Asociaţia Credere propune aplicarea măsurii de amânare a plăţii ratelor pentru o categorie mai largă de consumatori

42

În prezent, Asociaţia Credere pentru Informarea, Consilierea şi Educarea Consumatorilor susţine că aplicarea măsurii de amânare a plăţii ratelor trebuie menţinută către o categorie cât mai largă de consumatori, ale căror venituri au fost afectate de pandemia de coronavirus.

„Restrângerea aplicării în funcţie de anumite sectoare de activitate este riscantă, întrucât pot exista excluderi subiective ori omisiuni în cuprinsul actului normativ, iar dintr-o altă perspectivă, indiferent de domeniul de activitate, consumatorii pot suferi diminuări de venituri ca urmare a pandemiei de coronavirus. Pe cale de consecinţă, opinăm că trebuie menţinut cadrul actual de destinatari cuprins în OUG 37/2020”, relevă Credere într-un comunicat remis marţi AGERPRES.

În acest sens, Asociaţia a solicitat autorităţilor prelungirea măsurii de amânare a plăţii ratelor pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, redimensionarea costurilor suportate de către împrumutaţi pentru anumite categorii de credite precum şi menţinerea cadrului extins al beneficiarilor. Totodată Credere pledează pentru sistarea evacuărilor din locuinţe pentru debitorii aflaţi în faza de executare silită şi conferirea de atribuţii către Autoritatea Naţională de Protecţia Consumatorilor (ANPC) pentru a verifica, respectiv sancţiona, aspecte care ţin de implementarea măsurii de amânare a plăţii ratelor.

În opinia sa organizaţa crede că este necesară şi „informarea temeinică a consumatorilor cu privire la costurile aferente acestei operaţiuni”. În acest sens, odată cu acceptarea amânării plăţii ratelor, finanţatorul (banca sau altă entitate) ar trebui să remită debitorului un document informativ care să cuprindă date comparative ale ratei lunare şi ale costului total, înainte de aplicarea măsurii şi după expirarea măsurii de amânare. „Această din urmă propunere vine inclusiv în sprijinul industriei bancare, din moment ce Credere a primit în mod constant petiţii de la consumatori care nu au conştientizat că măsura de amânare a plăţii ratelor presupune un cost suplimentar”, se menţionează în documentul Credere.

În contextul bancar, Credere propune  redimensionarea costurilor suportate de către consumatori, prin eliminarea formulei „dobândă la dobândă” în cazul creditelor de consum, şi aplicarea mecanismului actual de cost aferent creditului ipotecar pentru toate celelalte categorii de credite. Potrivit dispoziţiilor OUG 37/2020, amânarea plăţii ratelor presupune un cost suplimentar pentru împrumutat, acesta fiind mai ridicat pentru creditele de consum decât în cazul creditelor ipotecare, fapt determinat de aplicarea formulei „dobândă la dobândă” (operaţiune de restructurare a creditului prin capitalizarea dobânzii la soldul creditului).

„Prin urmare, susţinem reaşezarea costurilor de o manieră echilibrată şi echitabilă pentru ambele părţi, reiterând faptul că Guvernul nu a procedat anterior întocmai corect în relaţia cu consumatorii şi are oportunitatea de a repara această eroare. Formula „dobândă la dobândă” nu poate fi considerată ca acceptabilă într-un context global în care ambele părţi (atât consumatorul, cât şi finanţatorul) trec printr-un moment imprevizibil şi deopotrivă dificil”, subliniază reprezentanţii asociaţiei .

În opinia asociaţiei din punct de vedere sicial, ca o măsură de umanitate, aplicând modelul spaniol, debitorilor – aflaţi în faza de executare silită şi în curs de evacuare din locuinţă – trebuie să li se acorde dreptul de rămâne în respectiva locuinţă, prin sistarea procedurii de evacuare, până la repornirea economiei preconizată pentru vara anului 2021.

Reprezentanţii Credere susţin că prin actul normativ de prelungire a măsurii de amânare a plăţii ratelor, Guvernul României are îndatorirea de a conferi Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pârghiile necesare pentru a verifica, respectiv sancţiona, aspecte care ţin de implementarea măsurii de amânare a plăţii ratelor.

„Facem precizarea că, la acest moment, ANPC nu este abilitată prin lege să verifice dacă finanţatorii aplică corespunzător măsura de amânare a plăţii ratelor, nicidecum să aplice sancţiuni în cazul constatării unor abateri”, afirmă Credere.

Nu în ultimul rând, propunerea asociaţiei vizează şi prezentarea unui raport lunar de către Ministerul Finanţelor Publice cu privire la situaţia amânării plăţii ratelor care să cuprindă date pe sectoare de activitate, tipuri de credite, cereri primite, cereri în curs de procesare, cereri acceptate de către finanţatori etc. Asociaţia consideră că aceste date sunt necesare pentru opinia publică, în contextul în care industria bancară sau alţi finanţatori prezintă date insuficiente necesare asigurării unui climat de transparenţă.

„Dorim să tragem un veritabil semnal de alarmă asupra faptului că atât asociaţiile de consumatori, cât şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (din informaţiile noastre) nu au luat parte la procesul decizional de redactare a actului normativ care vizează amânarea plăţii ratelor, la discuţii participând conform declaraţiilor publice exclusiv reprezentanţii sistemului bancar şi ai Băncii Naţionale a României”, afirmă reprezentaţii organizaţiei.

Luni, premierul Florin Câţu a declarat că a găsit o soluţie care să permită românilor,care au fost şi sunt încă afectaţi de ctiză, să poată să beneficieze în continuare de amânarea ratelor la bănci.

„Am avut, pentru că ştiu că este tot de interes public, discuţii, în toată această perioadă şi se consolidează referitor la amânarea ratelor la bănci. Ştiţi foarte bine că există o decizie a EBA, Autoritatea Bancară Europeană, care spune că se pot amâna aceste rate până la 9 luni, dar, în acest moment, am găsit o soluţie, zic eu, pe care o vom prezenta, prin care vom putea să prelungim pentru anumite categorii această facilitate. Sper ca în zilele următoare să avem detaliile. O să venim şi cu această ordonanţă public, dar vreau să îi asigur pe români că am lucrat în această perioadă şi ne apropiem de o soluţie care să permită celor care au fost şi sunt încă afectaţi de această perioadă de criză să poată să beneficieze în continuare, sau alţii care au fost afectaţi mai târziu să beneficieze de această facilitate”, a spus Cîţu, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Premierul a adăugat că detaliile acestui act normativ vor fi prezentate în zilele următoare.

„Este o soluţie care intră în acel şablon pe care ni l-a dat Autoritatea Bancară Europeană”, a menţionat premierul.

Aşadar, Asociaţia Credere pentru Informarea, Consilierea şi Educarea Consumatorilor a fost înfiinţată în anul 2018, la iniţiativa unui grup de consumatori care în ultimii 10 ani s-au implicat activ în demersuri ce au avut drept obiectiv protejarea intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare. Membrii fondatori ai asociaţiei Credere au peste 20 de ani de experienţă în materie de protecţie a consumatorilor de servicii financiar-bancare, fiind licenţiaţi în drept şi economie.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata