Câte alegeri ar fi necesare pentru a pune capăt crizei din Bulgaria?

De Jurnalul Național Externe Politică 182 citiri
8 min citire

Inrolare trafic.ro




Nu cu mult timp în urmă politica bulgară a apărut o chestiune destul de plictisitoare. Tot ce trebuia să știe un străin era un singur nume: Boyko Borisov. Liderul cetățenilor de centru-dreapta pentru dezvoltarea europeană a Bulgariei (GERB) a condus țara în cea mai mare parte a perioadei 2009-2021.

A fost popular acasă și destul de bine primit în străinătate. La Bruxelles, a fost alături de cancelarul german Angela Merkel și de președintele francez Emmanuel Macron; la Moscova, a discutat despre livrările de gaze cu președintele rus Vladimir Putin; iar la Ankara, el a negociat proiecte de securitate și infrastructură la frontieră cu președintele turc Recep Tayyip Erdogan.

La fiecare patru ani, bulgarii s-au îndreptat către urne pentru a-i acorda încă un mandat GERB și lui Borisov… până când norocul i-a încetat în 2021. În aprilie a aceluiași an, alegătorii bulgari i-au pedepsit pe GERB și pe partenerii de coaliție ai lui Borisov pentru ani de scandaluri de corupție și abuz de putere, lăsându-i în imposibilitatea de a forma un guvern.

De atunci, Bulgaria s-a aflat într-un roller coaster electoral, organizând cinci alegeri în doi ani. Nici GERB și nicio altă putere politică nu a reușit să obțină suficiente voturi pentru a forma un guvern stabil.

GERB este mai slab decât în ​​trecut, dar încă rezistent și bine înrădăcinat, nu în ultimul rând la nivel local. Cea mai sigură cale către putere este cooptarea reformatorilor pro-occidentali. Cu toate acestea, partidele care îl reprezintă pe acesta din urmă văd partidul lui Borisov ca fiind toxic și sunt reticente în a forma o coaliție cu el. Acest lucru a dus la un vid de putere.

Rezultatul ultimului vot din 2 aprilie, în care încă o dată niciun partid politic nu a obținut o majoritate clară, confirmă că instabilitatea politică va afecta Bulgaria pe termen lung.

Potrivit rezultatelor preliminare publicate de Comisia Electorală Centrală, GERB a apărut pe primul loc cu 26,5% din voturi, un avans de două puncte față de coaliția dintre partidele reformiste Continuăm schimbarea (PP) și Bulgaria Democrată (DB), principalii contestatari ai lui Borisov. .

GERB va avea prima șansă la formarea unui guvern, pentru care are două opțiuni: una, o mare coaliție cu sindicatul PP-DB; și doi, o coaliție cu Partidul Socialist Bulgar (BSP) și Mișcarea pentru Drepturi și Libertăți (DPS), care este susținută în mod tradițional de etnicii turci. BSP a primit 8,9% din voturi, iar DPS 13,7%.

Borisov preferă prima opțiune, deoarece i-ar putea șterge reputația de purtător de standard al politicilor prietenoase cu Occidentul și ar putea câștiga favoarea guvernelor cheie de pe ambele maluri ale Atlanticului. Cu toate acestea, împărțirea puterii cu Borisov s-ar putea dovedi un potir otrăvit pentru PP-DB, al cărui electorat vede în mare parte GERB ca parte a problemei din Bulgaria, nu ca soluție.

Sub guvernul de scurtă durată condus de PP și DB în 2022, Borisov a fost încătușat și reținut pentru scurt timp în cadrul unei anchete de corupție. Dacă PP-DB vor să lupte serios pentru statul de drept, nu vor face compromisuri ușor.

DPS și BSP sunt mai dornici să fie în următorul guvern. Cu toate acestea, Borisov ar putea să aibă două gânduri în legătură cu oficializarea aventurii sale de lungă durată cu DPS, care este văzută pe scară largă ca un propagator al schemelor de corupție; în 2021, Statele Unite l-au sancționat pe unul dintre membrii săi proeminenți, Delyan Peevski, în temeiul Legii Magnitsky pentru presupusa sa implicare în scheme de corupție. BSP, pe de altă parte, brandește în mod deschis o poziție pro-Rusia, care s-ar putea dovedi problematică pentru acreditările pro-Occidentului ale GERB.

Nefiind capabili nici GERB, nici PP-DB să strângă o masă critică de voturi pentru a pune capăt crizei politice, Bulgaria s-a îndreptat în direcția guvernării prezidențiale. Președintele Rumen Radev deține efectiv puterea executivă prin cabinetele interioare pe care le-a numit din mai 2021.

Reales pentru un al doilea mandat în 2022, Radev se află într-o poziție puternică din punct de vedere politic. Fără un guvern obișnuit la putere, el are ultimul cuvânt prin intermediul cabinetului provizoriu cu privire la deciziile critice – dacă Bulgaria va trimite sau nu arme în Ucraina sau cum să ajusteze sectorul energetic al țării la o piață regională și globală în schimbare rapidă. Pentru a înrăutăți lucrurile, șeful statului nu este responsabil în fața legislativului, care trebuie să se dizolve de fiecare dată când nu reușește să voteze într-un nou guvern.

O altă îngrijorare este câștigurile făcute de partidul Renaștere de extremă-dreapta și iubitor de Rusia. Cu o campanie populistă care ataca SUA pentru că ar fi transformat Bulgaria în „colonia” sa și Uniunea Europeană pentru „distrugerea” economiei țării, aceasta a reușit să câștige un record de 14,2% din voturi.

Unii observatori văd ascensiunea partidului pro-rus ca dând un impuls unei potențiale mari coaliții între GERB și PP-DB. Cei doi s-au aliniat anterior împreună în parlament pentru a adopta o moțiune care să permită trimiterea de arme în Ucraina. Amenințarea ca Bulgaria să se orienteze către un regim prezidențial este, de asemenea, văzută ca o motivație suplimentară pentru ca ambele părți să se unească.

În orice caz, ne uităm la discuții lungi de coaliție, care s-ar putea dovedi neconcludente și să-l lase pe Radev la conducere. Chiar dacă se materializează o coaliție cu GERB, este puțin probabil să supraviețuiască viitoarelor alegeri locale programate pentru octombrie.

Municipalitățile mari, care până acum au fost dominate de GERB, sunt un atu dorit prin faptul că operează resurse financiare substanțiale, în special din fonduri UE.

PP-DB va căuta să detroneze GERB prin capturarea Sofia, Plovdiv, Ruse și alte orașe mari, ca o trambulină pentru revendicarea puterii la nivel național. Fără orașele mari și oportunitățile de patronaj pe care le oferă, influența lui Borisov va scădea și mai mult. Echilibrul de putere la nivel național ar putea înclina în favoarea blocului reformist, indiferent de forma lui viitoare. Rămâne de văzut dacă acest lucru va schimba ceva pe tabla de șah politică din Bulgaria.

Până atunci, țara va rămâne blocată într-o situație de Ziua Marmotei care nu este de bun augur pentru viitorul ei politic și economic. Pe fondul unui război devastator din Ucraina vecină, a inflației ridicate și a insecurității energetice persistente, Bulgaria este prinsă într-o spirală de alegeri, fragmentare și incapacitatea de a face compromisuri politice. Nici GERB și colegii săi aliați, nici cei care doresc să modernizeze și să transforme Bulgaria nu par să poată câștiga deocamdată avantajul. Acest lucru le permite antreprenorilor politici precum Kostadin Kostadinov de la Revival și președintele ambițios Radev să beneficieze.

Toate acestea înseamnă că urmează mai multă instabilitate.

 

Sursa – www.aljazeera.com