Mezeluri de casă: cum să le alegi ca să mănânci sănătos

0 2

În ultimul timp, mezelurile și-au câștigat un nemeritat renume de alimente nerecomandate, fiind date ca exemplu negativ ori de câte ori se vorbește de o alimentație sănătoasă. Greșeala care se face constă în faptul că se generalizează, considerându-se că toate mezelurile sunt nesănătoase și scăpându-se din vedere că acestea pot fi preparate și în casă. Evident că orice gospodină sau mic producător care face asta acordă o atenție mult mai mare ingredientelor din mezeluri, iar atunci un mezel preparat în casă nu poate fi comparat cu unul produs industrial.

Astfel, dacă mezelurile preparate de marii producători pot conține substanțe considerate nocive, în mezelurile de casă autentice nu vei găsi așa ceva.

Substanțe de care să te ferești

Din păcate a devenit o obișnuință pentru producătorii industriali să adauge specificația „de casă” în denumirea produselor, pentru a le face astfel mai atractive pentru consumatori. La o simplă verificare a etichetei te poți convinge ușor că produsul respectiv nu este chiar ceea ce pare, din cauza substanțelor pe care le conține.

  • Coloranți și arome sintetice – au rolul de a da mezelurilor un aspect și o aromă care să le facă mai apetisante, însă într-un mod artificial. Aceste substanțe pot da diferite alergi alimentare, iar consumate în exces, pot cauza cancer de colon sau stomac.
  • MDM – este denumirea dată acelei paste care se obține prin prelucrarea industrială a pielițelor, tendoanelor și grăsimilor și care se folosește în special pentru parizer și crenvurști.
  • Aditivi – cunoscuți sub denumirea de E-uri, aditivii sunt substanțe chimice folosite în industria alimentară pentru a da gust, miros, culoare sau pentru a împiedica alterarea alimentelor. Nu toate E-urile sunt nocive, dar cu cât un produs conține mai mulți aditivi, cu atât este mai puțin recomandat.

Ce recomandă un mezel de calitate

Mezelurile de casă autentice sunt produse în cea mai mare parte din ingrediente naturale, fapt ce presupune un proces de fabricație diferit de al celor produse industrial. De aceea, mezelurile de casă sunt produse de mici carmangerii sau producători individuali, care nu au o piață de desfacere atât de vastă și astfel se pot concentra pe respectarea rețetelor tradiționale.

Neavând o producție mare, acești producători își valorifică repede produsele, astfel că nu este nevoie să utilizeze conservanți pentru a păstra cât mai multă vreme aspectul proaspăt.

Mezelurile de casă autentice se găsesc mai rar în marile magazine, iar acestea sunt de obicei în zona în care își desfășoară activitatea producătorul. În cele mai multe cazuri producătorii tradiționali de mezeluri își comercializează marfa în mici magazine proprii, iar mai nou, primesc și comenzi on-line.

Cele mai sănătoase mezeluri

Chiar și preparate după rețete tradiționale, mezelurile sunt recomandate pentru un consum moderat, fiind foarte potrivite ca aperitiv sau ingredient principal pentru sandwich-uri.

  • Mezelurile din carne de pui sau de curcan sunt considerate printre cele mai sănătoase, fiind vorba de două feluri de carne slabă.
  • Babicul și salamul uscat sunt alte două mezeluri care pot fi consumate cu încredere, datorită conținutului scăzut de grăsimi. Aceste preparate conțin însă multe condimente, astfel că persoanele hipertensive și cele cu afecțiuni digestive trebuie să aibă grijă la cantitate.
  • Prosciutto, este o sursă foarte bună de proteine, iar dacă este preparată după rețeta originală nu conține nici un fel de aditivi. Este vorba doar de carne crudă de porc foarte bine uscară, care trebuie consumată cu moderație, ținând cont de conținutul de colesterol.

Așadar, dacă știi cum să le alegi, mezelurile sunt un aliment ideal pentru micul dejun și pentru gustările de peste zi, fără a înlocui însă mesele principale. Ori de câte ori cumperi un produs nou citește cu atenție eticheta, pentru a vedea ce ingrediente conține și în ce proporție, iar așa poți avea garanția că ai găsit un mezel de casă autentic.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata