Paris arată feluri de păr prin epocile coafurilor și îngrijirii

De Jurnalul Național 407 citiri
8 min citire

Relația umană cu părul parcurge spectrul de la reverență la repulsie. De la corpurile fără păr ale reginelor egiptene antice până la kilometrajul modern al extensiilor, o nouă expoziție la Musée des Arts Décoratifs (MAD) din Paris, intitulată Des Cheveux et Des Poils (Păr și păr), rulează un pieptene cu dinți fini. prin istoria coafurilor și îngrijirii și a rolului crucial pe care l-au jucat în modelarea aparențelor, a expresiei de sine și a societăților.

Orchestrată de Denis Bruna, curator de modă și țesături la MAD, Des Cheveux et Des Poils este a patra dintr-o serie de expoziții care pun la îndoială legăturile dintre modă și corp. Este primul care ia ca punct de plecare altceva decât haine, „pentru a arăta că (relația dintre) corp și păr este cu siguranță cea mai importantă în construcția aparențelor”, explică Bruna.

„Nimic nu era interzis! Ideea a fost să vorbim despre orice – păr pieptănat, păr nepieptănat, simbolism, culoare, gene, păr pe brațe, păr intim”, listează Bruna pe o temă care, din punct de vedere istoric, nu a fost adesea descrisă în artă. „Când vedem portrete de femei și bărbați goi, de picturi ale zeițelor antice din secolele al XVI-lea, al XVII-lea și al XVIII-lea, sculpturi ale sfinților sau ale lui Iisus pe cruce, nu au niciodată păr pe corp. A fost văzută doar în cărțile de medicină și litografiile erotice.

 

„În expoziția noastră, încercăm să explicăm de ce (părul corporal) a fost prezent și de ce nu. Există reprezentări ale unor scene foarte intime. S-ar putea să șocheze oamenii, dar este istoria noastră.”

Într-adevăr, o statuie greacă de teracotă din secolul al V-lea î.Hr., considerată a fi prima reprezentare a părului pubian al unei femei care este îngrijit (cu nimic altceva decât o lampă și o flacără mică), a inspirat un răspuns mai visceral decât se aștepta acestui scriitor. Un portret al lui Ludovic al XIV-lea împrumutat de Palatul Versailles îl arată pe rege în ceea ce a fost probabil prima perucă pe care a purtat-o ​​vreodată după ce și-a pierdut părul la o vârstă fragedă.

De asemenea, sunt expuse aptitudinile unor figuri cu mare impact asupra modei foliculare, printre care Léonard Autier, un coafor favorit al Mariei Antoinette, alături de creații de la puterile modei precum Alexander McQueen, Martin Margiela și Vivienne Westwood. Un zid de peruci de la sfârșitul secolului al XVII-lea până în anii 1980 include ultima perucă despre care se știa că a purtat-o ​​Andy Warhol.

„Pentru mine, a fost foarte important să am această piesă, deoarece povestea lui Andy Warhol era foarte apropiată de cea a lui Ludovic al XIV-lea”, explică Bruna. „Louis avea 20 de ani când și-a pierdut părul și era foarte trist, așa că a decis să poarte perucă, decretând că peruca este obligatorie la curtea franceză. Așadar, perucile au devenit simbolul curții din Franța din secolul al XVII-lea. A fost același lucru cu Andy Warhol, pentru că și-a pierdut părul foarte devreme, dar a transformat un handicap într-o forță, pentru că perucile lui au devenit o parte a semnăturii sale iconice.”

Un portret Lodewijk van der Helst (1667) al Adrianei Hinlopen, soția unui comerciant de mătase © Rijksmuseum Amsterdam

Elisabeth Stuart, regina Boemiei, de Michiel Jansz Van Mierevelt (c1623) © Musée Denon/Philip Bernard

Ancheta Brunei cu privire la îndepărtarea părului de-a lungul veacurilor s-a dovedit cea mai atrăgătoare pentru curator. „Am fost surprins să văd că în 1767, ducele de Orléans și-a bărbierit tot părul de pe corp cu o zi înainte de nuntă, pentru a nu-și speria viitoarea soție, care poate nu văzuse niciodată un bărbat gol.”

