Companiile mizează pe eficientizarea portofoliului de produse/servicii şi a canalelor de vânzare pentru a creşte în 2021

166

Mai mult de jumătate (67%), dintre companii mizează pe eficientizarea portofoliului de produse/servicii şi a canalelor de vânzare pentru a creşte în 2021, potrivit studiului „Evoluţia afacerilor din România” realizat de Valoria în parteneriat cu Doingbusiness.ro.

„Faţă de ediţia de la începutul anului 2020, cercetarea din 2021 indică atitudinea rezervată a companiilor privind evoluţia cifrei de afaceri, a profitului şi investiţiilor. Totuşi managerii şi directorii executivi se aşteaptă ca anul 2021 să fie mai favorabil pentru afaceri comparativ cu anul 2020. Chiar dacă vom vedea o revenire diferenţiată a diferitelor sectoare de activitate, rămân foarte solicitate transportul, logistica, IT-ul, comunicaţiile, deoarece s-a schimbat modul de consum şi modul de viaţă”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendinţe şi Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Însă, faţă de prognozele de la începutul anilor 2019 şi 2020, perspectiva de creştere a companiilor este mai rezervată în 2021. Dintre companiile respondente, 22% în 2021 faţă de 11% în 2020 se aşteaptă la cifre de afaceri mai mici, iar 13% în acest an faţă de 4% anul trecut se aşteaptă la stagnare. Totuşi, 21% dintre companii prognozează ca cifra lor de afaceri să crească cu 5%-10%, urmate de 16% care au bugetat o creştere de 10%-20%. Pe de altă parte, procentul companiilor care se aşteaptă la creşteri de peste 20% scade de la 18% în 2020 la 12% în 2021.

La nivel de industrii, o creştere a cifrei de 10%-20% este previzionată de 29% dintre companiile de producţie industrială, 25% dintre firmele de servicii profesionale, 39% dintre firmele de IT şi de 49% dintre cele din industria farmaceutică.

În contextul previziunilor privind evoluţia profitului de la începutul anului 2021 se aliniază tendinţei privind cifra de afaceri, fiind mai pesimiste. Deşi 26% dintre companii (faţă de 25% anterior) se aşteaptă ca profitul lor să crească cu 1% – 5% în acest an, vedem o scădere semnificativă pe palierul 10% – 20% de la 25% în 2020 la 15% în 2021. De asemenea, scade procentul companiilor care spun că profitul lor va creşte cu peste 5% – 10%, de la 26% în 2020 la 18% în 2020. Din păcate, procentul companiilor care prevăd o scădere a profitului aproape se dublează, de la 10% în 2020 la 22% în 2021.

O creştere a profitului de 10% – 20% este prognozată de 38% dintre firmele de comerţ, 34% dintre cele din agricultură şi alimentaţie şi de 55% de cele din industria farmaceutică şi de sănătate.

Din rezultatele analizei se observă că aproape se triplează procentul companiilor care spun că îşi vor reduce investiţiile, de la 6% în 2020 la 17% în 2021. Mai mult, procentul firmelor care spun vor creşte investiţiile cu 10% – 20% este acum de 10%, comparativ cu 16% anul trecut, iar procentul celor care spun că vor creşte investiţiile cu 5% – 10% scade de la 24% în 2020 la 19% în acest an.

La nivel de industrii, cele mai multe firme de servicii profesionale (42%), din industria farmaceutică (57%) şi transporturi (33%) spun că vor creşte investiţiile cu 10% – 20% în acest an.

În 2021, 26% dintre companiile respondente nu se aşteaptă la nici o creştere a numărului de angajaţi, faţă de 25% în anul 2020 şi 26% în 2019. La acest început de an, 22% dintre companii, faţă de 23% în 2020 şi 27% în 2019, spun că se aşteaptă ca personalul lor să crească între 1% şi 5%, iar 6% dintre companii, faţă de 12% în 2020 şi 10% în 2019, se aşteaptă ca numărul lor de angajaţi să crească între 10% şi 20%. Procentul companiilor care vor reduce din numărul de angajaţi creşte de la 13% în 2020 la 28% in 2021.

Totodată rezultatele studiului arată că 23% dintre firmele de construcţii şi imobiliare, 34% din tehnologia informaţiei, 32% din agricultură şi alimentaţie, 29% din telecomunicaţii şi 37% dintre companiile din industria farmaceutică şi sănătate estimează creşteri ale numărului angajaţilor de 5%-10% în acest an.

La începutul anului 2021, 36% dintre companiile respondente nu previzionează creşteri salariale, procent aflat la un maxim al ultimilor 5 ani. În schimb, creşte de la 2% în 2020 la 11% în 2021 procentul companiilor care spun că vor reduce salariile în următoarele 12 luni. Mai mult, scade de la 82% la 53% procentul companiilor care spun că vor face creşteri salariale în 2021. Pe de altă parte, 52% dintre firmele din producţie industrială, 49% din comerţ, 39% din telecomunicaţii vor creşte salariile cu 1% – 5%.

Cele mai importante provocări pentru companii la începutul anului 2021 sunt următoarele: dezvoltarea afacerii (71%), creşterea costurilor (67%), fluxul de numerar (58%), creşterea concurenţei (46%) şi schimbarea comportamentelor consumatorilor (43%).

Cele mai importante oportunităţi ale anului 2021 pentru companiile româneşti sunt următoarele: realizarea de noi produse/servicii şi accentul pe inovare (56%), digitalizarea şi automatizarea (43%), extinderea pe piaţa unică europeană (38%), măsurile guvernului de redresare economică (35%) şi piaţa în creştere (27%).

În context, principalele trei priorităţi strategice ale companiilor respondente la începutul anului 2021 sunt eficientizarea portofoliului de produse şi/sau servicii şi a canalelor de vânzare (67%), îmbunătăţirea relaţiilor şi loializarea clienţilor (61%) şi consolidarea situaţiei financiare a companiei (55%).

Mai mult, directorii executivi şi managerii companiilor respondente spun că principalele trei măsuri care ar conduce la îmbunătăţirea mediului de afaceri din România sunt digitalizarea instituţiilor statului (78%), stabilitatea politică şi fiscală (71%) şi acordarea de facilităţi şi grant-uri (63%).

„Răspunsurile directorilor executivi cu privire la perspectivele de creştere ale companiilor pe care le conduc indică o perspectivă rezervată. Comparativ cu rezultatele din 2020 ale cercetării Evoluţia afacerilor din România, cele din 2021 relevă dublarea procentelor companiilor care se aşteaptă la scăderi ale cifrei de afaceri, profitului şi numărului de angajaţi şi triplarea celor care prevăd scăderea investiţiilor. Aşadar, ce va creşte cel mai puţin în 2021? Salariile şi investiţiile. Ce va scădea cel mai mult în 2021? Numărul angajaţilor şi profitul”, spune Dumitru Ion, CEO Kompass Romania şi Doingbusiness.ro, co-autor al studiului.

Studiul Valoria privind percepţia managerilor asupra evoluţiei mediului de afaceri românesc în 2021 are la bază un chestionar care analizează percepţiile a 388 executivi de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat în perioada 12 ianuarie – 5 februarie 2021. Dintre respondenţi, 8% provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane euro, 7% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane euro, 15% cu cifra de afaceri între 10-50 milioane euro, 46% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane euro şi 24% sub 1 milion de euro cifră de afaceri. 43% dintre respondenţi au funcţia de CEO/Preşedinte/Director General. Acest studiul a fost realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata