Dr. Virgil Musta, din Timişoara, recomandă reluarea cursurilor în şcoli

0

Pentru o educaţie de calitate, medicul infecţionist Virgil Musta, de la Spitalul de Boli Infecţioase “Victor Babeş” din Timişoara,  recomandă revenirea copiilor în şcoli, însă pentru această revenire  sunt necesare câteva măsuri de prevenire a răspândirii formelor grave de COVID-19 atât în rândul elevilor şi al dascălilor, cât şi al familiilor acestora.

“Eu consider că este bine ca elevii să revină la şcoală (evident cu condiţia să nu avem o explozie a pandemiei până atunci sau ulterior), dar pentru că va fi foarte dificil să ţinem sub control contaminarea, va trebui să ne concentrăm pe prevenirea formelor grave de boală, atât la copii, cât şi la familiile acestora”, afirmă medicul, într-o postare pe Facebook.

În acest context, medicul Musta citează un studiu din luna aprilie care a fost efectuat pe 70.000 cazuri de persoane infectate cu SARS-CoV-2. Din totalul acestor cazuri, s-a observat că doar 1,3% dintre acestea au fost copii, iar dintre ei, doar 30% au necesitat internare (0,4%,din totalul cazurilor), majoritatea fiind forme asimptomatice şi uşoare.Iar dintre copiii pozitivi, doar 1,7% au necesitat internare în secţia de ATI.

“Conform studiilor, cât şi observaţiilor noastre de până acum, numărul copiilor depistaţi pozitiv cu SARS-CoV-2 a fost, într-adevăr, mult mai mic comparativ cu cel al adulţilor, foarte puţini dintre ei făcând forme mai grave, în special cei care aveau deja alte probleme de sănătate precum malformaţii congenitale, diabet zaharat, obezitate etc. Marea majoritate a formelor la copii sunt asimptomatice sau minim simptomatice, ceea ce face foarte dificilă depistarea copiilor pozitivi. În acelaşi timp, copiii care au contactat virusul îl pot transmite mai departe, în familie sau la alte persoane cu care intră în contact, iar dacă aceste persoane sunt mai vulnerabile, pot dezvolta forme grave”, arată Virgil Musta.

Medicul subliniază că, pentru o educaţie sănătoasă, este benefică prezenţa la şcoală, atât pentru legătura umană şi profesională dintre profesori şi elevi, cât şi pentru socializarea dintre copii, pentru copiii care nu au facilităţi pentru şcoala online sau pentru părinţii care nu au cu cine să-i lase acasă.

În contextul dat dr. Virgil Musta propune un set de măsuri care ar trebui foarte strict asumate şi respectate în acest sens, între care cel mai important rolul este al părinţilor în triajul epidemiologic zilnic, rol care constă să nu trimită copilul la şcoală dacă remarcă manifestări de boală la acesta. Astfel medicul timişorean consideră necesar un ghid clar de instrucţiuni transmis tuturor părinţilor în acest sens, plus consultarea medicului de familie, “pentru că este esenţial ca, în primul rând, copiii care au deja simptome posibile de COVID-19 să nu ajungă la şcoală, cât nici cei despre care părinţii ştiu că au intrat în contact cu persoane dovedite pozitiv COVID”.

Tot în acest sens, este propusă o altă măsură care se referă la copiii  mai vulnerabili şi mai predispuşi la a face eventuale forme grave, care au deja alte probleme de sănătate precum malformaţii congenitale, diabet zaharat, obezitate etc, el sugerând că ar trebui să facă cursuri online. Cursuri online ar fi necesare şi în cazul copiilor care au contact direct în familie cu persoane adulte vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul, iar aceştia ar putea dezvolta forme grave (bătrâni, diabetici, cardiaci etc).

Din aceste cauze, medicul mai recomandă explicarea semnelor bolii şi a măsurilor care trebuie luate într-un limbaj accesibil copiilor, urmărirea de către părinţi a respectării măsurilor de protejare a copiilor şi când nu sunt la şcoală (evitarea locurilor aglomerate, purtarea măştilor şi igiena permanentă a mâinilor), organizarea şcolilor astfel încât să evite activităţile cu risc epidemiologic crescut, evitarea supraaglomerării claselor prin reducerea numărului de elevi care să vină simultan într-o sală de curs.

“Foarte important este ca grupele de elevi formate să se menţină în aceeaşi structură, astfel încât dacă se depistează un caz pozitiv, să nu fie afectată pentru izolare decât grupa acelui copil, iar cealaltă să poată veni la şcoală. Unităţile şcolare trebuie să asigure o dezinfectare zilnică claselor, cât şi posibilitatea spălării pe mâini a copiilor, în pauze, clasele trebuie aerisite, iar ideal ar fi ca grupele de copii care sunt la şcoală să păstreze distanţa între ele, chiar dacă vor ieşi în curtea şcolii”, adaugă infecţionistul.

Printre măsurile necesare derulării activităţilor şcolare în bune condiţii, este necesar ca pentru cadrele didactice să rămână acasă dacă constată manifestări ale bolii, iar când sunt prezente în şcoală, să păstreze distanţa de 2 metri faţă de elevi şi să poarte obligatoriu mască în timpul orelor şi în interiorul şcolii, în general.

Aşadar, fiecare şcoală trebuie să aibă un regulament propriu de ordine interioară dedicat măsurilor COVID, semnat şi respectat de profesori şi elevi, precum şi un regulament asumat şi de părinţi, iar comunicarea permanentă între profesori, părinţi şi elevi pentru informare, consultare şi decizii, să nu lipsească.

“Evident că va fi o perioadă diferită faţă de anii anteriori, în care se cer asumate eforturi suplimentare de la toţi cei implicaţi menţionaţi, dar toate acestea se fac spre binele tuturor, iar dacă există deschidere, înţelegere, asumare şi dialog constructiv permanent, cred că ne putem adapta şi gestiona bine împreună lunile care vor veni”, încheie dr. Virgil Musta.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata