Acid folic sau folate: suplimente pentru sarcină

0

Dieta echilibrată şi sănătoasă în timpul sarcinii este esenţială pentru a beneficia de vitaminele şi mineralele necesare atât dezvoltării armonioase a fătului, cât şi pentru menţinerea sănătăţii viitoarei mămici. Pe lângă alimentaţia adecvată, femeile însărcinate sau care doresc să rămână însărcinate, ar trebui să ia un supliment de acid folic. 

Acid folic sau folat

Folatul este foarte important pentru sarcină şi, totodată, o multivitamină prenatală. Acesta este de fapt vitamina B9, un nutrient esenţial care susţine dezvoltarea tubului neural al fătului. În plus, este necesar femeii însărcinate pentru că susţine formarea celulelor roşii şi participa la metilarea AND-ului. 

Acidul folic este o formă sintetică a folatului. Este posibil ca alimentaţia (legume verzi cu frunze, citrice, fasole şi linte) să nu ofere necesarul zilnic de folat natural. Mai mult, nutrienţii se pierd prin fierbere, de aceea suplimentarea cu acid folic este absolut necesară. 

Aici poţi afla mai multe informaţii despre vitamina B9, acidul folic şi folat.

Cum se administrează acidul folic

Femeile care doresc să rămână însărcinate, sau sunt deja, ar trebui să ia un supliment cu acid folic. Mai exact, 400 de micrograme de acid folic zilnic, înainte de a rămâne gravide şi până în a 12-cea săptămână de sarcină. Acest lucru reduce riscurile problemelor de dezvoltarea a fătului în primele săptămâni. Totodată, specialiştii recomandă pe lângă acidul folic şi un supliment de vitamina D, şi evitarea suplimentelor care conţin vitamina A (retinol) care poate afecta copilul. 

Cum se obţin suplimentele pentru sarcină

Suplimentele pentru sarcina se obţin în urma prescrierii medicului de la farmacii sau online. Dacă se vor achiziţiona multivitamine care conţin acid folic, este important să se evite acele formule care conţin şi vitamina A. 

Beneficiile acidului folic

Acidul folic contribuie la prevenirea defectelor congenitale ale copilului, cunoscute sub denumirea de defecte ale tubului neural şi spina bifidă. Dacă femeia nu a luat acid folic înainte de a rămâne gravidă, ar trebui să înceapă administrarea acestuia de îndată ce află că este însărcinată până în a 12-a săptămână de sarcină. Totodată, ar trebui să consume zilnic alimente care contin folat, cum ar fi legumele cu frunze verzi, citrice sau leguminoase ca lintea sau fasolea. 

Alimentaţia şi folatul

Este dificil ca femeia însărcinată să obţină cantitatea de folat recomandată pentru bună evoluţie a unei sarcini numai din alimente, de aceea, pe lângă consumul alimentelor adecvate, se recomandă şi un supliment cu acid folic. Folatul mai poate fi luat din unele cereale pentru micul dejun sau tipuri de margarină care au fost îmbogăţite cu acid folic. 

Când se recomandă suplimentarea acidului folic

În cazul în care femeia prezintă riscuri mari de a avea o sarcină cu probleme de dezvoltare a tubului neural se recomandă zilnic o doză mai mare de 500 micrograme de acid folic. Aceste situaţii pot apărea dacă:

  • Viitoarea mămică sau tatăl au un defect al tubului neural
  • Viitoarea mămică sau tatăl au în familie antecedente cu defecte ale tubului neural
  • A existat o sarcină anterioară cu defect al tubului neural
  • Femeia suferă de diabet
  • Femeia este sub tratament pentru epilepsie
  • Femeia ia medicamente pentru HIV.

Desigur, administrarea unei doze mai mari de acid folic se va face doar în urma prescrierii medicului. Totodată, în aceste situaţii se pot realiza şi teste suplimentare de screening în timpul sarcinii. 

Folatul şi acidul folic sunt diferiţi

Toate femeile aflate la vârsta reproducerii ar trebui să beneficieze de folat în fiecare zi, indiferent dacă doresc sau nu să rămână însărcinate, pentru că acesta ajută la crearea celulelor noi. Folatul şi acidul folic sunt două noţiuni diferite. Astfel, folatul este termenul general pentru a descrie mai multe tipuri de vitamina B9 şi poate include:

  • Acidul folic
  • Dihidrofolatul
  • Tetrahidrofolatul
  • 5, 10 metilenetetrahidrofolat
  • 5 metiltetrahidrofolat

Acidul folic este un tip specific de folat şi nu se poate regăsi în mod natural în alimente. Există, totuşi, produse fortificate precum orezul, pastele, pâinea sau cerealele pentru micul dejun care au fost îmbogăţite cu acid folic. Acesta este mai stabilă la căldură decât folatul natural, deci se păstrează în urma procesului de gătire şi prelucrare termică a alimentelor.

Femeile ar trebui să consume zilnic 400 mcg, ceea ce este imposibil numai din alimentaţie. De aceea acestea ar trebui să ia în considerare şi administrarea unui supliment de acid folic.

 

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata