Cât de mult contează culoarea părului tău, în carieră?

De Jurnalul Național Actuale Frumusețe 289 citiri
10 min citire

Inrolare trafic.ro

„Am început să-mi vopsesc părul cu mult timp înainte să mă mut la Londra pentru a urma o carieră în jurnalism. Eram o femeie mică, nordică, cu un accent regional și voiam să lucrez în modă şi știam cum va fi privit părul meu blond”.

Starul Legal Blonde Reese Witherspoon, care a crescut în Tennessee, a recunoscut că un accent puternic și o coamă de in nu sunt „o combinație bună.

„După ce mi-am uns șuvițele de in cu vopsea maro închis de la raft de la Nice’n Easy în fiecare lună timp de un deceniu, m-am așezat în salonul Mayfair al directorilor în urmă cu 18 luni și l-am rugat pe stilist, Luke, să-mi redea părul la nuanța sa naturală. . Vopseaua necesitase întreținere nesfârșită; în câteva săptămâni, s-a spălat întotdeauna. Așezată pe scaunul din piele și crom, blondă încă o dată, am avut ceea ce pot descrie doar ca o reacție viscerală la propria mea reflecție: un pumn ciudat de familiaritate. Pentru prima dată ca adult, chiar m-am văzut. Cine era acea persoană cu părul șaten pe care o petrecusem un deceniu mascandu-mă?

Crescând, condiționările sociale au fost din belșug. Blondele se distreaza mai mult. Domnii le preferă. Și de la Mean Girls la Clueless, de la Barbie la Baby Spice și chiar Phoebe în Friends: cultura populară din anii ’90 și noughties a împărțit femeile în binare stricte care nu lăsau loc nuanțelor personale sau diversității rasiale – blonda era capul neserios. Paris Hilton a cultivat cu inteligență personajul și a transformat-o într-o avere de milioane de dolari. (Bărbații sunt în general scutiți de tropii blondi.)

„În cultura americană, culoarea părului devine un semnal pentru ce „tip” de femeie ești”, spune Dara Greenwood, profesor asociat de psihologie la Vassar College din New York. Ea a publicat o lucrare despre părtinirea societății în jurul noțiunii de blondă proastă. „Este un stereotip feminin alb. . . Roșcatele sunt înflăcărate, brunetele sunt înțelepte sau deznădăjduite, iar blondele sunt sexy și plictisitoare”, spune ea. „Chiar și atunci când noi înșine nu credem asta, putem fi afectați de credința pe care o fac alți oameni. Se numește amenințarea stereotipului.”

În 2023, celebrele „blonde proaste” revin în centrul atenției. Pamela Anderson își revendică vocea cu propriul ei documentar, Pamela, a Love Story; în ea, activistul bun și inteligent pentru drepturile animalelor își amintește că a fost tratat ca o „caricatură” de care să fie „lus de râs”. Marilyn Monroe a fost una dintre primele femei care a suferit stereotipul dezvoltat de Hollywood în anii 1950; Obiectivizarea ei și luptele ulterioare sunt acum subiectul unui film bio Netflix care a fost criticat ca misogin. Titlul filmului? Blondă.

Reese Witherspoon ca avocat ale cărui abilități de tribunal sunt subestimate în filmul din 2001 „Legally Blonde” © Alamy

În 2018, Kylie Jenner a luat-o pe Mattel pentru un costum de rochie – și a pozat într-o cutie Barbie în mărime naturală. „Decodificăm elementele vizuale în moduri mai puternice decât declinările de răspundere, chiar dacă sunt ironice”, spune Greenwood. „Poate avea același efect (ca și întărirea acestor tipuri) ca și cum ar fi unironic.”

Barbie foarte așteptată a Gretei Gerwig, care va fi lansată în această vară, va fi probabil o reîncadrare feministă a status quo-ului. Dar din punct de vedere vizual, bomba a revenit: Barbiecore a fost una dintre cele mai mari tendințe anul trecut, potrivit motorului de căutare online Lyst; filmul în sine este un tărâm fantezist roz fucsia care se complace în acea iconografie tradițională a capului aerian.

Părul este o parte uriașă a identității noastre. Sunt mulțumit că mi-am reaprins nuanța naturală. Familia mea, dintre care majoritatea sunt și blonde, mi-a spus că arăt din nou ca mine. Mă simt și eu ca mine. O prietenă, pe care am întâlnit-o imediat după programarea la salon și care nu știuse niciodată că sunt corect în mod natural, mi-a spus că a avut sentimentul că mă „ascund” înainte. — Ai vrut să fii invizibil, spuse ea. Când am devenit brunetă, am încetat și eu să mai port culoare. După părerea mea, ghetele negre sau bleumarin, cu paltoane mari și șuvițe brune, au telegrafat franțuzele șic. Un alt stereotip, da, dar unul inteligent, sofisticat.

