Ce Să Știi Despre Acidul Folic

0 0

Acidul folic este forma sintetică a folatului, care este o vitamină natural din complexul de vitamine B. Folatul ajută la repararea ADN-ului și a altor materiale genetice, fiind de asemenea deosebit de important în sănătatea prenatală. Folatul, numit și vitamina B-9, se găsește în mod natural în multe alimente. Acidul folic este forma de folat pe care producătorii o adaugă suplimentelor de vitamine și alimentelor îmbogățite.

Folatii au un rol esențial pentru bună funcționare a organismului. De exemplu, aceștia ajută organismul să producă globule roșiii noi și sănătoase. Celulele roșii din sânge transportă oxigenul în tot corpul. Dacă organismul nu produce suficiente globule roșii, apare riscul de a dezvoltă anemia, o afecțiune care se caracterizează prin oboseală, lipsa de energie și slăbiciune și ten palid.

Acidul folic este de asemenea important pentru sintetizarea și repararea ADN-ului și a altor materiale genetice din organismul uman.

Femeile însărcinate au nevoie în perioada sarcinii de un aport suficient de acid folic, pentru o bună dezvoltare a bebelușului, dar și pentru că viitoarea mămică să își păstreze o stare de sănătate cât mai bună.  Acidul folic este esențial pentru dezvoltarea măduvei osoase și a coloanei vertebrale a fătului, de aceea este recomandat că femeile însărcinate să ia suplimente pe baza de acid folic. Vitamina B9 reduce considerabil riscul de malformații congenitale. Deficitul de acid folic poate crește considerabil riscul de defecte de tub neuronal la nou născut. De aceea, suplimentele pe baza de acid folic sunt recomandate femeilor însărcinate.

Care sunt afecțiunile care pot fi prevenite prin administrarea suplimentelor de acid folic

Defect al tubului neural

Administrarea suplimentelor de acid folic înainte și în timpul sarcinii ajută la prevenirea defectului tubului neural la făt. De asemenea, poate reduce riscurile de naștere prematură, nereguli ale inimii sau palat despicat, printre altele. Femeilor însărcinate sau celor care au în plan o sarcină li se recomandă o doză zilnică de 400 micrograme de acid folic din suplimente alimentare sau din alimente fortificate, alături de folatul pe care îl obțin din dieta lor obișnuită.

Depresie

Persoanele care nu iau suficient acid folic prezintă riscul de a suferi de depresie. Este de asemenea important de știut că administrarea suplimentelor de acid folic ar putea face medicamentele pentru depresie mai eficiente.

Autism

 

Unele cercetări sugerează că administrarea de acid folic înainte și în timpul sarcinii timpurii ar putea reduce șansa că bebelușul să aibă autism. Cu toate acestea, rezultatele studiului nu sunt concludente și vor fi necesare mai multe cercetări pentru a determina rolul potențial al acidului folic în prevenirea acestei afecțiuni extrem de grave.

Artrită reumatoidă

Medicii pot recomanda pacienților care suferă de artrită reumatoidă să ia suplimente de acid folic în completarea tratamentului obișnuit administrat pentru această boală. Unul dintre medicamentele eficiente folosite în tratarea acestei afecțiuni poate elimina folatul din organism, provocând simptome gastro-intestinale. Studiile sugerează că administrarea suplimentelor de acid folic ar putea reduce aceste efecte secundare cu aproximativ 79%.

Cine ar trebui să ia acid folic

Acidul folic se regăsește în multe alimente, așadar cei care au un stil de viață sănătos și o dietă echilibrată sunt mai puțin predispuși să sufere de deficiență de acid folic.

Acidul folic este recomandat cu precădere femeilor însărcinate și celor care au în plan o sarcină. Acidul folic are un rol esențial pentru dezvoltarea timpurie a fătului. Măduva spinării este una dintre primele părți ale corpului care se formează, iar deficiența de folat poate duce la nereguli ale măduvei spinării.

Când ar trebui să consulți medicul

Acidul folic nu are foarte multe contraindicații și nici nu există efecte secundare, în urma administrării sale. Cu toate acesta o persoană ar trebui să consulte medicul înainte de a lua acid folic, dacă suferă de una dintre aceste afecțiuni: epilepsie, diabet de tip 2, artrită reumatoidă, lupus, boala inflamatorie a intestinului, boala celiacă, persoanele supuse dializei renale.

Surse naturale de acid folic

Acidul folic este prezent în suplimentele alimentare și în alimentele îmbogățite, inclusiv pâinea, făină, cereale. Este, de asemenea, un adaos obișnuit la vitaminele din complexul B. Multe alimente sunt în mod natural bogate în folați. Cele mai bune surse sunt: ficatul de vită, spanac fiert, fasole, sparanghel, varză de Bruxelles, salată verde, avocado, broccoli, mazăre, fasole roșie, suc de portocale, arahide prăjite, portocala proaspătă și grapefruit, papaya, banană, ou fiert, pepene galben.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

x