În cadrul acestor fabrici, condițiile de piață nu sunt cele mai bune, de exemplu suedezii de la Northvolt , un producător de celule de baterii pentru vehicule electrice, a solicitat protecția SUA în caz de faliment în noiembrie, ca o lovitură pentru speranțele Europei de a construi o industrie autohtonă care să concureze cu China, scrie Reuters.
Interesant e că România nu se află la nicio categorie, semn ca puterea politică a depășită de evenimente și de importanța perioadei și ignoră situația din piață, chiar dacă interesul pentru mașini electrice nu e foarte ridicat.
Proiecte legate de vehiculele electrice planificate, operaționale și eliminate în funcție de țară:
Operaționale
Marea Britanie
* Sunderland: O fabrică a Nissan, operațională din 2012, are o capacitate de producție de 1,8 GWh.
Republica Cehă
* Horni Sucha: Producătorul ceh de baterii Magna Energy Storage (MES) vizează o producție de 15 GWh la o fabrică în valoare de 1,4 miliarde de coroane cehe (63 de milioane de dolari). S-a deschis în septembrie 2020 cu o capacitate inițială de 200 MWh.
Franţa
* Douvrin: Uzina Automotive Cells Company (ACC) a fost inaugurată în mai 2023, cu operațiuni începând în a doua jumătate a anului.
ACC este un JV al Stellantis, Mercedes Benz și TotalEnergies (TTEF.PA). În martie, ACC și Bouygues și Equans au semnat un acord pentru a dubla capacitatea centralei de 13 GWh până în 2026.
* Quimper: Grupul Bolloré deschide o nouă fabrică deținută de Blue Solutions din Ergue-Gaberic, ce a fost inaugurată în 2013. Site-ul companiei spune că cele două fabrici ale sale din Franța și Canada au o capacitate combinată de 1,5 GWh . Nu e clar ce capacitate se află în Franța.
Germania
* Gruenhide: Tesla solicită aprobarea guvernului german pentru a dubla capacitatea fabricii sale de baterii de 5 miliarde de euro de lângă Berlin, față de cei 50 GWh actuali.
* Erfurt: CATL din China crește capacitatea fabricii sale la 14 GWh de la 8 GWh, urmărind să fie profitabilă în 2025.
* Ludwigsfelde: Microvast’sdeschide o nouă fabrică cu o capacitate de 1,5 GWh și vizează până la 6 GWh.
Ungaria
* Goed: Fabrica Samsung de 1,2 miliarde de euro are o capacitate de 30 GWh și a început producția în 2018.
Italia
* Teverola: Seri Industrial’s a început operațiunile la uzina sa de 570 de milioane de euro în 2024, cu o capacitate instalată inițială de 0,35 GWh și o capacitate vizată de 8 GWh.
Norvegia
* Arenal: Morrow și-a deschis uzina de 470 de milioane de euro în august 2024, cu o capacitate vizată de 32 GWh. Cu toate acestea, CEO-ul său, Lars Christian Bacher, a declarat pentru Reuters că va dura ani înainte să se califice pentru a vinde baterii unei companii de automobile.
Polonia
* Wroclaw: LG Energy Solution’s adeschis o fabrică producția începută în 2017, cu o capacitate de 100.000 de baterii și un obiectiv de 115 GWh până în 2025.
Serbia
* Subotica: ElevenES a deschis instalația sa de celule de baterie LFP în aprilie 2024, vizând o producție de 48 GWh până în 2027. Investiția planificată este de 1 miliard de euro.
Suedia
* Skelleftea: Fabrica Northvolt a început producția la sfârșitul anului 2021. Grupul a suspendat în septembrie 2024 planurile de extindere a fabricii din cauza problemelor de producție, a cererii lente și a concurenței din China, iar acum produce doar celule de baterie. Are o capacitate instalată de 16 GWh, dar nu funcționează la acel nivel. Compania a ratat unele obiective interne și a redus producția la fabrică, a informat Reuters pe 18 noiembrie
Planificate
Belgia
* Seneffe-Manage: Avesta Battery and Energy Engineering se așteaptă ca centrala sa de 40 de milioane de euro să fie complet operațională până în 2030, cu o capacitate de 3 GWh.
Marea Britanie
* Somerset: Grupul Tata din India va construi o gigafabrică de 4 miliarde de lire sterline pentru a-și aproviziona fabricile Jaguar Land Rover. Uzina va avea o producție inițială de 40 GWh, producția începând din 2026.
Finlanda
* Kotka: Finnish Minerals Group a semnat un acord cu un potențial partener pentru o fabrică de producție de celule. După ce o evaluare a impactului asupra mediului pentru instalație a fost finalizată în octombrie, a spus compania, care se așteaptă ca producția să înceapă în 2026.
Franţa
* Douai: Envision din China investește până la 2 miliarde de euro într-o gigafabrică AESC din apropierea hub-ului de vehicule electrice „Renault ElectriCity”. Centrala, pentru care grupul plănuiește o capacitate inițială de 9 GWh, urmează să înceapă operațiunile în 2026.
* Dunkirk: ProLogium din Taiwan lucrează pentru a asigura subvenții guvernamentale pentru o fabrică de 5,2 miliarde de euro. Producția este programată să înceapă în 2026, cu o capacitate vizată de 48 GWh.
* Dunkirk: Start-up-ul francez Verkor a declarat în mai că și-a asigurat o finanțare de peste 1,3 miliarde de euro pentru o fabrică din Dunkerque pe care o construiește, cu o capacitate vizată de 12 GWh. Renault va fi cel mai mare client al său.
