UE pregătește pașaportul de carbon, care limitează călătoriile

De Jurnalul Național Actuale Călătorii 310 citiri
5 min citire

Inrolare trafic.ro




 

Salvarea planetei necesită sacrificii, iar sacrificiile trebuie suportate de oameni. Această paradigmă este avută în vedere de oficialii Uniunii Europene atunci când se gândesc să limiteze călătoriile cetățenilor din statele membre.

Cu cât călătorește mai mult un cetățean, cu atât crește și poluarea asociată cu deplasarea dintr-un punct în altul.

 Cele mai poluante se dovedesc avioanele

În mod concret, alocarea cotei anuale de carbon per călător european va fi consemnată pe o cartelă care, în mod implicit, va limita călătoriile, relatează Antena 3 CNN.

Sursa citată notează că, la nivel global, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane se apropie de patru tone.

Însă pentru a salva planeta, cetățenii ar trebui să emită maxim două tone de carbon anual, până în 2050.

În contextul comparativ, asta echivalează cu aproximativ două zboruri dus-întors între Londra și New York.

Cum a apărut ideea „pașaportului de carbon”

Ideea pașaportului de carbon presupune ca fiecărui călător să i se atribuie o cotă anuală de emisii pe care să nu o poată depăși. Aceste cote urmează apoi să raționalizeze călătoriile.

Un concept similar a fost discutat de Parlamentul britanic în anul 2008, fiind abandonat la momentul respectiv din cauza complexității sale și a previzibilei opoziții din partea publicului.

Concret, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane din Statele Unite ale Americii este de 16 tone, fiind printre cele mai ridicate rate din lume.

În Regatul Unit, acest indicator se situează la 11,7 tone, adică de peste cinci ori mai mult decât nivelul recomandat de Acordul de la Paris pentru a menține creșterea temperaturii globale sub 1,5 grade Celsius față de nivelurile preindustriale.

 CNN: vom vedea pașapoartele de carbon până în 2040

La nivel global, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane se apropie de 4 tone, arată un material publicat de CNN.

Pentru ca umanitatea să păstreze șanse reale de a împiedica încălzirea globală să depășească o creștere a temperaturii de două grade Celsius față de nivelurile preindustriale, amprenta medie de carbon la nivel mondial trebuie să scadă la mai puțin de două tone până în 2050.

Concret, în raportul Intrepid Travel citat de CNN, se preconizează că vom vedea pașapoartele de carbon în vigoare până în 2040.

În acest sens, deja există, în anumite țări europene, legi și restricții care arată că obiceiurile de călătorie sunt forțate să se schimbe.

Asta, în contextul în care, între anii 2013 și 2018, cantitatea de dioxid de carbon emisă de avioanele comerciale din întreaga lume a crescut cu 32%.

În prezent, pentru o reducere semnificativă a emisiilor, prețul biletelor ar trebui să crească cu 1,4% în fiecare an, descurajându-i, astfel,  pe oameni să zboare.

În realitate, prețurile biletelor au scăzut, estimează sursa citată.

Ce țări europene pun stavilă călătoriilor civile cu avionul

Unele țări europene au început să ia măsuri pentru a reduce călătoriile cu avionul încă înainte ca pașaportul de carbon să fie oficializat la nivel comunitar.

Astfel, începând cu 1 aprilie 2023, în Belgia, pasagerii care zboară pe distanțe scurte și cei de la bordul aeronavelor mai vechi suportă taxe majorate, pentru a-i determina să ia în calcul forme alternative de călătorie.

Apoi, două luni mai târziu, Franța decide să interzică zborurile interne pe distanțe scurte, în situația în care aceeași călătorie poate fi făcută cu trenul în două ore și jumătate sau mai puțin.

O schemă similară se profilează la orizont și în Germania. Un sondaj YouGov a arătat că 70% dintre germani ar susține astfel de măsuri de combatere a schimbărilor climatice dacă ar fi disponibile variante de transport alternative, cum ar fi trenurile sau călătoriile pe apă.

 

Sursa – www.antena3.ro