Filmul iranian ‘BELOVED’ a câştigat marele premiu al SIMFEST 2020

Foto: ştiri.infomureş.ro
0

La cea de-a XVII-a ediţii a Festivalului Internaţional al Televiziunilor şi Producătorilor Independenţi SIMFEST de la Târgu Mureş, filmul “BELOVED”, realizat de Yaser Talebi din Iran, care se dovedeşte a fi o pledoarie despre dragoste şi omenie, în acest an a câştigat marele premiu.

“Anul acesta, sarcina juriului a fost cea mai dificilă dintre toate ediţiile. Festivalul s-a desfăşurat în condiţii speciale: jurizare online, cu punctaj individual şi cu întâlniri pe Zoom pentru producţiile cu punctaj egal. La această ediţie s-a înregistrat cel mai mare număr de producţii înscrise în concurs, de o calitate remarcabilă, ceea ce a făcut şi mai dificilă selecţia finală. După o după-amiază de discuţii, juriul a ales. Marele premiu al festivalului SIMFEST a fost acordat producţiei ‘BELOVED’, din Iran, un film de Yaser Talebi. Filmul ne aduce un fragment de viaţă, cu valoare de universalitate: o femeie de 80 de ani trăieşte singură în munţi cu vacile care îi sunt prietene, confidente şi care o ascultă şi îi urmează comenzile. Cei unsprezece copii pe care îi are nu au vizitat-o în munţi timp de un an de zile, dar vor să îi vândă vacile pentru bani. Filmul se încheie cu eroina în lacrimi vorbind despre copiii săi care au părăsit-o. Imaginea exploatează frumuseţea peisajului montan şi expresivitatea chipului eroinei. Astfel de situaţii, de părinţi abandonaţi de copii, întâlnim în toate culturile. Filmul este o pledoarie pentru dragoste şi omenie”, a arătat organizatorul festivalului, Asociaţia culturală SIMFEST, pe pagina de Facebook a manifestării.

astfel, premiul special al juriului a revenit producţiei “The Bajos won’t Celebrate”, autor Tariq Akreyi din Irak, un film despre genocidul produs de ocupaţia trupelor statului islamic DAESH într-o localitate cu populaţie kurdă.

“Premiul special al juriului se acordă producţiei ‘The Bajos won’t Celebrate’, autor Tariq Akreyi din Irak. Filmul este o evocare a genocidului produs de ocupaţia trupelor statului islamic DAESH a localităţii Yazidis, din Iraq, cu populaţie kurdă. În semn de respect faţă ce cei asasinaţi de soldaţii statului Islamic, locuitorii din Yazidis nu mai sărbătoresc Eid al-Fitr, festivalul ruperii postului care marchează sfârşitul Ramadanului. Producţia beneficiază de mărturiile emoţionante ale supravieţuitorilor, filmate expresiv şi de o naraţiune care reuşeşte să explice şi celor nefamiliarizaţi cu lumea complicată din Orientul Apropiat tragedia oamenilor simpli care îşi desfăşoară liniştiţi activitatea în comunităţile lor şi care, dintr-o dată, se trezesc în vâltoarea unui carnagiu”, au precizat reprezentanţii Asociaţiei culturale SIMFEST.

În ceea ce priveşte festivalul,organizatorii susţin că această ediţie a SIMFEST a fost una neobişnuită, specială, producţiile înscrise fiind jurizate online şi că, “tocmai de aceea, să spui că s-a desfăşurat la Târgu Mureş e doar o figură de stil pentru că, practic, s-a desfăşurat în toată lumea, Târgu Mureşul fiind doar centrul unei mişcări”.

“Ediţia 2020 a fost organizată exclusiv online, ceea ce a determinat o abordare, din punct de vedere organizatoric, cu totul diferită faţă de ediţiile precedente. Un singur exemplu: corespondenţa prin e-mail şi Facebook a depăşit 5.000 de mesaje schimbate în o singură lună. În timpul festivalului au fost puse în proiecţie online 103 producţii de televiziune şi cinema (pentru care au fost primite acorduri de difuzare) şi există încă zeci de solicitări de la realizatori din toată lumea pentru difuzarea producţiilor lor. Organizatorii îşi propun să prelungească cu o săptămână sesiunile de screening online, cu ajutorul voluntarilor care au asigurat această activitate şi în timpul festivalului”, se arată într-un comunicat de presă al Asociaţiei culturale SIMFEST.

Cât a durat festivalul, potrivit organizatorilor, timp de o săptămână, pasionaţii de creaţii video au avut ocazia să vadă producţii din cele mai îndepărtate colţuri ale lumii, din Peru până în Pakistan, din India în Marea Britanie sau din Australia până în Statele Unite.

“Pentru amatorii de statistici, câteva date furnizate de Facebook: peste 53.500 de persoane au primit informaţii, aproape 6.000 s-au arătat entuziasmate, peste 15.500 de vizitatori unici au urmărit postările, au fost înregistrate peste 100.000 de minute de vizionare (cifrele sunt cele oferite pentru data de 19 septembrie, nu includ ultima zi a festivalului, în care a fost publicat palmaresul şi în care a fost o activitate febrilă în social media). Juriul a mărturisit că a fost extrem de greu să decidă, atât din cauza numărului mare de producţii, dar mai ales datorită valorii lor ridicate. A fost nevoie de trei sesiuni de discuţii prin Zoom, după ce fiecare membru îşi făcuse vizionările separat, ca să se ajungă la decizia finală. În cele din urmă au fost acordate 14 premii şi 7 menţiuni”, se mai subliniază în comunicat.

La festival, Iranul a mai obţinut două premii şi se situează pe primul loc în cadrul galei, urmat de Germania, Statele Unite şi Marea Britanie cu câte două premii, apoi Spania şi Australia cu câte un premiu, conform SIMFEST.

“O menţiune merge şi în Republica Moldova. România, din păcate, nu se regăseşte în palmaresul acestei ediţii. (…) La încheierea perioadei de înscrieri au fost contorizate 1.284 de producţii din 92 de ţări. Preselecţia a fost făcută de un juriu format din 14 persoane. În selecţia oficială au fost reţinute 226 de producţii”, mai precizează Asociaţia culturală SIMFEST.

În cadrul festivalului din acest an, premiul pentru secţiunea “Videoclip” a revenit producţiei “CYCLE”, autor Ashkan Khoshsorour (Iran), Premiul la secţiunea “Creaţie studenţească, nonficţiune” – BIFURCATION POINT, autor Leonid Kardaş (Rusia); Menţiune la categoria “Film studenţesc, non-ficţiune” – ‘Tamanna. Unadorned Wishes’, regia: Mayank Shewale (India), Premiul la secţiunea “Creaţie studenţească, ficţiune” – TRIBE, regia Sergi Merchan (Spania), Menţiune la secţiunea “Film studenţesc, ficţiune” – WINFIELD HISTORICAL TIME, autor Julia Cowle (SUA), Premiul pentru jurnalism de investigaţie – “A global mobile journalism”, autor James Mahon (Marea Britanie), Premiul la secţiunea “Producţie despre minorităţi” a fost acordat pentru producţia “CHELKANS – KURMAH BAIGOL”, autor Alexei Borisov (Rusia), Premiul la secţiunea Film de animaţie – “iRony”, autor Radheya Jegatheva (Australia); Menţiune la secţiunea “Film de animaţie” – “Suspin”, autor Vlad Bolgarin (Republica Moldova; Premiul pentru secţiunea “Film turistic” – “Stalking Chernobyl”, regizor Lara Lee ( SUA) şi Menţiune la categoria “Film turistic” – “Ne vedem la piaţă”, regizori Lai Li-Mei, Anita Ho (Taiwan).

Totodată, Premiul pentru secţiunea Divertisment – “SOS!!!”, autor Serghey Shevchenko (Germania), Premiul pentru imagine – “Soyga”, autor Roman Fitilyov (Rusia); Premiul pentru secţiunea Ficţiune – “I, ZOHREH”, regia Siamak Ebrahimi (Iran), Premiul la secţiunea Reportaj – “Tranzit”, regizor Mariam El Marakeshy (Turcia), Premiul la secţiunea Film documentar – “Rebeli cu o cauză/”Rebels With A Cause”, autor Dobrivoie Kerpenisan (Germania) şi Menţiunea la secţiunea Documentar a revenit producţiei “Wicca Incarnate”, regizor Katya Kan (Marea Britanie).

Sursa: Agerpres
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata