7 pași pentru un somn odihnitor

0 4

Odihna este parte a stilulului nostru de viață, influențându-ne, puternic, starea de sănătate. În lipsa somnului, tot organismul nostru e dat peste cap. De la nivelurile hormonale, la stres și apetit. Problema cea mai mare este că stresul afectează sistemul imunitar, iar corpul va fi, astfel, predispus la tot felul de afecțiuni. Cu alte cuvinte, somnul influențează modul de funcționare a organismului.

 

De câte ori ai simțit că, oricât de mult ai dormi, nu te poți odihni complet? Deseori, ne confruntăm cu probleme de somn, din cauza grijilor zilnice, dar și din cauza unor obiceiuri nesănătoase, pe care le neglijăm. Calitatea vieții depinde, însă, foarte mult de calitatea somnului. De aceea, îți oferim câteva sfaturi utile pentru a beneficia de un somn calitativ și odihnitor. 

  • Fă-ți un program de somn!

Programează-ți o anumită oră la care să te culci, în fiecare seară, și una la care să te trezești, dimineața. Deseori, orele în plus, în care stăm treji, ne dau peste cap ritmul circadian, adică programul natural al organismului. Încearcă să respecți în fiecare seară ora programată pentru somn și să eviți diferențele mai mari de o oră, de la o seară la alta. De asemenea, somnul pe timpul nopții, în cazul unui adult, trebuie să dureze minim 7 ore, însă nu mai mult de 8. În acest mod, îi permiți organismului să se refacă total, dar eviți afectarea ritmului circadian. Orele în plus de somn pot induce în eroare organismul, cu privire la ritmul somn-veghe. Dacă nu poți adormi în maxim 20 de minute, fă o activitate relaxantă și, apoi, revino în pat. 

  • Ai grijă la regimul alimentar!

Alimentația și băuturile consumate în timpul zilei influențează calitatea somnului. Evită să te culci atunci când ți-e foame sau după ce ai mâncat prea mult. Aceste aspecte îți vor afecta calitatea somnului – fie te vor împiedica să adormi, fie vor favoriza trezirea repetată, pe timpul nopții, și disconfortul. 

Evită cinele copioase și lasă-i timp stomacului să digere. Ultima masă ar trebui să fie consumată cu câteva ore înainte de culcare. Dacă ți se face foame seara, mănâncă o gustare ușoară, cu 45 de minute înainte de culcare. Nu bea cantități mari de apă înainte de culcare.

Dacă ai probleme cu somnul este important să mănânci sănătos, pentru a-ți reîntări sistemul imunitar afectat de programul necorespunzător de somn. Poți opta și pentru unele suplimente, cum ar fi vitamina C forte pentru un sistem imunitar puternic. Poți utiliza chiar și suplimente pentru un somn relaxant.

Evită alcoolul și băuturile energizante pe bază de cafeină (cafea, energizante, ceai negru, ceai verde) pe timpul prânzului și al serii. De asemenea, evită fumatul înainte de culcare. Acestea afectează calitatea somnului. 

 

  •  Expune-te, controlat, la lumină!

Expune-te la soare dimineața, fiindcă acest lucru te va ajuta să te trezești complet. Este recomandat să petreci cât mai mult timp afară, pe timpul zilei sau să stai într-o încăpere luminată natural. Asigură-te că este complet întuneric în camera în care dormi. În acest mod, ritmul circadian se reglează de la sine. Evită lumina artificială pentru 1-2 ore înainte de culcare, cum ar fi cea emisă de dispozitivele electronice (TV, telefon, tabletă, laptop). Acestea vor îngreuna procesul de adormire. Mai bine, citești câteva pagini dintr-o carte.

  • Evită somnul de după-amiază!

Ațipeala din timpul zilei poate influența somnul de noapte și favorizează insomniile. Încearcă să eviți odihna de după-amiază sau să o limitezi la maxim jumătate de oră. 

  • Fă mișcare!

Activitatea fizică îmbunătățește calitatea somnului. Fă mișcare ușoară, pentru minim 30 de minute pe zi, însă, evită activitatea fizică seara. Îți recomandăm o plimbare, dans, jogging, aerobic, zumba, fitness, înot etc. De asemenea, yoga și alte tehnici de relaxare te pot ajuta să îți îmbunătățești calitatea somnului.

  • Controlează-ți stresul!

Stresul excesiv te poate împiedica să adormi. Încearcă să lași deoparte problemele, înainte să dormi, și să le rezolvi pe timpul zilei. Tehnicile de relaxare, cititul și alte activități plăcute te pot ajuta să te relaxezi.

  • Creează-ți un ambient plăcut!

Mediul în care adormi este foarte important în ceea ce privește calitatea somnului. Asigură-te că pernele și salteaua sunt confortabile. Temperatura camerei trebuie să fie de 15-20 de grade Celsius. Nu trebuie să existe nicio lumină și niciun sunet în cameră, care să distragă atenția. Sforăitul partenerului poate reprezenta o problemă care trebuie rezolvată. Poți utiliza dopuri de urechi sau o mască pentru somn.

 

Așadar, urmează acești pași pentru un somn cât mai odihnitor. Dacă problemele continuă, nu ezita să ceri sfatul unui medic.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

x