e-Factura simplificată este o încercare de reducere a birocrației și de simplificare a documentelor și procedurilor fiscale. Singura diferență substanțială dintre factura fiscală normală și factura fiscală simplificată este numărul de elemente obligatorii care trebuie completate.
e-Factura în formă simplificată, cu mai puține câmpuri de completat, a fost lansată de Ministerul Finanţelor în sprijinul firmelor mici pentru a trimite facturile electronic într-un mod mai eficient. Lansarea acestei versiuni simplificate a aplicației e-Factura marchează un pas important în direcția digitalizării proceselor fiscale în România.
e-Factura simplificată a fost gândită cu o atenție la detalii, pentru a răspunde nevoilor contribuabililor, în special celor peste 670.000 de microîntreprinderi care și-au dorit un instrument accesibil, gratuit și ușor de utilizat. Prin această inițiativă se dorește eficiența administrativă și conformitatea fiscală în mediul de afaceri românesc.
Noul modul e-Factura simplificată pentru emitere a facturilor electronice în format XML poate fi folosit în mod special de firmele care nu au un volum mare de facturi lunare. Modificarea implică reducerea numărului de câmpuri de la 160 la 50 în e-Factura. Până în prezent, 50 de milioane de facturi au fost introduse în sistem.
Printre caracteristicile cheie ale noii variante e-Factura simplificată se numără:
- Interfața web simplificată pentru completarea facturilor electronice, inclusiv ghidaje automate (de exemplu, codul tipului facturii și moneda implicită RON și bife pentru a afișa elementele de identificare obligatorii în funcție de categoria de plătitor de TVA).
- Nomenclatoare de TVA restrânse la cele utilizate frecvent pentru tranzacții domestice și procentaje de taxă sub format selectabil.
- Versiune în limba engleză pentru contribuabilii nerezidenţi înregistraţi în scopuri de TVA ce au obligaţia de raportare a facturilor emise pentru livrări/prestări pe teritoriul României.
Aceste îmbunătățiri sunt concepute pentru a face gestionarea facturilor mai accesibilă și mai simplă pentru toți utilizatorii care trebuie să trimită facturi prin sistemul RO e-Factura.
Ce trebuie să știe micii antreprenori despre e-Factura simplificată
Orice antreprenor sau contribuabil mic va căuta prima dată pe google cel mai probabil: Cine este obligat să transmită e-Factura la ANAF? Așadar, ce e bine să se știe de la bun început este că toți cei care vor efectua tranzacții B2B, mai exact SRL-uri, PFA, Întreprinderi Individuale, chiar și ONG-uri care desfășoară activități economice, au obligația de a trimite facturile în forma simplificată către ANAF.
Autoritățile anunță că în situaţia în care sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art.10 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.120/2021 se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare (n.r. de la 1 iulie sunt 5 zile calendaristice) de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.
Pentru o mai bună evidență a facturilor electronice, cât și pentru o facturare mult mai ușoară și rapidă, soluțiile informatizate sunt alegerea de care ai nevoie. Acestea sunt concepute pentru a se potrivi fiecărui business în parte, indiferent de domeniul de activitate. Spre exemplu, un soft de facturare îți permite să generezi facturile mult mai ușor și mai rapid.
Astfel, economisești timp, resurse și poți acorda atenție altor aspecte ce țin de dezvoltarea firmei. În plus, cu un program ERP performant vei menține o sincronizare perfectă a tuturor operațiunilor.
Avantaje e-Factura simplificată
Utilizarea sistemului național RO e-Factura, implicit a variantei simplificate, aduce beneficii atât administrației publice, cât și sectorului privat, având în vedere următoarele aspecte:
- Oferă o imagine clară a colectării veniturilor către bugetul statului, precum și a sumelor tranzacțiilor B2G (de la business la guvern) și B2B (de la business la business).
- Contribuie la prevenirea evaziunii fiscale.
- Asigură alinierea cu sistemele electronice similare din Uniunea Europeană, facilitând astfel accesul echitabil al firmelor din UE la procesul de achiziții publice.
- Garantează transparență și predictibilitate în utilizarea fondurilor instituțiilor publice.
- Sprijină implementarea mecanismului de verificare documentară (audit de birou-control ANAF-Antifraudă la distanță) pentru acțiunile de conformare și prevenire.
e-Factura este sistemul obligatoriu de facturare electronică furnizat de Ministerul Finanțelor, prin intermediul căruia datele sunt prelucrate electronic, inclusiv raportarea, stocarea și descărcarea facturilor, utilizând serverul ANAF.
e-Factura fără amenzi – perioadă extinsă
Ministerul Finanțelor a decis să prelungească intervalul în care nu vor fi impuse sancțiuni pentru neconformarea la termenul de 5 zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor în cadrul sistemului național de facturare electronică RO e-Factura. Contribuabilii pot implementa un sistem de facturare prin care să trimită e-factura mult mai ușor până la data de 31 mai 2024 pentru a nu fi sancționați.