Cum ne este afectat creierul de ecranele care emit lumină

0

Foarte multe studii susțin că din ce în ce mai des, tehnologia, așa cum o știm noi și cum evoluează pe zi ce trece, este asemănată unor schimbări structurale și funcționale la nivel cerebral. Află cum ne pot afecta ecranele luminoase, sănătatea creierului.

Utilizăm din ce în ce mai des telefoane care mai de care mai performante, laptopuri sau calculatoare, iar aceste activități deja au intrat în rutina noastră de zi cu zi. Și nu doar în rutina noastră, dar și în cea a copiilor noștri. Cu toate acestea, folosirea acestui tip de tehnologie nu are la bază elemente benefice asupra sănătății noastre cerebrale.

Studiile realizate în ultimul timp au demonstrat că există o asemănare directă între folosirea tehnologiei și posibilele schimbări ce apar la nivelul creierului. Experții sunt de părere că cele mai afectate părți ale creierului sunt cele care includ procesarea emoțională, atenția executivă, luarea deciziilor și controlul cognitiv.

Copiii pot deveni irascibili mult mai ușor

În cazul copiilor care folosesc nestingheriți tehnologia, „sindromul ecranului electronic” este evidențiat prin suprasolicitare senzorială, lipsa de somn și de odihnă, însă și un sistem nervos care se irită foarte ușor. Creierul în dezvoltare, așa cum este cel al copiilor de până la 12 ani, este foarte afectat de statul în fața unui ecran.

Acest obicei poate să aibă efecte nedorite asupra sănătății cerebrale, mai clar, volumul creierului se reduce și apar zone de leziuni corticale (pete de culoare întunecată pe creier, care arată faptul că neuronii s-au oprit din activitate). În plus, copiii pot avea probleme cu limbajul, cititul, memoria, atenția, gândirea logico-matematică, dar și cu controlul impulsurilor. De multe ori remarcăm și întârzieri în dezvoltarea psiho-motorie până la vârsta de 2 ani.

Ce modificări mai pot apărea

Experții neurologi sunt de părere că folosirea tehnologiei de la vârste mult prea fragede, mai poate fi asociată și cu diverse afecțiuni în a planifica, a organiza și a termina temele la timp, și se leagă de o stare generală de iritabilitate, de neliniște (copilul alternează de la o stare la alta, ba este euforic, ba este supărat). Odată cu timpul, performanțele școlare pot fi reduse, iar capacitatea lui de interacționare cu cei din jurul său scade.

Printre afecțiunile des întâlnite, regăsim și tulburările de comportament

Tot în cazul copiilor mai discutăm și despre dezvoltarea unei forme de autism virtual, care reprezintă apariția unor întârzieri la nivelul dezvoltării psiho-motorii (de limbaj, în viața socială dar și tulburări de comportament, asemănătoare cu cele produse de autism).

Și adulții se pot confrunta cu leziuni la nivelul creierului în urma utilizării excesive a tehnologiei. Pot avea un comportament mai violent și își pot pierde acea putere a empatiza cu oamenii din jur.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata