Orașul-port din Sri Lanka, construit în China, stârnește temeri de elefanți albi

De Jurnalul Național Externe 243 citiri
11 min citire

Inrolare trafic.ro




Colombo, Sri Lanka – În ceea ce îi privește pe mulți rezidenți ai capitalei Sri Lanka, ultimul lucru de care are nevoie națiunea lor insulară în mijlocul celei mai grave crize economice din istorie este o altă plajă – coasta de 1.340 km a națiunii insulare este binecuvântată cu unele dintre cele mai frumoase plaje din lume.

Cu toate acestea, Port City Colombo (PCC), o zonă comercială nouă și vastă construită de chinezi din Colombo, a dezvăluit recent o plajă artificială cu vedere la Marea Laccadive.

„Plaja artificială este doar spălarea verde pentru a atrage investitori internaționali – durabilitatea este un cuvânt la mod convenabil”, a declarat Priyangi Jayasinghe, cercetător la Institutul Munasinghe pentru Dezvoltare din Colombo, pentru Al Jazeera.

Jayasinghe este unul dintre numeroșii critici locali care se tem că PCC este un alt elefant alb finanțat de Beijing, în formă de proiecte controversate. Printre acestea se numără portul internațional Hambantota, care înregistrează pierderi, care a fost închiriat către China Merchants Port Holdings Company Limited, deținută de stat chineză, în 2017, deoarece Sri Lanka se lupta să-și ramburseze creditorii străini, printre care China, India și Japonia, precum și creditori privați.

Criticii spun că PCC, care este dezvoltat pe 269 de hectare (665 de acri) de teren recuperat, este nesustenabilă și va avea beneficii neglijabile pentru economia în dificultate a națiunii.

„PCC va avea un impact foarte minor asupra economiei din Sri Lanka. Va fi un tărâm de vis separat, fără taxe, când restul țării se confruntă cu taxe mai mari pentru a face față crizei economice”, a spus Jayasinghe.

CHEC Port City Colombo, care dezvoltă PCC, respinge criticile și insistă că proiectul ambițios de dezvoltare, finanțat în cadrul Inițiativei Belt and Road (BRI) a Chinei în valoare de 1,4 miliarde de dolari, va înființa un oraș de clasă mondială pentru Asia de Sud.

CHEC Port City Colombo (Pvt) Ltd este o filială deținută în totalitate a China Harbour Engineering Company (CHEC), care, la rândul său, este o filială a China Communications Construction Company Limited (CCCC), o întreprindere majoritară de stat cu sediul în Beijing.

Port City Colombo este dezvoltat pe 269 de hectare (665 de acri) de teren recuperat în capitala Sri Lanka (Stuart Heaver)

Deși programată pentru finalizare în 2041, construcția s-a terminat în anumite părți ale șantierului, inclusiv un pod pietonal și plaja artificială, care era programată să se deschidă în decembrie, dar rămâne închisă pentru vizitatori.

Credibilitatea proiectului a primit un impuls în ianuarie de la o vizită de mare profil a fostului prim-ministru al Regatului Unit David Cameron. Cu toate acestea, mulți localnici, care se confruntă cu inflația rampantă și penuria de alimente, rămân sceptici cu privire la o mai mare implicare a Chinei în afacerile economice din Sri Lanka.

„Și acolo este China”, a spus un șofer al unui trishaw cu motor tuk-tuk pentru Al Jazeera, arătând spre uriașul șantier de construcție pentru PCC în timp ce trecea prin traficul aglomerat de la amiază.

„De fiecare dată când mă întorc în Colombo, guvernul a vândut un pic mai mult din națiune Chinei”, a declarat pentru Al Jazeera Prem Velautham, un Sri Lanka care trăiește în Marea Britanie, care a vizitat recent site-ul.

În realitate, temerile de proprietate chineză se bazează, cel puțin parțial, pe concepții greșite cu privire la faptele de pe teren.

La fel ca și portul Hambantota, PCC nu este deținută de China sau de o companie chineză, dar 65% din suprafața de 178 de hectare (440 de acri) de teren recuperat va fi deținută pe o închiriere de 99 de ani de către un stat majoritar chinez. companie.

„Având în vedere rolul Sri Lanka în epicentrul narațiunii „diplomației capcanei datoriilor” și problemele bine documentate ale portului Hambantota, nu este surprinzător că locuitorii din Colombo sau din altă parte sunt sceptici față de proiectele spectaculoase ca acesta – au motive întemeiate. să fie”, a declarat Austin Strange, coautor al cărții Banking on Beijing și profesor asistent de relații internaționale la Universitatea din Hong Kong, pentru Al Jazeera.

CHEC Port City Colombo spune că dezvoltarea sa va crea 143.375 de noi locuri de muncă și o valoare economică suplimentară de 13,8 miliarde de dolari pe an (Stuart Heaver)

CHEC Port City Colombo a declarat că proiectul va crea 143.375 de noi locuri de muncă și o valoare economică suplimentară de 13,8 miliarde de dolari pe an.

„PwC a efectuat o evaluare a impactului economic al orașului portuar Colombo, care evidențiază importanța acestui proiect în mai multe pârghii economice”, a spus un purtător de cuvânt al companiei.

Criticii se întreabă dacă aceste calcule includ toate costurile de mediu.

Vidhura Ralapanawe, un expert în sustenabilitate care a consiliat Comisia PCC, organismul guvernamental însărcinat cu supravegherea dezvoltării, a declarat că proiectul este centrat pe mașină și nu a luat în considerare în mod corespunzător creșterile așteptate ale cererii de energie, apă și servicii de deșeuri și canalizare.

Ralapanawe a subliniat, de asemenea, că un proiect de metrou ușor, finanțat de japonezi, în valoare de 1,5 miliarde de dolari, care ar fi servit drept principală legătură de transport public între PCC și Colombo, a fost anulat în 2020.

„În 2021, i-am spus comisiei (PCC) că planul de durabilitate existent pur și simplu nu era suficient de bun – nu s-a concentrat serios pe durabilitate, a fost tratat doar ca cireașa de pe tort”, Ralapanawe, care este vicepreședinte executiv pentru durabilitate și inovație la producătorul de îmbrăcăminte durabilă Epic Group, a declarat pentru Al Jazeera.

„Ceea ce avem acum este „nu mult” în ceea ce privește durabilitatea – acesta a fost proiectat ca un oraș ieftin.”

Un purtător de cuvânt al Comisiei PCC a respins aceste afirmații ca fiind „incorecte” și l-a îndrumat pe Al Jazeera pe site-ul web al comisiei, care spune: „Port City Colombo urmează o abordare integrată, pentru gestionarea energiei, apei și deșeurilor, cu inițiativele sale de durabilitate concentrate pe protejarea și conservarea mediului.”

Când a fost solicitată de Al Jazeera pentru detalii mai specifice, comisia a trimis întrebări către CHEC Port City Colombo, în ciuda faptului că compania chineză a afirmat că guvernul va furniza infrastructura pentru tratarea apelor uzate în cadrul Parteneriatului Public Privat care acoperă dezvoltarea.

Același acord PPP responsabilizează și guvernul pentru alimentarea cu apă, alimentarea cu energie, eliminarea deșeurilor și transportul public.

CHEC Port City Colombo a estimat că proiectul său va avea ca rezultat o cerere suplimentară de apă de 39.000 de metri cubi pe zi, echivalentul a peste 15 piscine de dimensiuni olimpice (Stuart Heaver)

Unii activiști de mediu și cetățeni se întreabă dacă autoritățile au planul sau bugetul pentru investiția semnificativă necesară pentru a găzdui PCC, având în vedere infrastructura publică suprasolicitată din Colombo și starea abjectă a finanțelor publice din Sri Lanka.

CHEC Port City Colombo a estimat că proiectul va crește cererea de apă cu 39.000 de metri cubi pe zi, echivalentul a peste 15 piscine de dimensiuni olimpice, într-o țară care a suferit secete severe în 1992 și 2001. Dezvoltatorul a spus că cererea a crescut va fi îndeplinită de către autoritatea de stat pentru apă și că își încurajează partenerii privați să recicleze apele uzate.

CHEC Port City Colombo a susținut, de asemenea, că „nu este fezabilă” să se înființeze o fabrică de energie regenerabilă la scară largă pentru proiect, dar „explorează toate căile pentru a vedea care formă specifică de energie regenerabilă sau combinație de energie regenerabilă este cea mai fezabilă”.

Compania a spus că o nouă autostradă cu mai multe benzi cunoscută sub numele de „Outer Circular Highway (OCH)” va satisface nevoile de transport ale dezvoltării și va căuta „să promoveze o formă mai pietonală de navetă, cu multe alei protejate și baldachinuri verzi”.

În timp ce CHEC Port City Colombo a susținut că PCC a generat deja „un interes semnificativ în comunitatea internațională”, Ralapanawe a spus că firmele străine pot fi descurajate să investească în proiect dacă nu le permite să atingă obiectivele interne de durabilitate pentru reducerea emisiilor de carbon, a deșeurilor. și utilizarea apei și protejarea mediului marin.

Mulți rezidenți din Colombo își exprimă, de asemenea, îngrijorarea că investitorii chinezi ar putea lua o participație mai mare în PCC dacă proiectul eșuează, deși nu a existat nicio sugestie cu privire la o astfel de posibilitate nici din partea guvernului, nici a dezvoltatorului.

„PCC este un caz de a nu gândi lucrurile bine, la scară macro”, a spus Ralapanawe.

Sursa – www.aljazeera.com