Pamela Anderson într-un costum de baie roșu pe o plajă însorită

Pamela Anderson a spus recent că a fost „bătută de râs” în timpul ei „Baywatch” © Alamy

Amuzant, atunci, tropul care m-a făcut să renunț la propria imagine a revenit în centrul atenției. Curios dacă alte femei s-au simțit vreodată afectate, le-am cerut unor blonde. Molly Collett, studentă în ultimul an la drept la Universitatea din New York, a vrut să-și vopsească părul întunecat când era mai tânără. „Propria mea identitate nu s-a reflectat în conotațiile de a fi blondă”, spune ea. Blondina era o petrecăreasă populară, iubitoare de distracție, care purta roz și se făcea cu pompi. „Eram capricios, intelectual și ascultam muzică murdară.”

La locul de muncă, părul ei este interpretat nu ca o lipsă de seriozitate, ci o lipsă de maturitate. „Oamenii cred întotdeauna că sunt mai tânăr – a fi blond este asociat cu copilăria”, spune Collett, 28 de ani, care locuiește în Brooklyn. Emma Bunton în rolul Spice Girls’ Baby Spice a întărit această idee. „Sfârșesc prin a avea o atitudine super-formală pur și simplu pentru a le transmite că sunt la același nivel cu colegii mei.”

„Baby” este o nuanță de blond. Cuvântul a fost folosit în produsele de îngrijire a părului, de la vopsele la șampoane, întărind acele norme ale culturii pop de zeci de ani. „Nu îmi pot imagina că există o mască de păr vândută adulților numită „baby brown””, spune Collett. „Blond din sticlă” este, de asemenea, derogatoriu, cu sugestia ei de neautenticitate, de a înșela privitorul. Totuși, a fost cineva numit vreodată brunetă cu sticle? „Există o mulțime de mesaje subliminale în marketingul culorilor de păr”, spune psihologul Carolyne Keenan, care are părul deschis.

Portretul de studio al lui Marilyn Monroe

„Obiectiv”: Marilyn Monroe © Corbis/Getty Images

Paris Hilton a fotografiat noaptea în aer liber, zâmbind pentru cameră

Paris Hilton și-a construit o afacere valorificând parțial blonditatea ei © Steve Granitz/WireImage

Doar 2% din populația lumii este în mod natural corectă, dar culoarea este foarte dorită, spune Nicola Clarke, director creativ de culoare la John Frieda și colorist pentru Kate Moss, Cate Blanchett și Madonna. Ea spune că nuanța Barbie în tonuri galbene a lui Margot Robbie este la modă. Și după difuzarea documentarului lui Anderson, căutările Google pentru peroxid au crescut cu 244%.

„Britney, Christina, Jessica Simpson. . . toate vedetele pop erau blonde, așa că pentru mine simbolizează sexy, distracție, frumoasă și puternică”, spune Alicia Abbas, un designer de 39 de ani din Pennsylvania. Ea și-a vopsit părul pentru prima dată la 14 ani și petrece patru ore și 400 de dolari pe lună, întreținându-l. Îi pare măgulitor. „Ma face să mă simt mai drăguță și mai încrezătoare. Arăt mai tânără și bronzată, chiar și iarna. Blonda te face să ieși în evidență.”

Angela Lei, un avocat de imigrare în vârstă de 38 de ani, cu sediul la Londra, este de acord; ea își vopsește părul în fiecare lună de la 24 de ani. „A fi blondă mi-a dat un sentiment de libertate”, spune Lei, care a crescut în China și o citează pe Britney Spears printre inspirațiile ei timpurii pentru blonde. „Este rar să vezi asiatici cu părul atât de deschis.”

Lei are misiunea de a purta mai mult roz – de fapt îi place personajul Legally Blonde. Imaginea ei „a dus adesea la clienții sau cunoștințele (să-mi pună la îndoială) cunoștințele tehnice sau vechimea . . . dar blonda poate fi un instrument puternic (în lege) dacă face ca partidul tău de opoziție să te subestimeze.” Pentru mine, rozul încă atinge un nerv. Dar niciodată să nu spui niciodată.

Sursa – www.ft.com