De ce este important calciul pentru organismul uman

0 11

Calciul este un mineral vital pentru organismul uman. O carență severă de calciu poate pune în dificultate toate procesele vitale ale omului, inclusiv respirația. Atunci când inspirăm, expirăm aer, cutia toracică își schimbă forma. Dacă oasele ar fi casante s-ar fragmenta coastele ori de câte ori am încerca să respirăm.

În plus nu am fi capabili să stăm în picioare. De aceea Calciul este esențial pentru organism. Alături de calciu și Magneziul are un rol vital. Magneziul contribuie la peste 300 de reacții chimice care au loc în corpul nostru. Mai mult, acesta susține sănătatea vaselor de sânge și a inimii, dar și buna funcționare a sistemului nervos și a glanderor suprarenale. Totodata, Magneziul joacă un rol elementar în digestie, formarea osoasă și diviziunea musculară. 

Și un lucru mai puțin cunoscut, Magneziul este al 4-lea cel mai abundent nutrient din organism, reprezentând 50% din oase, 25% din mușchi și 24% în alte țesuturi și organe. Altfel spus, Calciul este vital atunci cand vorbim de orice sistem osos și face parte din acele vitamine si minerale esențiale pentru perioadele de crestere.

De obicei este recomandată varianta de calciu lactic 500 mg atunci când vorbim de suplimente alimentare, mai ales că există o ofertă bogată de calciu lactic din farmacie disponibilă în sedii fizice sau online. Organismul uman, sub influența directă a calciului prezent în corp, se poate concentra pe formarea oaselor, astfel calciul lactic contribuie inclusiv la procesul de coagulare a sangelui. Cand vorbim de calciul din organism vorbim practic de lactat de calciu pentahidrat, iar cea mai mare concentrație o găsim în oase și dantură.  Calciul ajută inclusiv la reglarea contractiilor cardiace.

Ce este calciul?

Calciul este un metal alcalino-pamantos de culoare gri, cel de-al cincea element din punct de vedere al raspandirii in scoarta terestra. Acesta este cel mai abundent mineral din corpul uman reprezentand 2% din greutatea corporala. Contribuie la functionarea normala a sistemului muscular si la mentinerea sanatatii dintilor. Calciul, se găsește în proporție de 99% în oase și dinți. Totodată, el contribuie la coagularea sângelui, la contractarea mușchilor și reglează tensiunea arterială.

De asemenea, are un rol important în eliberarea hormonilor și a enzimelor. Calciul întreține masa osoasă și încetinește pierderea densității osoase. Persoanele care au un aport inadecvat de calciu înainte de vârsta de 20-25 de ani, dezvoltă un risc considerabil mai mare de a avea boli osoase sau osteoporoză.

Cum se manifestă carența de calciu?

În formele incipiente, carența de calciu se manifestă prin furnicături la nivelul degetelor, sau chiar în jurul gurii. Semnele frecvente de oboseală și neliniște sau amorțelile la nivelul extremităților pot semnala lipsa calciului în organism. Potrivit specialiștilor, lipsa de calciu poată să diminueze rezistența organismului la anumite infecții, dar și la stres. În plus, ligamentele și articulațiile sunt mai predispuse la accidente. Și crește exponențial riscul de artrită.

Puțini știu de exemplu că poliartrita reumatoidă afectează peste 21 de milioane de oameni din întreaga lume, dintre care 3 milioane numai in Europa. Această afecţiune este întâlnită de două ori mai frecvent la femei. Poliartrita reumatoidă poate deforma şi slăbi în timp articulaţiile, provocând durere, inflamaţie şi acumularea de lichid în articulaţii.

Unde găsim calciu în alimente?

Cele mai bune surse de calciu sunt produsele lactate cum probabil se știe. Calciul din lapte și produsele lactate se absoarbe într-un procent mai mare decât din produsele de origine vegetală. Dar calciu există și în produse precum spanac, broccoli, varza de bruxelles sau rubarba. În plus, Calciu îl găsim și în produsele din pește sau în pești mai mici pe care îi putem consuma cu tot cu oase precum sardinele sau hamsiile.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

x