În viitor, Elon Musk a venit cu o nouă idee revoluționară, care ar putea transforma complet transportul între Europa și America. Miliardarul a propus construirea unui tunel transatlantic prin care trenurile ar putea atinge viteze de peste 4.800 km/h, permițând o călătorie între Londra și New York în doar 54 de minute.
Deși pare o idee desprinsă dintr-un roman SF, conceptul se bazează pe două tehnologii reale: trenurile cu levitație magnetică (maglev) și tunelurile vidate (hyperloop).
De altfel, tehnologiile necesare sunt deja testate în mai multe țări, inclusiv în China, Germania și Japonia, scrie Daily Mail.
Cum ar funcționa un astfel de tunel
Sistemul propus ar folosi trenuri maglev, care plutesc pe șine folosind electromagneți puternici, eliminând frecarea dintre roți și șine și permițând viteze mult mai mari decât trenurile convenționale. Însă, pentru a depăși limita de viteză impusă de rezistența aerului, Musk sugerează construirea unui tunel vidat, în care aerul ar fi eliminat aproape complet, reducând astfel fricțiunea la minimum.
Această combinație ar permite trenurilor să circule la viteze comparabile cu cele ale unui avion cu reacție, însă cu un consum de energie mult mai mic și fără turbulențe.
În opinia susținătorilor proiectului, pasagerii s-ar putea bucura de o călătorie lină, fără zdruncinături sau zgomot.
Această idee nu este nouă
Deși ideea unui tunel care să lege Europa de America poate părea o invenție a secolului XXI, conceptul există de peste 100 de ani.
Astfel, în anul 1895, Michel Verne, fiul celebrului scriitor Jules Verne, a imaginat un tren de mare viteză care transporta pasageri între Europa și America într-un tunel subacvatic, în nuvela sa „Un Express de l’avenir” („Un tren al viitorului”).
Apoi, în anul 1913, scriitorul german Bernhard Kellerman a publicat romanul „Der Tunnel”, despre o linie feroviară care traversa Atlanticul. Cartea a inspirat mai târziu filmul britanic „Transatlantic Tunnel” (1935).
Mai mult, în secolul XX, inginerul american Robert H. Goddard, inventatorul primelor rachete cu combustibil lichid, a obținut două brevete pentru un tunel transatlantic bazat pe un sistem pneumatic.
Acum, cu progresele recente în tehnologie, proiectul pare mai aproape de realitate ca niciodată.
Costurile sunt estimate la 19 trilioane de dolari
Însă, proiectul lui Elon Musk nu este lipsit de obstacole majore. Costurile sunt estimate la 19 trilioane de dolari, de peste 5 ori PIB-ul Marii Britanii, iar tunelul ar trebui să fie de aproape 150 de ori mai lung decât Eurotunelul dintre Franța și Anglia.
În plus, tunelul ar trebui să traverseze Dorsala Atlantică, o zonă de activitate vulcanică intensă unde plăcile tectonice ale Americii și Africii se întâlnesc. Această zonă prezintă fisuri uriașe, prin care lava iese constant la suprafață, ceea ce ar putea face construirea unui tunel aproape imposibilă.
Cu toate acestea, Musk a declarat recent că The Boring Company, firma sa specializată în săparea de tuneluri, ar putea reduce costurile de construcție de 1.000 de ori, ceea ce ar face proiectul mult mai viabil.
Elon Musk nu este la prima idee îndrăzneață legată de tuneluri
Încă din anul 2016, enervat de traficul din Los Angeles, el a postat pe Twitter: „Traficul mă înnebunește. O să construiesc o mașină de săpat tuneluri și o să încep să sap…”
Câteva luni mai târziu, a înființat The Boring Company, iar în 2018, firma sa a prezentat un proiect pentru un tunel experimental de 10,5 km în Los Angeles, care ar fi folosit platforme electrice pentru a transporta vehicule la viteze de 240 km/h.
În aceeași perioadă, Musk a prezentat conceptul de hyperloop, un tren ultra-rapid care ar putea transporta pasageri de la Los Angeles la San Francisco în doar 30 de minute, mai rapid decât un zbor comercial.
În concluzie, deși multe dintre aceste idei sunt încă la stadiul de testare, unele companii și guverne investesc deja în tehnologia maglev și hyperloop. De exemplu, China a testat deja trenuri care pot atinge 622 km/h, iar UE a construit un centru de testare pentru hyperloop.
Sursa – www.antena3.ro