Transportul feroviar din România, care înregistrează întârzieri de sute de minute, ar putea fi salvat de mediul privat. Cel puțin asta susțin companiile feroviare private, care cer o mai bună colaborare cu instituțiile publice. Soluțiile au fost dezbătute în cadrul conferinței organizate de Antena 3 CNN și Income Magazine, intitulată „România, din nou pe șine.”
În mod inexplicabil, România cumpără trenuri din străinătate cu milioane de euro pe bucată, în timp ce producătorii interni de locomotive și vagoane sunt căutați mai mult pentru piețele externe. Birocrația și lipsa unui parteneriat puternic public-privat sunt doar câteva dintre motivele pentru care s-a ajuns în această situație, spun experții.
Practic, la conferința „România, din nou pe șine”, un eveniment organizat de Antena 3 CNN și Income Magazine au participat atât reprezentanții mediului privat, cât și autoritățile.
În afirmaţiile sale, „Ca și target viitor dorim să ne axăm foarte mult pe livrarea de locomotive electrice noi către piețele nordice, cum ar fi Suedia, acum suntem în contact cu o compania de stat din Norvegia pentru achiziția de locomotive electrice noi.
Prima locomotivă din cele 90 de locomotive electrice fabricate de noi la Softronic a fost cumpărată de către CFR Călători în urmă cu 15 ani. Prima și singura”, a declarat Sebastian Ghiță, director comercial Softronic.
În plus, Marian-Mihail Călin, director general Astra Vagoane Călători SA, a declarat că peste 100 de vagoane de călători au fost introduse pe șinele din Brazilia și peste 21 pe șinele Cehiei, vagoane fabricate în România.
Astfel, „Am pus pe șinele Braziliei aproape 100 de vagoane de călători, la fel, clasa întâi, clasa a doua vagon-salon, vagon de dormit și vagon restaurant și am pus pe șinele Cehiei 21 de vagoane de călători. Constructor de material rulant există în România. Eu cred că trebuie să ne întoarcem la acel mod de comunicare, să ne așezăm la masă cu toții”, a declarat Marian-Mihail Călin, director general Astra Vagoane Călători SA.
Un punct de reper pentru viitoarele investiții îl reprezintă proiectul Leon, un automotor de ultimă generație.
În explicaţiile sale, „La sfârșitul lunii octombrie vom veni cu primul tren proiectat și produs în România, prima ramă proiectată și produs în România. Este vorba de leon, este un tren de la care lucrăm de 12 ani de zile. Nu ne-am dat bătuți, am reușit, cum am zis puțin mai devreme, cu bani puțini pe care îi avem”, a declarat Gruia Stoica, fondator/președinte Grampet Group.
Investițiile private merg și în zona de noduri de conectare, așa cum e cel mai mare terminal de transbordare a cerealelor din Europa, cel de la Dornești.
La rândul său, „Se pot face simultan două transbordări. La Dornești, unde s-a făcut această investiție, se pot face opt vagoane simultant transbordare. Acest lucru și cu îmbunătățirea aceasta cu relații cu cei de la infrastructură, cred că putem să creștem transporturile către centrul Europei”, a mai completat Gruia Stoica, fondator/președinte Grampet Group.
Aşadar, prin Green Deal, România trebuie să transfere cel puțin 30% din transportul rutier pe calea ferată până în anul 2030.
Sursa – www.antena3.ro