Industria vinului şi-a readaptat afacerile, cu accent masiv pe vânzări online şi exporturi

Foto: timpul.md
0 2

Producătorii români de vinuri, dar şi retailerii care comercializează astfel de produse, susţin că au învăţat din pandemie să se adapteze noilor condiţii, un mare accent fiind pus, mai mult ca oricând, pe interacţiunea cu clienţii în mediul online.

Pe de altă parte, jucătorii din industrie au susţinut la unison faptul că au fost afectaţi de problemele cu care s-a confruntat şi se confruntă sectorul HoReCa în această perioadă, dar a fost nevoie de o readaptare a afacerilor.

“Ne-am focusat mai mult pe partea de retail, iar pe partea de online unde eram prezenţi am accelerat şi am triplat numărul de magazine unde am intrat şi, nu în ultimul rând, am început să exportăm masiv. Partea aceasta de export a fost o soluţie salvatoare şi cumva pandemia a fost pentru noi plină de oportunităţi. Situaţia din HoReCa ne-a afectat, dar nu într-o măsură în care să ne destabilizeze. Ne-am reorientat şi regrupat repede. Partea de export a venit în completare. Dacă anul trecut vindeam zero la export, anul acesta sperăm să închidem undeva la 7, 8, 10% din cifra de afaceri per total. La o cramă de 560 de hectare ca a noastră se simte partea aceasta de export. Cât despre mix, avem atât în partea de TV o campanie prin care promovăm soiuri autentice româneşti, cât şi pe reţelele online sau în offline, cu media-faţade etc. Luni, dăm drumul şi la campania radio”, a afirmat, joi, la conferinţa ZF dedicată sectorului vitivinicol, Rareş Florea, CEO Domeniile Avereşti.

Tot din punctul de vedere al adaptării afacerilor la vremurile actuale, directorul de marketing al Cramelor Cotnari, Ştefan Chiriţescu, a apreciat că nu a fost un an rău pentru industria de profil.

“Avantajul nostru este că avem un portofoliu extrem de bogat şi toate gamele astfel încât să putem să acoperim această pierdere din HoReCa. Exportul a rămas constant, avem comunităţi mari de români în afară. Am învăţat online, ceea ce pentru brandul tradiţional a fost un proces cu adevărat interesant. Este anul în care am vândut cele mai multe sticle din vinotecă prin intermediul online, ceea ce arată puterea acestui mediu. Sincer, nu fac parte din tabăra celor care spun că a fost un an rău. Nu cred că a fost un an rău, ci a fost un an cu totul altfel. Cred că aproape toţi am avut o vară bună, pentru că, dincolo de restricţii, oamenii au simţit nevoia să iasă. Nu cred că am avut o problemă în turism în această vară. A fost mai slab decât în alţi ani, dar nu cred că a fost o problemă atât de mare. Am redescoperit România cu toţii, ceea ce mi se pare un lucru extrem de important. A fost un an de învăţare şi de adaptare. Cu siguranţă că poza pe care o aveam pe masa Powerpointului în noiembrie 2019 vs martie 2020 arăta cu totul altfel, dar cred că am învăţat cu toţii să fim mai agili, mai eficienţi, să ştim să ne punem bani acolo unde contează, să remoralizăm retailul. Magazinele de proximitate pe care le-am hulit multă vreme cred că în continuare pentru piaţa vinului reprezintă un mare avantaj”, a spus Chiriţescu.

La fel şi Andreea Micu, proprietar Avincis, a atras atenţia că este foarte dificil “să putem să sprijinim în această perioadă HoReCa, dar pe de altă parte şi noi ca producători de vinuri să supravieţuim”.