Alexis Ferrer, artist creativ global la marca de culoare și îngrijire a părului Wella — a cărei serie de păr imprimat va fi prezentată în expoziție — vede un viitor pentru păr care este mai în concordanță cu moda purtată: ceva ce poate fi schimbat frecvent.

Cu Andy Warhol, perucile au transformat un handicap într-o forță

„Părul, pentru mine, este ca o țesătură”, explică Ferrer. „Viitorul acestei tehnici de imprimare ar putea fi folosit ca accesoriu, o legătură între îmbrăcăminte și păr.” Inovația lui Ferrer în materie de imprimare a părului, dezvăluită în 2013, a fost o premieră globală, prezentând o fotografie alb-negru „imprimată” pe părul unui model. După aceasta, Ferrer s-a inspirat din țesăturile franceze din secolul al XVIII-lea pentru a crea peruci asemănătoare pălăriilor. Cel mai recent, a creat o tehnică care permite părului imprimat să fie vopsit, pieptănat, călcat și spălat fără a pierde integritatea imprimeului. Imaginați-vă: păr cu imprimeu Prada pentru a se potrivi cu fusta cu imprimeu Prada.

„Văd un viitor în care clienții pot veni la salon și pot obține un imprimeu pe păr, aproape ca un machiaj. Este o propunere interesantă pentru lumea modei”, explică Ferrer.

De asemenea, în expoziție este prezentată lucrarea stilistului britanic de păr Sam McKnight. El a devenit proeminent creând look-uri pentru supermodele anilor 1990, editoriale de modă și designeri de renume precum Westwood și McQueen, și a fost frizerul personal al Prințesei Diana timp de șapte ani, creând croiala ei emblematică la începutul anilor 1990.

O broșură din 1952 care arată un dispozitiv de permanentă Wella-Tempera

O privire de la spectacolul de primăvară/vară 2010 al lui Westwood s-a bazat pe un desen din secolul al XVII-lea pe care designerul l-a arătat lui McKnight, cu un bărbat alergând pe scări cu părul în flăcări. „Vivienne mi-a spus: „Crezi că am putea face așa ceva?” Așa că am plecat și am vopsit bucăți ca să pară flăcări. Părul ei avea aceeași culoare de flacără la acea vreme și, desigur, își purta părul în același aspect, ceea ce a fost uimitor.”

După patru decenii în industrie, ce simte McKnight că reprezintă părul astăzi? „Părul este mediul meu, desigur, dar știu ce înseamnă părul pentru oameni”, spune el. „Este personal, așa te face să te simți. Oamenii îl folosesc ca pe o apărare, ca pe ceva de ascuns în spate, ca pe un scut. Poate reflecta cine ești ca persoană, poate fi, de asemenea, opusul – poate masca cine ești. Și cred că oamenii care învață să-și folosească părul sunt foarte inteligenți.”

Referindu-se la propriul său cap bărbierit îndeaproape, el afirmă: „Nu am de ales.”

Sursa – www.ft.com




Vești proaste înainte de Crăciun. Ce se întâmplă cu carnea de porc

Prețurile la carnea de porc și produsele din carne de porc reprezintă o preocupare suplimentară pentru mulți români. În perioada [...]

Cine e Călin Georgescu și ce avere are

Alegeri prezidențiale 2024: Ce avere deține Călin Georgescu, candidatul surpriză al primului tur? În conformitate cu legislația în vigoare, toți [...]

Platforma „educațională” a lui Andrew Tate Hustler’s University, spartă de hackeri

O investigație realizată de Daily Dot a dezvăluit un atac cibernetic asupra platformei „The Real World”, creată de influencerul controversat [...]

Cu cât vor creşte pensiile românilor de la 1 ianuarie 2025

Cu cât vor creşte pensiile românilor de la 1 ianuarie 2025. Începând cu 1 ianuarie 2025, valoarea punctului de referință [...]