Proprietarii şi utilizatorii clădirilor trebuie să verifice dacă pot beneficia de reducerea cu 50% a impozitului

Reprezentantii PwC Romania, sustin ca proprietarii si utilizatorii cladirilor care au fost obligati, in timpul starii de urgenta, sa-si intrerupa partial sau total activitatea pot beneficia de o reducere de pana la 50% a impozitului datorat pe cladirile nerezidentiale, insa trebuie sa verifice la consiliul local daca s-a luat o decizie privind aceasta facilitate sau nu si care este cuantumul ei.

„Conform prevederilor Ordonantei 69/2020, autoritatile locale sunt in masura sa decida daca acorda contribuabililor facilitatea fiscala si cuantumul acesteia prin adoptarea unei hotarari pana la data de 14 august 2020.
In prezent, consiliile locale din mai multe orase, printre care Timisoara, Brasov, Sibiu deja au adoptat aceasta hotarare.

In orase precum Bacau si Iasi, propunerea este in discutie la nivelul consiliilor locale, iar in Bucuresti intentia de a implementa facilitatile este doar la stadiul declarativ”, se spune intr-un articolul semnat de Andreea Mitirita, Partener PwC Romania, si Anca Nicola, Manager.

Desi masura in sine atrage o reducere a incasarilor bugetare, conform analizei, consiliile locale care au adoptat pana la acest moment o hotarare de aplicare a acestei masuri fiscale, au oferit cota maxima de reducere a impozitului datorat, si anume de 50%.

Astfel, contribuabilii vizati trebuie sa depuna la organul fiscal local pana la data de 15 septembrie 2020, o cerere de acordare a facilitatii, odata ce autoritatile locale au adoptat hotararea de reducere a impozitului pe cladirile nerezidentiale, insotita de o declaratie pe proprie raspundere.
In declaratia pe propria raspundere, proprietarii acelor cladiri nerezidentiale utilizate in scopul desfasurarii activitatii economice vor mentiona intreruperea totala sau partiala a activitatii economice, ce va trebui dovedita prin anexarea la cerere a unei copii a certificatului de urgenta.

Iar proprietarii cladirilor nerezidentiale care sunt inchiriate sau date in folosinta, in aceeasi declaratie, trebuie sa specifice indeplinirea concomitenta a doua conditii: reducerea chiriei percepute de catre acestia sa fie de cel putin 50%, iar suprafetele detinute de catre titularii dreptului de folosinta sa fie neutilizate in proportie de cel putin 50%, ca urmare a intreruperii totale sau partiale a activitatii. In acest caz cererea de acordare a reducerii ar trebui sa fie insotita de declaratiile pe proprie raspundere a chiriasilor care si-au sistat total activitatea sau de copii dupa certificatele de urgenta a agentilor economici, a caror activitate a fost sistata partial.

Unele hotarari emise de catre consiliile locale specifica elemente aditionale care ar trebui indicate in cererea de acordare a reducerii si in declaratia pe proprie raspundere, si solicita si depunerea de documente suplimentare – precum copii dupa contractul de inchiriere si actul aditional din care sa reiasa reducerea chiriei cu minim 50%.

OUG 69/2020 mai prevede ca agentii economici care au platit deja impozitul pe cladiri in termenul legal (30 iunie 2020 pentru primul semestru al anului curent), sa poata solicita restituirea diferentei de impozit deja achitate la bugetele locale in termenul legal de prescriptie.
Totodata, conform prevederilor ordonantei, se mai poate aplica si bonificatia ce poate fi in cuantum de pana la 10% pentru plata integrala a impozitului la termen. Astfel, contribuabilii pot beneficia atat de reducerea suplimentara de 50%, cat si de bonificatia pentru plata la termen de pana la 10%.

Dar, in analiza, se mentioneaza ca punerea in practica a prevederilor OUG 69/2020 genereaza in anumite situatii dificultati atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile locale, deoarece textul ordonantei publicate initial nu prevedea in mod explicit daca reducerea de 50% se aplica asupra impozitului pe cladiri anual sau se aplica proportional cu perioada de urgenta.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata