Air India a anunțat comenzi pentru un total de 470 de avioane de pasageri Boeing și Airbus, în timp ce se grăbește să atingă cererea crescândă de călătorii aeriene la prețuri accesibile din rândurile în creștere ale consumatorilor din clasa de mijloc a națiunii.
Cea mai mare companie aeriană internațională din India și al doilea transportator intern ca mărime cumpără 220 de avioane Boeing în valoare de 34 de miliarde de dolari și 250 de avioane de pasageri de la producătorul european de avioane Airbus.
Achiziția Boeing este a treia cea mai mare vânzare din toate timpurile de către producătorul de avioane din Statele Unite, în valoare de dolari, și a doua din toate timpurile ca cantitate.
Președintele american Joe Biden a numit acordul „istoric” și l-a discutat la telefon cu premierul indian Narendra Modi. Apelul a făcut parte dintr-o rafală de reacții la nivel înalt, deoarece amploarea nevoilor Indiei a oferit o excepție rară pentru giganții avioanelor concurenți într-o industrie în care câștigătorul ia de obicei totul.
Air India încearcă să se reinventeze prin extinderea operațiunilor sale și modernizarea flotei sale. Noile avioane îl vor ajuta pe proprietarul companiei aeriene, Tata Sons, să concureze împotriva rivalilor parveniți cu reduceri, inclusiv transportatorul dominant din India, IndiGo.
„India va fi a treia cea mai mare piață din lume în sectorul aviației”, a declarat Modi într-o videoconferință cu președintele Tata Sons, Natarajan Chandrasekaran, și președintele francez Emmanuel Macron.
În următorii 15 ani, se estimează că India va avea nevoie de peste 2.000 de avioane și „anunțul istoric de astăzi va ajuta la satisfacerea acestei cereri în creștere”, a spus el.
Comanda Boeing include 190 de avioane 737 Max, 20 dintre 787 și 10 dintre 777X. Achiziția include opțiuni pentru clienți pentru alte 50 de avioane 737 MAX și 20 dintre cele 787 ale sale, ceea ce ar face din ele 290 de avioane pentru un total de 45,9 miliarde de dolari la prețul de listă.
Airbus, cu sediul în Toulouse, Franța, va furniza Air India 40 de avioane A350 Airbus cu fustă largă și alte 210 avioane A320neo cu fustă îngustă, a spus Chandrasekaran în apel.
Airbus nu a dezvăluit termenii financiari ai acordului, care ar putea valora zeci de miliarde de dolari.
„Astăzi este un moment istoric pentru India, pentru Air India și pentru Airbus”, a declarat directorul general al Airbus, Guillaume Faury, care a fost și el la apel. Mărimea comenzii „demonstrează apetitul pentru creștere în industria aviației din India. Este cea mai rapidă creștere din lume”.
Chandrasekaran a spus că A350-urile vor fi folosite pentru a „zbura pe toată distanța ultra-lungă pe tot globul”. A320-urile cu un singur culoar sunt utilizate de obicei pe rutele pe distanțe scurte. El a spus că compania aeriană are „opțiuni semnificative” pentru a-și crește comanda.
„Este important pentru industrie, deoarece având în vedere turbulențele recente de pe piața din China, piața alternativă de creștere este India”, a spus consilierul independent de aviație Bertrand Grabowski.
„India trimite, de asemenea, un semnal politic puternic că vrea să rămână atașată de Occident într-un moment în care a părut ambiguu cu privire la sancțiunile rusești”, a spus Grabowski, un fost bancher cu o vastă experiență în tranzacții internaționale.
Cererea de călătorii aeriene în India și în alte părți din Asia a crescut în ultimul deceniu, alimentată de economiile în creștere rapidă, care au crescut veniturile și au făcut călătoriile mai accesibile pentru milioane de oameni.
„Sunt mult de făcut” pentru Air India, a spus Brendan Sobie, un analist independent de aviație cu sediul în Singapore. Acesta concurează cu noile companii aeriene cu buget mai rapid, care s-au mișcat mai repede pentru a atinge cererea de servicii interne, precum și cu transportatorii străini care sunt concurenți formidabili pe rutele internaționale, a adăugat el.
Tata Sons, cel mai vechi și cel mai mare conglomerat din India, și-a recâștigat proprietatea asupra transportatorului național încărcat de datorii anul trecut. Grupul Tata a fost pionierul aviației comerciale în India când a lansat compania aeriană în 1932. A fost preluată de guvern în 1953.
Modi și Macron au aplaudat acordul Airbus, ambii spunând că este un semn al întăririi „parteneriatului strategic” dintre țările lor.
Macron a numit acordul un „nou succes” și o oportunitate de a „dezvolta noi domenii de cooperare cu India”.
Tata integrează Air India cu Vistara, pe care o conduce împreună cu Singapore Airlines, și cu Air Asia India, pe care o conduce cu operatorul malaezian de reduceri Air Asia.
Sursa – www.aljazeera.com