“Aşa cum cunoaşte toată lumea, această pandemie a avut efecte foarte grave asupra industriei vinurilor, atât directe, cât şi indirecte, care s-au resimţit la nivelul HoReCa. Ştim cu toţii greutăţile prin care au trecut şi încă trec, faptul că este un consum foarte scăzut de vin din cauza imposibilităţii de a primi suficiente persoane în spaţiile acestora. Este foarte dificil să putem să sprijinim în această perioadă HoReCa, dar pe de altă parte şi noi ca producători de vinuri să supravieţuim. Ce am făcut ca să supravieţuim? A trebuit să ne orientăm către alte canale de distribuţie, către online, zona de retail, magazine specializate, pentru a încerca să mutăm fluxul de vânzări. Cred că, în acelaşi timp, este un lucru bun faptul că am fost supuşi unor provocări. A trebuit să găsim soluţii inedite de a putea să continuăm vânzările de vin. Pentru noi, canalele online au cunoscut o creştere foarte mare, iar vânzările din acest an s-au dublat, chiar s-au triplat faţă de anul trecut. De asemenea, zona de retail a cunoscut o creştere semnificativă. Orientările consumatorilor au fost puţin diferite ca tipuri de vinuri preferate. S-au îndreptat mai degrabă către gama ‘entry level’ şi mai puţin către gama premium, aceasta din urmă fiind preferată pentru canalele online şi zona mai specializată”, a subliniat antreprenoarea.

În contextul preferinţelor românilor pentru vinuri, există o reticenţă a consumatorului în a testa produse noi, majoritatea preferând branduri şi etichete cunoscute.

“Cred că principala provocare în această perioadă a fost lansarea etichetelor noi, având în vedere că cel mai folosit instrument este activarea în HoReCa. În contextul actual, din punctul nostru de vedere, există o reticenţă a consumatorului în a testa produse noi şi majoritatea preferă branduri şi etichete cunoscute. Practic, pandemia ne-a găsit cumva pregătiţi pentru retail şi am reuşit să ne adaptăm instant la noul context de business. Canalul moderate trade era undeva sub 50% din business şi vorbim de structura vânzărilor din 2019, iar ce reprezenta distribuţie era împărţit între retail, HoReCa şi zona de evenimente care pentru noi este foarte importantă şi care, din păcate, în contextul anului 2020 a avut de suferit. Noi aveam o prezenţă bună în online şi înainte de pandemie, dar de când a început pandemia online-ul a devenit mai important. Am investit mai mult în promovarea site-urilor, precum şi în promoţii mai atractive pentru consumatori. De asemenea, am fost deschişi la parteneriatele cu acei jucători de online noi în categoria de băuturi alcoolice. În retail, am reuşit să recuperăm o mare parte din scăderea HoReCa, dar în acelaşi timp am rămas aproape de partenerii noştri pentru a ne putea dezvolta împreună pe viitor”, a susţinut Mihai Bălănescu, director naţional de vânzări la Jidvei.

Odată cu comportamentul consumatorilor şi retailerii au fost nevoiţi să se adapteze unui astfel de comportament rezultat din perioada de restricţii cauzate de pandemia de COVID-19.

“Comportamentul consumatorului în pandemie a fost uşor diferit în funcţie de stadiul acesteia. În perioada de lockdown, martie – aprilie – mai, cu siguranţă traficul din proximitate a fost mult redus şi asta s-a simţit din plin. Pe scurt, s-a schimbat destul de mult comportamentul consumatorului. Retailul s-a adaptat cu viteză la modul în care clienţii noştri şi-au schimbat acest comportament. În România, consumatorul este puternic ancorat în vinul românesc. Peste 80% din vânzări sunt reprezentate de vinurile româneşti. Am constatat o creştere în partea de vinuri premium. În perioada de pandemie, dacă vorbim de comportamentul de consum, ceea ce s-a întâmplat pe canalul HoReCa a ridicat multe poduri pe tot lanţul de distribuţie şi au fost efecte cu siguranţă şi pe partea de cash flow la producătorii cu care noi empatizăm. Am încercat să-i ajutăm”, a explicat Radu Gherman, directorul de achiziţii lichide la Carrefour

Aşadar, publicaţia Ziarul Financiar a organizat, joi, conferinţa online cu tema “Povestea brandurilor româneşti de vin”, în care jucătorii din industria de profil au discutat despre modul în care producătorii s-au adaptat în pandemie pentru a merge mai departe.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

x