Astfel, „În urma consultãrilor cu reprezentanții mediului de afaceri, am adoptat o serie de mãsuri care aduc mai multã claritate, transparențã și eficiențã în sistemul fiscal. În domeniul digitalizãrii, ajustãrile aduse sistemelor RO e-Factura, RO e-TVA și e-Transport vor oferi contribuabililor mai multã flexibilitate.
De asemenea, introducem reglementãri mai stricte pentru garantarea accizelor, precum și obligația de declarare prealabilã a operațiunilor cu produse accizabile, dupã ce acțiunile de control desfãșurate de Direcția Generalã Antifraudã Fiscalã au descoperit practici care aduceau prejudicii importante bugetului de stat”, a subliniat ministrul Marcel Boloș în comunicat
În ceea ce privește utilizarea sistemului național RO e-Factura, au fost reglementate urmãtoarele
Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opționalã: se reglementeazã cadrul pentru ca identificarea prin CNP pentru persoanele fizice sã fie opționalã. Astfel, în cazul în care contribuabilul nu dorește sã comunice un cod de identificare, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero;
Limitarea operațiunilor obligatorii: Obligația utilizãrii sistemului RO e-Factura va fi restrânsã doar la operațiunile pentru care locul livrãrii sau prestãrii din punct de vedere al TVA este în România.
Eliminarea excepțiilor pentru facturile simplificate: Sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscal;
Coduri CPV pe facturile pentru achiziții publice: Facturile emise în baza contractelor de achiziții publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui sã includã codurile CPV corespunzãtoare din nomenclatorul achizițiilor publice;
Se abrogã prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanþã titularilor acestora, având în vedere cã toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.
În ceea ce privește sitemul național RO e-TVA
Aceasta se amânã pânã la 1 iulie 2025, dispozițiile privind obligația transmiterii de cãtre contribuabili a rezultatului verificãrilor realizate asupra diferențelor comunicate de cãtre ANAF prin „Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.
În ceea ce privește e-Transport
Şi aceasta se amânã intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați pânã la 31 martie 2025.
Modificãri la Codul fiscal
În ceea ce privește impozitul pe profit, contribuabilii care datoreazã impozite specifice pe cifra de afaceri (instituții de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.
În ceea ce privește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasãrii terenurilor dacã nu se plãtește sultã și activitãțile care se desfãșoarã sunt destinate agriculturii, respectiv atunci când nu se obține un câștig din comasare.
În ceea ce privește impozitul pe venit, s-au stabilit urmãtoarele
– Reglementarea regulilor privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinþei bunurilor, plãtite de persoane juridice sau alte entitãþi care au obligaþia de a conduce evidențã contabilã, în situația în care venitul este plãtit exclusiv în naturã, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizatã pentru plata chiriei stabilitã prin contract.
În aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și platã a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținãtor legal prin depunerea Declaraþiei unice privind impozitul pe venit ºi contribuþiile sociale datorate de persoanele fizice, pânã la data de 25 mai inclusiv a anului urmãtor celui de realizare a venitului.
Mãsura are în vedere faptul cã în aceste situații plãtitorul de venit se aflã în imposibilitatea reținerii la sursã a impozitului pe venit.
– Instituirea unor dispoziții tranzitorii de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum și a obligațiilor de declarare, calcul și platã a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinþei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole ºi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinþe proprietate personalã, plãtite de persoane juridice sau alte entitãþi care au obligaþia de a conduce evidenþã contabilã, în situația în care chiria, aferentã unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plãtitã în avans pânã la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.
Mãsura are în vedere necesitatea aplicãrii unitare a regimului fiscal în aceastã situație.
– Reglementarea/clarificarea impozitãrii veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrãmintelor dreptului de proprietate
S-a reglementat modalitatea de declarare și stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembrãmintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivã, ulterior autentificãrii actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizicã beneficiarã a veniturilor sau plãtitorul de venit, în situația în care veniturile sunt plãtite de persoane juridice sau alte entitãþi care au obligaþia de a conduce evidențã contabilã, sã calculeze și sã declare impozitul pe venit datorat, sens în care se stabilesc regulile necesare calculului, declarãrii și plãții.
Mãsura are în vedere solicitãrile formulate de organele fiscale și de Uniunea Naționalã a Notarilor Publici din România care vizeazã necesitatea asigurãrii unor reguli fiscale suficiente și fãrã echivoc.
– Se clarificã faptul cã veniturile din pensii obținute din strãinãtate se supun impozitãrii prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar, stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.
Necesitatea acestor clarificãri a fost determinatã de mãsurile privind impozitarea veniturilor din pensii introduse prin Legea nr. 282/2023 pentru modificarea ºi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu ºi a Legii nr. 227/2015 privind odul fiscal, cu modificãrile și completãrile ulterioare, și are ca scop înlesnirea îndeplinirii obligațiilor fiscale de cãtre contribuabilii care realizeazã astfel de venituri.
Modificãri în domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii
Se propune instituirea unor mãsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, având în vedere cã în urma acțiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea plãții obligațiilor fiscale la bugetul de stat de cãtre unii operatori economici care desfãșoarã activitãți cu produse accizabile, respectiv:
– crearea unor obligații de declarare a operațiunilor și garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentã pentru distribuție și comercializare angro fãrã depozitare de produse accizabile care prezintã risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al președintelui ANAF și al AVR și care dețin și elibereazã pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane, ;
– introducerea obligației pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentã pentru distribuție și comercializare angro fãrã depozitare de produse accizabile care prezintã risc fiscal ridicat și care dețin și elibereazã pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal deținut de o persoanã terțã, de a înștiința autoritatea competentã, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantitãții de produse accizabile înscrisã în declarația pe propria rãspundere. Nedepunerea declarației pe proprie rãspundere și negarantarea plãții accizelor, urmeazã a fi incriminate ca infracțiuni;
– introducerea unei prevederi care sã vizeze situația în care acești operatorii economici nu mai sunt considerați cã prezintã risc fiscal ridicat, respectiv atunci când autoritatea competentã constatã cã pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declarații pe proprie rãspundere, operatorul economic nu a înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Naționalã de Administrare Fiscalã;
– introducerea unor excepții de la regulile generale privind revocarea autorizației de destinatar înregistrat. Astfel, la propunerea organelor de control, autoritatea competentã revocã autorizația de destinatar înregistrat care prezintã risc fiscal ridicat, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în situația în care titularul acesteia:
a) nu respectã prevederile privind garanția de 120%, depunerea declarației pe propria rãspundere, precum și cele privind înștiințarea autoritãții competente, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantitãții de produse accizabile înscrisã în declarația pe propria rãspundere;
b) depãșește cantitatea de produse accizabile înscrisã în declarația pe propria rãspundere.
– introducerea unor prevederi privind revocarea, similare cu cele introduse pentru destinatarii înregistrați care prezintã risc fiscal ridicat, și în cazul operatorilor economici înregistrați la autoritatea competentã pentru distribuție și comercializare angro fãrã depozitare bãuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice care prezintã risc fiscal ridicat și care dețin și elibereazã pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane;
– asigurarea unui tratament similar operatorilor economici care produc gaz natural pentru uz propriu cu cel aplicabil operatorilor din domeniul energiei electrice;
– introducerea în sfera infracțiunilor a nerespectãrii obligației de platã anticipatã a accizelor pentru operatorii nou autorizați (reglementatã prin OUG nr. 123/2024);
– introducerea unor prevederi referitoare la revocarea autorizației de destinatar înregistrat în cazul nerespectãrii obligației de platã anticipatã a accizelor.
Sursa – www.economica.net