Petrom livrează combustibil sustenabil pentru aviație (SAF) aeroportului din Cluj, de la începutul anului

De Jurnalul Național 86 citiri
4 min citire

 

Din ianuarie 2025, aeronavele care decolează de pe Aeroportul Cluj, al doilea cel mai mare aeroport din România, sunt alimentate cu combustibil pentru avioane în amestec cu 2% SAF, reducând astfel impactul asupra mediului. Aproape 1.800 de zboruri au fost operate în ianuarie și februarie folosind acest combustibil, acoperind integral decolările de pe aeroport.

SAF sunt combustibili produși prin procesarea materiilor prime regenerabile

În afirmaţiile sale, ”Suntem mândri să contribuim la introducerea combustibilului sustenabil pentru aviație pe aeroportul Cluj. SAF este produs din materii prime regenerabile precum uleiuri  uzate și grăsimi animale, transformate, cu ajutorul unor tehnologii inovatoare, în carburanți cu proprietăți similare kerosenului convențional.

La OMV Petrom am demarat lucrările de construcție la o investiție de 750 de milioane de euro, astfel încât, începând din 2028, să producem astfel de carburanți și în România, la rafinăria Petrobrazi. Credem în potențialul României de a deveni un hub regional pentru astfel de combustibili,” a declarat Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom responsabil de activitatea de Rafinare și Marketing.

În opinia sa, „Împreună cu furnizorul nostru OMV Petrom, am reușit să demarăm procesul prin care aeronavele care operează zboruri pe Aeroportul Internațional Cluj vor fi alimentate cu combustibili sustenabili pentru aeronave. Este încă un obiectiv important pe care l-am realizat pentru  îndeplinirea angajamentelor de reducere a emisiilor de carbon și susținerea unui transport aerian mai puțin poluant”, a declarat David Ciceo, Director General, Aeroportul Internațional Cluj.

SAF poate fi folosit direct în infrastructura și aeronavele existente

Carburanții sustenabili pentru aviație (SAF) sunt combustibili produși prin procesarea materiilor prime regenerabile, precum uleiuri uzate și grăsimi animale. Cu ajutorul unor procese avansate de rafinare, utilizând hidrogen verde, aceste materii sunt transformate pentru a avea caracteristici similare cu kerosenul.  SAF poate fi folosit direct în infrastructura și aeronavele existente.

Are potențialul de a oferi o reducere a emisiilor de carbon pe durata ciclului de viață cu până la 80% comparativ cu combustibilul tradițional pentru avioane pe care îl înlocuiește. SAF va juca un rol foarte important în atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon ale industriei aviatice.

Regulamentul ReFuelEU Aviation prevede utilizarea combustibililor de aviație sustenabili, pe aeroporturile din Uniunea Europeană în proporție de minim 2% începând cu 1 ianuarie 2025 și o creștere graduală a utilizării SAF de până la 6% din anul 2030.

În contextul de activitate, cu aproape 3,3 milioane de pasageri în 2024, aeroportul Avram Iancu din Cluj este cel mai mare aeroport regional din România și al doilea cel mai mare aeroport din țară, după Otopeni. În cadrul eforturilor de reducere a amprentei de carbon, pe lângă aprovizionarea cu carburanți sustenabili pentru aviație, aeroportul a achiziționat și două autospeciale electrice de degivrare/antigivrare aeronave și un autobuz electric pentru transportul pasagerilor de la terminal la avioane.

Sursa – www.economica.net




Ora de vară 2025. Când se schimbă ora în România

Trecerea la ora de vară este programată pentru noaptea dintre 29 și 30 martie, de sâmbătă spre duminică. Schimbarea afectează [...]

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă? Începând cu 1 septembrie 2024, sistemul public de pensii din România [...]

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult. Situația economică a României se înrăutățește, [...]

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite. Autoritățile intenționează să elimine impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Un proiect de [...]