Care sunt regulile jocului în campania prezidențială, de unde pot veni banii și cât poate cheltuii fiecare?

De Jurnalul Național 130 citiri
9 min citire

Foto: Profimedia

 

În România, campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din luna mai 2025 se desfăşoară în intervalul 4 aprilie, ora 00:00 – 3 mai, ora 7:00. În cadrul regulilor de campanie, contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală pot proveni exclusiv din venituri proprii ale acestora, donaţii primite de la persoane fizice (maximum 810.000 lei) sau împrumuturi de la persoane fizice sau contractate (maximum 2.025.000 lei).

Valoarea maximă a contribuţiilor unui competitor electoral la prezidenţiale nu poate depăşi suma de 81.000.000 lei

Regulile finanţării campaniilor electorale sunt reglementate de:
* Legea nr. 334 din 17 iulie 2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale;
* Hotărârea nr. 11 din 21 martie 2025 privind aprobarea Ghidului finanţării campaniei electorale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025;
* Legea nr. 206 din 8 noiembrie 2019 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE, EURATOM) nr. 1.141/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 octombrie 2014 privind statutul şi finanţarea partidelor politice europene şi a fundaţiilor politice europene.

În contextul Legii nr. 334/2006, principiile finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale sunt următoarele: principiul legalităţii; principiul egalităţii de şanse; principiul transparenţei veniturilor şi cheltuielilor; principiul independenţei partidelor politice şi a candidaţilor faţă de finanţatori; principiul integrităţii competiţiei politice şi electorale.

Cheltuielile aferente campaniilor electorale trebuie să respecte o serie de condiţii

* să provină numai din contribuţii ale candidaţilor sau ale formaţiunilor politice;
* să fie angajate numai cu viza prealabilă a mandatarului financiar competent;
* să se încadreze în limitele prevăzute de lege (81.000.000 lei pentru alegerile din 4 mai 2025);
* să fie efectuate de competitori electorali numai pentru promovarea candidaţilor şi a programelor electorale proprii.

În intervalul dintre momentul aducerii la cunoştinţa publică a datei alegerilor şi până la data începerii campaniei electorale, respectiv cel târziu la data de 3 aprilie 2025, fiecare competitor electoral a avut obligaţia de a înregistra la Autoritatea Electorală Permanentă un mandatar financiar coordonator. Poate fi desemnată ca mandatar financiar coordonator numai persoana fizică ce are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoana juridică ce oferă servicii specializate de contabilitate. Candidaţii nu pot fi mandatari financiari, prin competitor electoral înţelegându-se partid politic, alianţă politică/electorală sau candidat independent, se arată în HG nr. 11/2025.

Fiecare partid politic face parte dintr-o alianţă electorală

De asemenea, fiecare partid politic care face parte dintr-o alianţă electorală care participă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 desemnează un mandatar financiar coordonator. Mandatarul financiar răspunde, în solidar cu partidul politic care l-a desemnat, de legalitatea operaţiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale şi de respectarea prevederilor. (Legea nr. 334/2006 şi HG 11/2025).

La data înregistrării la AEP, mandatarul financiar coordonator primeşte un cod unic de identificare al partidului, alianţei politice sau al candidatului independent, care se va regăsi în eticheta tuturor materialelor publicitare politice care vor fi produse şi utilizate în campania electorală la alegeri, aparţinând competitorului electoral pe care îl reprezintă, indiferent de tipul acestora. Codurile unice de identificare primite de către mandatarii financiari coordonatori vor fi aduse la cunoştinţa publică de Autoritatea Electorală Permanentă prin intermediul paginii de internet www.finantarepartide.ro.

Încasarea contribuţiilor electorale şi plata cheltuielilor electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor bancare notificate în prealabil Autorităţii Electorale Permanente. La alegerile pentru Parlamentul European şi la alegerile pentru Preşedintele României, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale un singur cont bancar. (art. 28 din Legea nr. 334/2006)

Limitele maxime ale contribuţiilor candidaţilor pentru campania electorală la prezidenţiale este de 20.000 de salarii de bază minime brute pe ţară. (Legea nr. 334/2006 şi HG nr. 11/2025). Valoarea salariului de bază minim brut pe ţară avută în vedere la determinarea limitei maxime a contribuţiilor pentru campania electorală este de 4.050 lei, astfel încât valoarea maximă a contribuţiilor pentru campania electorală desfăşurată de un competitor electoral este de 81.000.000 lei. (HG nr. 11/2025)

Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală pot proveni exclusiv din:

* venituri proprii ale acestora;
* donaţii primite de la persoane fizice;
* împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii de credit.

Candidaţii pot contribui la campania electorală proprie cu fonduri ce provin din aceste surse până la concurenţa sumei de 81.000.000 lei. De asemenea, donaţia sau împrumutul primite de la o persoană fizică nu poate depăşi valoarea a 200 de salarii de bază minime brute pe ţară, respectiv suma de 810.000 lei. Împrumuturile contractate de la o instituţie de credit nu pot depăşi valoarea a 500 de salarii de bază minime brute pe ţară, respectiv suma de 2.025.000 lei.

Care sunt finanţările interzise în cadrul campaniei?

Este interzisă finanţarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice care nu au cetăţenia română sau de către persoane juridice de altă naţionalitate decât cea română, cu excepţia finanţării de către cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România şi deţin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar. Sumele astfel primite se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat. (art. 32 din Legea nr. 334/2006).

Se interzice, de asemenea, finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianţe a acestora sau a unui candidat independent de către o autoritate publică, instituţie publică, regie autonomă, companie naţională, instituţie de credit, la care sunt acţionari majoritari statul sau unităţi administrativ-teritoriale, societăţi reglementate de Legea nr. 31/1990, care desfăşoară activităţi finanţate din fonduri publice; de către sindicate, culte religioase, asociaţii ori fundaţii de naţionalitate română sau de altă naţionalitate decât cea română.

Evidenţa contribuţiilor şi a cheltuielilor pentru campania electorală aparţinând partidelor politice şi candidaţilor independenţi este organizată exclusiv de către mandatarii financiari.

Cheltuielile efectuate nu pot fi mai mari decât contribuţiile electorale depuse sau virate în conturile bancare deschise pentru campania electorală.

În termen de 15 zile de la data desfăşurării alegerilor, respectiv până la data de 18 mai 2025 (dar şi la 15 zile după al doilea tur de scrutin, dacă acesta are loc), mandatarul financiar coordonator este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris şi în format electronic editabil, între altele:

* raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale, conform unui model prestabilit;
* declaraţia privind cuantumul total al datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei, conform unui model prestabilit;
* declaraţia privind cuantumul total al datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale, semnată şi datată de către reprezentantul legal al partidului politic, alianţei politice, ori de către persoana împuternicită conform statutului acestora sau de către candidatul independent, după caz;
* declaraţia privind numărul de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală produse şi utilizate, defalcat pe categorii, conform unui model prestabilit, semnată şi datată de către reprezentantul legal al partidului politic, alianţei politice, ori de către persoana împuternicită conform statutului acestora sau de către candidatul independent, după caz.
* declaraţia privind respectarea plafoanelor maxime pentru cheltuielile electorale, conform unui model prestabilit, semnată şi datată etc.

Aşadar, partidele politice, alianţele politice şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care obţin cel puţin 3% din totalul voturilor valabil exprimate, precum şi candidaţii independenţi care obţin cel puţin 3% din totalul voturilor valabil exprimate au dreptul, în condiţiile legii, la rambursarea cheltuielilor aferente campaniei electorale.

Sursa – www.antena3.ro