Agenţia JAXA distruge intenționat racheta H3 după ce motorul din a doua etapă a vehiculului nu s-a aprins după decolare.
A doua încercare a Japoniei de a lansa următoarea generație a rachetei H3 a eșuat după decolare, dând o lovitură programelor spațiale și de securitate națională ale țării.
Agenția spațială japoneză (JAXA) a declarat că a ordonat marți autodistrugerea rachetei cu portare medie, după ce motorul din a doua etapă a vehiculului nu s-a aprins la câteva momente după decolare.
Eșecul lui H3, care a survenit la trei săptămâni după o lansare întreruptă din cauza unei erori separate, a fost un regres pentru programul spațial al Japoniei – și posibil pentru programul său de detectare a rachetelor – și o dezamăgire pentru fanii spațiului care susțineau noua încercare de marți.
Imaginile video ale lansării au arătat nori de fum care se ridicau în timp ce racheta de 57 de metri (187 de picioare) a decolat fără probleme din portul spațial Tanegashima. Dar când a ajuns în spațiu, motorul din a doua etapă a rachetei nu s-a aprins, forțând oficialii misiunii să distrugă manual vehiculul.
„S-a decis că racheta nu își poate îndeplini misiunea, așa că a fost trimisă comanda de distrugere”, a spus un comentator al emisiunii de lansare de la JAXA.
„Este ceva ce va trebui să investigăm analizând toate datele”
Japonia a construit H3 – prima sa serie nouă în mai bine de 22 de ani – pentru a-și îmbunătăți accesul independent la spațiu și pentru a-și spori șansele de a captura o cotă mai mare din piața globală de lansare de la rivali, inclusiv SpaceX de la Elon Musk. Racheta transporta un satelit avansat de observare terestră, însărcinat în principal cu observarea Pământului și colectarea de date pentru răspunsul la dezastre și realizarea de hărți, și un senzor experimental în infraroșu conceput pentru a detecta lansările de rachete balistice nord-coreene.
JAXA a spus că investighează cauza eșecului de marți și se așteaptă să dea constatări timpurii la o conferință de presă mai târziu în cursul zilei.
Mitsubishi Heavy Industries (MHI), compania care a construit H3, a declarat că confirmă situația cu JAXA.
„Spre deosebire de anularea și amânarea anterioară, de data aceasta a fost un eșec total”, a spus Hirotaka Watanabe, profesor la Universitatea din Osaka cu experiență în politica spațială.
„Acest lucru va avea un impact grav asupra viitoarei politici spațiale a Japoniei, asupra afacerilor spațiale și asupra competitivității tehnologice”, a adăugat el.
MHI a estimat că costul pe lansare al lui H3 va fi jumătate din cel al predecesorului său, H-II, ajutându-l să câștige afaceri pe o piață globală de lansare din ce în ce mai dominată de racheta reutilizabilă Falcon 9 a SpaceX.
Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale, într-un raport publicat în septembrie, a stabilit costul lansării Falcon 9 pe orbită joasă a Pământului la 2.600 de dolari pe kilogram. Prețul echivalent pentru H-II este de 10.500 USD.
O lansare reușită de marți ar fi pus racheta japoneză în spațiu înainte de lansarea planificată mai târziu în acest an a noului vehicul Ariane 6 al Agenției Spațiale Europene, cu costuri reduse.
Alimentat de un nou motor mai simplu, cu costuri mai mici, care include piese imprimate 3D, H3 este proiectat pentru a ridica sateliții guvernamentali și comerciali pe orbita Pământului și va transporta provizii către Stația Spațială Internațională.
Ca parte a cooperării aprofundate a Japoniei cu Statele Unite în spațiu, va transporta în cele din urmă mărfuri către stația spațială lunară Gateway pe care NASA intenționează să o construiască ca parte a programului său de a returna oamenii pe Lună, inclusiv astronauții japonezi.
Sursa – www.aljazeera.com