* Hauts-de-France: Tiamat Energy, susținută de Stellantis, plănuiește să strângă 150 de milioane de euro pentru a construi o gigafabrică de 5 GWh pentru bateriile cu ioni de sodiu până în 2029.
Germania
* HEIDE: În martie, Northvolt a început să-și construiască fabrica după ce a primit 902 milioane de euro subvenții guvernamentale germane. Planifică să investească 3-5 miliarde de euro în uzină.
* Salzgitter: Volkswagen are noi planuri pentru a construi șase fabrici în Europa, cu un total de 240 GWh până în 2030. Producția la prima fabrică va începe în 2025 cu o capacitate țintită de 20 GWh.
Ungaria
* Debrecen: CATL construiește o centrală de 7,3 miliarde de euro, vizând o capacitate de 100 GWh. A început construcția în 2022 și își propune să fie profitabilă în 2026.
* Debrecen: EVE Power din China va cheltui 1 miliard de euro pentru a construi o centrală de 28 GWh, a declarat ministrul de externe al Ungariei în mai 2023.
Norvegia
* Trondheim: Elinor a investit 10 miliarde de coroane norvegiene (935 de milioane de dolari) într-o fabrică care va începe să funcționeze până în 2026 și cu o capacitate de aproximativ 40 GWh până în 2030. Firma a intrat în parteneriat cu Morlus Technology din China în august pentru a investi în producția de baterii.
Portugalia
* Sines: CALB din China se așteaptă să-și deschidă o nouă filă fabrica să înceapă să funcționeze până la sfârșitul anului 2025 la 15 GWh, urmând să ajungă la 45 GWh în 2028.
Serbia
* Cuprija: startup-ul slovac InoBat plănuiește să construiască o gigafabrică cu guvernul, de 419 milioane de euro. Aceasta va fi operațională până în 2025, cu o capacitate inițială de 4 GWh și un obiectiv de 32 GWh.
Slovacia
* Surany: Inobat și Gotion High Tech din China deschide planuri noi pentru a construi o fabrică de baterii EV în Europa până în 2026, cu o producție inițială de 20 GWh.
Spania
* Zaragoza: Stellantis și CATL vor investi 4,1 miliarde de euro în uzină, planificând să atingă o capacitate de până la 50 GWh, producția care va începe până la sfârșitul anului 2026.
* Țara Bascilor: Basquevolt intenționează să investească peste 700 de milioane de euro într-o centrală care vizează o capacitate de 10 GWh, care va fi deschisă în 2027.
* Navarmoral de la Mata: Spania a semnat un acord cu Envision pentru construirea unei centrale de 2,5 miliarde de euro cu o capacitate de 30 GWh.
* Sagunt: Volkswagen și partenerii au declarat că în 2022 vor investi 10 miliarde de euro într-o centrală de 40 GWh, producția începând cu 2026.
* Valladolid: InoBat a semnat un acord cu guvernul spaniol pentru înființarea unei fabrici de 32 GWh în valoare de 3 miliarde de euro.
Elveţia
* Frauenvelt: Swiss Clean Battery (SCB) se așteaptă ca fabrica sa în valoare de 775 de milioane de franci elvețieni (880 de milioane de dolari) să fie complet operațională până în 2030, cu un obiectiv de 7,6 GWh.
Anulate, amânate sau în așteptarea aprobărilor
* În iunie, ACC a întrerupt lucrările la fabricile din Germania și Italia, deoarece trece la baterii cu costuri mai mici, pe fondul încetinirii cererii de vehicule electrice. Planuise să cheltuiască peste 7 miliarde de euro pentru trei gigafabrici din Europa cu o capacitate de 40 GWh fiecare până în 2030.
Marea Britanie
* Coventry: Asociația publică-privată West Midlands Gigafactory a declarat că se află în discuții avansate cu câțiva producători asiatici de baterii despre investiții la amplasament, după aprobarea primită pentru o potențială fabrică. JV a declarat în octombrie că a primit un pachet de finanțare de 14,5 milioane de lire sterline pentru a începe planificarea lucrărilor de infrastructură.
* Sunderland: Envision intenționează să construiască, deschide o nouă fabrică lângă cu o capacitate de producție de 12 GWh. Proiectul așteaptă aprobarea de reglementare.
Finlanda
* Svolt din China, inclusă pe lista scurtă pentru a deschide o nouă fabrică în Finlanda, printre alte țări. Fabrica de baterii ar fi avut o capacitate de aproximativ 50 GWh, dar Svolt a declarat în octombrie că a abandonat planurile de producție în Europa.
Germania
* Tubingen: Porsche a declarat în iulie 2023 că caută investitori pentru a-și lansa centrala Cellforce de 100 MWh, dar nu a furnizat alte comunicări despre proiect.
Italia
* Scarmagno Pininfarina lucrează la noi planuri Italvolt amânate pe termen nelimitat pentru o fabrică de 3,5 miliarde de euro, au informat mai multe mass-media. Reuters nu a putut confirma acest lucru.
Norvegia
* Mo I Rana: Freyr a abandonat un plan de construire a unei fabrici de 1,7 miliarde de dolari, pentru a-și concentra producția pe America de Nord.
Suedia
* Borlange: Northvolt în septembrie 2024 a anulat planurile pentru ceea ce trebuia să fie o fabrică de celule de baterii.
* Gothenburg: Northvolt a planificat o instalație care urmează să înceapă producția până în 2026, cu o capacitate vizată de 50 GWh. Volvo Cars încearcă să preia participația Northvolt la Novo JV-ul lor, dar va avea nevoie de un nou partener pentru a menține planurile pentru o gigafabrică pe drumul cel bun, a declarat producătorul auto deținut de China în septembrie.
Sursa – www.economica.net