Dacă sticlele goale returnabile ţi-au fost respinse de aparat, trebuie să ştii că există cel puţin trei aspecte de care trebuie să ţii cont data viitoare, pentru a-ţi putea lua banii pe garanţie.
Pe măsură ce sistemul garanție-returnare (SGR) se consolidează, apar diverse sincope în derularea sa şi românii află noi aspecte care să-i ajute la reciclarea sticlelor.
Acţiunea reprezintă o oportunitate valoroasă pentru toți cei interesați să contribuie la protejarea mediului înconjurător și să obțină beneficii financiare în același timp.
Practic, la fiecare achiziție de sticlă de plastic, doză de aluminiu sau sticlă de sticlă din orice magazin, se plătește o garanție de 50 de bani, exclusiv pentru produsele ce poartă logo-ul SGR.
În prezent, pe piață se mai găsesc produse fără acest logo, la care cumpărătorilor nu li se percepe garanția de 50 de bani și care nu pot fi returnate la automatele din magazine.
Peste 100 de milioane de ambalaje au fost returnate de către consumatori, ceea ce înseamnă 10 milioane de euro returnați în urma opririi inițiale a garanției. Iar pentru un miliard de ambalaje au fost puse pe piață de către producători în ultimele luni.
Ce trebuie să știe românii care returnează sticle SGR
O hotărâre de Guvern la care se lucrează în prezent vrea să schimbe modul în care românii reciclează sticlele, din cauza faptului că automatele din sistemul SGR nu funcţionează mereu.
Astfel, magazinele vor fi obligate să preia manual sticlele şi ambalajele returnabile, dacă automatele nu funcţionează, şi să ofere la casă contravaloarea PET-urilor, a declarat ministrul Mediului, Mircea Fechet.
Dacă aparatele de colectare a sticlelor returnabile nu funcționează, comercianții înscriși în sistem trebuie să preia manual ambalajele aduse de oameni.
Precizările au fost făcute chiar de reprezentanții Guvernului, după ce mulți români s-au plâns că au întâmpinat dificultăți în momentul în care au vrut să returneze ambalajele SGR.
Potrivit HG 1.074/2021, magazinele trebuie să ofere „posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR. În vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României”.
Chiar dacă în hotărârea de Guvern nu se specifică, în mod exact, ce se întâmplă în cazul în care aparatul de colectare este defect, se precizează faptul că magazinele sunt obligate de lege să primească ambalajele. Prin urmare, în astfel de situații, ele pot fi acceptate și preluate manual de comercianți.
Oficialul a mai precizat recent că în prezent instituţia pe care o conduce lucrează la o hotărâre de guvern în acest sens.
Care sunt motivele pentru care sticlele goale returnabile pot fi respinse de aparat
Majoritatea problemelor se dovedesc a fi de natură tehnică sau logistică, astfel încat se poate ajunge în situația ca automatele de colectare a sticlelor goale să refuze primirea ambalajelor SGR.
Cel mai des întâlnite situații sunt cele în care RVM-urile (automatele de colectare) fie nu recunosc ambalajele, fie capacitatea lor de colectare a fost deja atinsă.
Dacă această din urmă situație poate fi remediată relativ ușor, prin punerea la punct a logisticii legate de colectarea ambalajelor de administratorul SGR, nu la fel de simplă este „colaborarea” cu RVM-urile.
În primul rând, trebuie știut faptul că funcționarea aparatelor este condiționată, pe de o parte, de setările acestora și, pe de altă parte, de asigurarea că spațiile lor de depozitare a ambalajelor colectate nu sunt pline.
În ceea ce privește parametrii de funcționare ai acestor aparate, aceștia sunt stabiliți ținând cont de dimensiunile sticlelor goale sau ale dozelor, de materialele din care sunt făcute și de prezența marcajului SGR.
Prin urmare, o sticlă goală sau o doză de aluminiu deformată nu va fi, cel mai probabil, recunoscută de RVM și, prin urmare, nu va fi acceptat.
Aceeași situație va fi întâlnită în cazul în care sticla sau doza nu a fost golită de conţinut. Aparatul va constata că greutatea acestuia nu corespunde cu cea presetată și nu va colecta respectivul ambalaj.
Dincolo de condițiile stabilite de prevederile legale ori de rigorile parametrilor tehnici, pot apărea și situații inedite, ca o sticlă goală returnabilă care se încadra în SGR din toate punctele de vedere să nu fie acceptată de aparat.
Sunt situaţii în care RVM-ul a refuzat primirea sticlei respective, pe motiv că acel ambalaj nu ar fi înregistrat în sistem. În aceste situaţii, se poate încerca returnarea sticlei la un alt automat de colectare.
Dacă sticla respectivă este returnabilă, RVM-ul va accepta ambalajul
Motivele legale în baza cărora returnarea unui ambalaj poate fi refuzată sunt definite în HG 1074/2021.
În cadrul acestei măsuri, care reglementează Sistemul garanție-returnare, comercianții înscriși în sistem sunt obligați să primească ambalajele SGR și să returneze garanția aferentă, cu excepția situațiilor în care ambalajul este deteriorat (turtit, spart, presat), are băutură rămasă în el sau eticheta este deteriorată, astfel încât marca SGR nu mai este lizibilă, potrivit avocatnet.ro.
Nu în ultimul rând, e bine ca românii să ştie că sticlele goale returnabile trebuie doar golite de conţinut, nu şi spălate.
Spălarea sticlelor goale returnabile sau a dozelor SGR înainte de a fi duse la aparat nu este recomandată, însă este esențială golirea completă a acestora.
Greutatea standard a sticlelor goale returnabile este verificată de aparatele automate de reciclare (RVM), iar depășirea ei va duce la respingerea ambalajului și pierderea garanției.
După cum reiese dintr-o precizare făcută de administratorul SGR, RetuRo, „consumatorii nu au obligația de a spăla ambalajele, ci de a le goli de conținut.
Dacă ambalajul nu conține elementele care îi pot stabili apartenența la SGR, acesta nu poate fi colectat la punctele de returnare organizate de comercianți”.
Unul dintre motivele pentru care ambalajele nu trebuie spălate este acela că există șanse mari de deteriorare a etichetei sau de reducere a lizibilității marcajelor SGR.
Prin urmare, dacă este depășită greutatea standard, ambalajul cu lichid rămas în el este returnat și, evident, garanția acestuia este pierdută.
Referitor la acest aspect, RetuRo a precizat că „pe lângă elementele de identificare a apartenenței la SGR (cod de bare și logo), care trebuie să fie vizibile și lizibile, consumatorii au și obligația de a returna ambalajele intacte”, potrivit avocatnet.ro.
Sursa – www.antena3.ro