpul drumului lor obișnuit. Serviciul funcționează asemănător cu aplicațiile de carpooling, dar pentru transportul de bunuri, permițând utilizatorilor să câștige sume mici pentru livrări în apropiere.

    • Co-transportatorii pot accepta cel mult 3 comenzi pe zi.

 

    • Pentru fiecare livrare primesc între 5 și 15 euro, în funcție de distanță și de mărimea pachetului.

 

    • Suma maximă pe care o pot câștiga lunar este de 250 de euro.

 

 

În explicaţiile sale, „Așadar, bacșișul este foarte mic și este foarte important pentru noi pentru că nu vrem să devină o slujbă.”, explică Pierre-Etienne Montenot, directorul general al companiei. El subliniază că majoritatea celor implicați sunt pensionari sau persoane aflate aproape de pensionare, care doresc să rămână active social și să ajute comunitatea.

 

Însă, Tut Tut nu este o alternativă la Uber

 

Spre deosebire de alte platforme similare, Tut Tut nu permite transformarea activității într-un loc de muncă cu normă întreagă.

„Așadar, bacșișul este foarte mic și este foarte important pentru noi pentru că nu vrem să devină o slujbă.” spune Montenot. Acest lucru atrage în special persoanele care vor să-și suplimenteze veniturile fără presiune sau obligații.

 

Sau, „Își termină munca, merg să-și facă cumpărăturile pentru ei înșiși, pot cumpăra și pentru altcineva și le livrează vecinilor.”, spune Pierre-Etienne Montenot.

 

„Este ca spiritul BlaBlaCar (aplicație franceză de ridesharing), dar cu precizia și capacitatea de execuție a Uber.”, explică Pierre-Etienne Montenot.

 

Marile supermarketuri susțin platforma Tut Tut

 

Carrefour, Auchan, Leroy Merlin și alte lanțuri mari de magazine din Franța colaborează cu Tut Tut pentru a reduce costurile de livrare. Platforma percepe un comision de 25-30% pentru fiecare comandă, iar magazinele economisesc semnificativ în comparație cu serviciile tradiționale de curierat.

 

Practic, „Dacă e, de exemplu, mai puțin de cinci kilometri, vom lua 8 €, și din acest total vom da 5 € persoanei care face livrarea.”, explică Montenot. Retailerii apreciază și faptul că optimizarea traseelor de livrare contribuie la reducerea emisiilor de carbon.

 

Mulți dintre cei care se înscriu pe platformă livrează doar atunci când văd că o persoană cu dizabilități are nevoie de ajutor sau când vor să cunoască oameni noi.

Mai mult, Tut Tut creează legături între locuitorii din aceeași comunitate și încurajează solidaritatea locală.

 

    • Parteneriate cu peste 4.000 de magazine din toată Franța

 

    • Livrări disponibile șapte zile din șapte

 

    • Reducerea emisiilor prin optimizarea drumurilor zilnice

 

 

Planuri de extindere la nivel european

 

După succesul din Franța, Tut Tut se pregătește să își extindă serviciile în Spania și Italia în 2026.

În opinia sa, „Vrem să fim liderul european în ceea ce privește ultima milă.” afirmă Pierre-Etienne Montenot. Totuși, nu toate piețele sunt la fel de receptive la acest model.

 

    • Germania este considerată „nepregătită” pentru acest tip de serviciu colaborativ.

 

    • Piața din Marea Britanie ar putea fi prea digitalizată pentru abordarea propusă de Tut Tut.

 

 

Compania estimează că are nevoie de o investiție de 2-3 milioane de euro pentru extindere, dar spune că are deja mai multe oferte și poate să refuze fondurile speculative. În contextul financiar, „În fiecare zi primim e-mailuri și mesaje de la oameni care vor să investească în compania noastră.” precizează Montenot.

 

Platforma a reușit să își dubleze volumul de livrări între ianuarie și august 2025, ceea ce arată o creștere rapidă și un interes tot mai mare pentru acest tip de serviciu.

 

Importanța modelului colaborativ în era comerțului online

 

Montenot, fost director de logistică la Amazon, consideră că e-commerce-ul va continua să se dezvolte, dar este esențial să fie menținute legăturile sociale între oameni.

În viziunea sa, „Nu putem schimba ascensiunea comerțului electronic, comerțul electronic va crește, dar trebuie să ne asigurăm că ne consolidăm comunitatea pentru că este atât de important. Altfel vom sta acasă, vom comanda, vom primi lucrurile… trebuie să ne consolidăm cartierul.” spune el.

 

Practic, compania a înregistrat profit pentru prima dată anul acesta și explorează noi parteneriate cu farmacii și librării independente.

Pentru cei care se întreabă dacă merită să folosească aplicația, Montenot răspunde: „Puterea acestui model constă în faptul că nu generăm emisii suplimentare, construim comunități și suntem foarte flexibili. Cred că aceste trei lucruri sunt cele necesare în Europa și în lume pentru a atenua puterea comerțului electronic.”

 

În concluzie, Tut Tut dovedește că livrările pot deveni o activitate care unește oamenii, aduce beneficii sociale și protejează mediul. Cu planuri de extindere și o comunitate tot mai mare, modelul propus de această platformă ar putea schimba modul în care privim livrările la nivel european.