În proiectul de lege,“Pentru aplicarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferenţă pentru producţia de energie prin tehnologii cu emisii reduse de carbon, fondurile necesare se constituie prin încasarea lunară/trimestrială de către Contrapartea CfD a contribuţiei CfD de la toţi furnizorii consumatorilor finalide energie electrică din România conform dispozițiilor art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin Contracte pentru Diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon”.
“Ordin privind aprobarea Metodologiei de determinare şi colectare a contribuţiei CfD”
După elaborarea legislației specificice România va organiza, în acest an, două licitații pentru primii 2.000 MW, 1.000 în eolian și 1.000 în fotovoltaic, care vor beneficia de schema de sprijin prin mecanismul contractului pentru diferență (CfD). În total, România ar urma să instaleze 5.000 MW noi în regenerabile prin această schemă.
Schema CfD va fi instituită vreme de 15 ani, timp în care investorii care vin cu proiecte noi vor avea o garanție că vor obține un anumit preț din partea statului.
Este un ajutor de stat ce va fi acordat pentru diferenţa între două prețuri: cel al pieței, pentru care se calculează o referință (prețul PZU) , și cel de exercitare cu care vine fiecare investitor care vrea să participe la licitație pentru a se califica la schemă. Atunci când preţul de referinţă este mai mic decât preţul de exercitare, beneficiarul va avea dreptul să primească plăţi egale cu diferenţa dintre cele două preţuri, din partea statului. În schimb, atunci când preţul de referinţă este mai mare decât preţul de exercitare, beneficiarul va trebui să plătească diferenţa autorităţilor române.
Vor plăti consumatorii sau nu?
România a primit acceptul Comisiei Euopene pentru a finanța din bani europeni, adică din Fondul de Modernizare această schemă și va folosi 3 miliarde de euro, care – speră autoritățile de la București – vor fi suficienți pentru această schemă. Totuși, în legea care a introdus acest mecanism s-a trecut și o “contribuție CfD”, care ar putea fi plătită de consumatori.
Concret, “Contravaloarea Contribuţiei CfD este suma exprimată în lei, plătită de către consumatorii de energie electrică din România, este colectată de către furnizorii de energie electrică activi pe piața cu amănuntul de energie electrică din România, respectiv de producătorii de energie electrică care alimentează locuri proprii de consum şi/sau furnizează energie electrică consumatorilor racordaţi la barele centralelor și este virată în fondul de lichiditate CfD, în conformitate cu prevederilor art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin Contracte pentru Diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon”, se arată în proiectul ANRE de stabiliire a metodologiei de determinare şi colectare a contribuţiei CfD.
Această contribuție se determină anual, pe vaza unor formule stabilite de ANRE, care ia în calcul costurile totale ale schemei, inclusiv cele de administrare pe care le are operatorul pieței OPCOM, și consumul de energie electrică. Această contribuție este stabilită de ANRE cu valabilitate anuală, se aplică de la 1 ianuarie. Ea poate fi și ajustată, în sus sau în jos, de regulă anual, dar este posibil și semestrial.
Sursa – www.economica.net