Pentru redactarea și emiterea convenției de garantare, inițierea și aprobarea Hotărârii de Guvern, precum și emiterea garanției de stat, compania aeriană Blue Air solicită Ministerului Finanțelor Publice (MFP) să finalizeze, „în regim de maximă urgență”, ultimele trei condiții necesare pentru obținerea garanției de stat conform OUG 139 din 19 august 2020.
Oana Petrescu, directorul general al Blue Air Aviation S.A., a transmis o scrisoare deschisă Guvernului României, subliniind că a trecut o lună de la aprobarea formală a actului normativ și șapte săptămâni de la prima citire a acestuia.
În acest context, Guvernul a decis, prin Memorandumul adoptat în ședința din 23 aprilie 2020, să acorde un împrumut de 300 de milioane de lei către Blue Air, destinat acoperirii pierderilor directe cauzate de pandemia de Covid-19. Blue Air a demonstrat capacitatea de a relua activitatea în condiții profitabile și de a rambursa acest împrumut în termen de maximum 6 ani.
„Pentru a obține împrumutul pe 6 ani, esențial pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie și pentru asigurarea continuității activității Blue Air, solicităm Ministerului de Finanțe să finalizeze urgent proiectul Hotărârii de Guvern care stabilește termenii și condițiile garanției de stat, conform Art. 6 (1) din OUG 139. Din perspectiva Blue Air, am îndeplinit toate cerințele prevăzute de cadrul normativ: am furnizat informațiile și evaluările necesare, am constituit garanțiile la Eximbank în favoarea statului român și am modificat structura Consiliului de Administrație pentru a include reprezentanți ai autorităților. Acordarea acestui împrumut este crucială pentru aprobarea planului de redresare de către creditorii concordatari și pentru reluarea operațiunilor Blue Air pe baze solide. Fiecare zi de întârziere afectează încrederea partenerilor noștri în Blue Air și în statul român, întărind poziția competitorilor noștri care profită de oportunitatea de a opera pe o piață lăsată liberă de Blue Air”, avertizează reprezentanții companiei în documentul transmis luni AGERPRES.
Redresarea activității Blue Air va avea un impact pozitiv asupra bugetului României, evitând efectele falimentului asupra acestuia și efectele negative asupra aviației românești și economiei naționale. Odată cu primirea finanțării, compania va redeveni un contributor semnificativ la bugetul de stat, estimându-se că, la atingerea nivelului de activitate din 2019, contribuția sa va depăși din nou 100 de milioane de lei anual.
În ultimii trei ani, Blue Air a plătit impozite, taxe și contribuții către statul român care au depășit constant 100 de milioane de lei pe an, devenind astfel o companie esențială pentru aviația românească.
După trei ani de investiții considerabile în rute și sloturi pe marile aeroporturi europene, Blue Air a reușit să devină profitabilă anul trecut, înregistrând un profit net de 72 de milioane de lei în anul financiar 2019.
