Ilie Bolojan: Peste 62% dintre elevi vor primi burse în 2024

De Bianca Ion 135 citiri
5 min citire
featured_image-491.png

Premierul a explicat că cheltuielile pentru burse și salarii din educație au crescut de 25 de ori în trei ani, ajungând la aproape un miliard de euro anual.

Într-un interviu acordat Euronews România, premierul Ilie Bolojan a vorbit despre presiunile bugetare din sistemul de educație. Numărul elevilor care primesc burse a crescut semnificativ în ultimii ani, iar guvernul nu mai poate susține aceste cheltuieli. Cum s-a ajuns la această situație?

Creșterea numărului de elevi cu burse

În 2021, doar 4% dintre elevii din România beneficiau de burse, potrivit datelor prezentate de Bolojan. Bugetul total pentru burse era atunci de aproximativ 40 de milioane de euro. În 2024, procentul a crescut la 62%, iar suma alocată burselor a depășit 4,7 miliarde de lei, adică aproape 940 de milioane de euro.

„Nu este posibil să crești în trei ani de 25 de ori suma de burse”, a spus premierul. Acesta a subliniat că fondurile pentru burse provin din împrumuturi, iar dobânzile aferente acestor sume ar putea acoperi costul unei autostrăzi.

  • În 2021: 200 milioane lei (40 milioane euro) pentru burse
  • În 2024: 4,7 miliarde lei (940 milioane euro) pentru burse
  • 1,4 milioane de elevi beneficiau de burse în 2024

Bolojan a explicat că, deși numărul total de elevi din România era în scădere, tot mai mulți primeau burse. Această creștere a dus la cheltuieli bugetare foarte mari, greu de susținut pe termen lung.

Premierul a arătat că, în 2024, nivelul total al burselor a ajuns la aproape un miliard de euro, ceea ce a pus presiune pe bugetul de stat.

Măsuri pentru reducerea cheltuielilor

Guvernul a luat mai multe măsuri pentru a reduce presiunea asupra bugetului educației. Printre acestea se numără reducerea numărului de posturi plătite cu ora și limitarea degrevărilor pentru directori și inspectori.

Reducerea posturilor cu plata la oră

Au fost eliminate aproximativ 15.000 de posturi care erau finanțate prin plata cu ora. „Directorii, inspectorii, aproximativ 10.000 de oameni nu trebuiau să predea decât 2-4 ore. Acum vor preda zece ore”, a explicat Bolojan.

Limitarea acordării burselor

Premierul a menționat că acordarea burselor a ajuns la situații absurde. „Eram în 2021, de exemplu, cu un volum de burse de sub 200 de milioane de lei, deci aproximativ 40 de milioane de euro și patru la sută dintre cei puțin peste trei milioane elevi. După trei ani de zile, în 2024, am ajuns ca 62 la sută din elevii din România să ia burse”.

  • Reducerea numărului de posturi plătite cu ora
  • Creșterea numărului de ore predate de directori și inspectori
  • Limitarea acordării burselor pe perioada verii pentru studenți

Bolojan a subliniat că acordarea burselor pe perioada vacanței de vară pentru studenți nu este o practică întâlnită în alte țări și că nu mai puteau fi susținute aceste cheltuieli fără resurse suplimentare.

Explicațiile premierului și perspectivele pentru educație

Bolojan a explicat că România nu se află într-o situație bugetară favorabilă pentru a menține aceste cheltuieli crescute. „Nu eram pe excedente bugetare, nu era o situație deosebită ca să spunem «da, ne putem permite». Și eu aș fi dorit să dăm burse la toată lumea dacă se poate. Dar iei banii aceia împrumut și pentru ei plătești dobânzi mari, an de an. Gândiți-vă că doar dobânzile înseamnă, practic, o autostradă spre Moldova într-un an”, a adăugat premierul Ilie Bolojan.

El a mai spus că, deși ar fi dorit să acorde burse tuturor elevilor, realitatea financiară a impus limite clare. Guvernul va păstra bursele pentru elevii cu venituri mici, însă nu a prezentat cifre concrete în acest sens.

Premierul a sugerat că fondurile economisite ar putea fi redirecționate către proiecte cu impact pe termen lung, precum modernizarea școlilor sau creșterea salariilor profesorilor, dar nu a oferit detalii suplimentare despre aceste planuri.

În final, Bolojan a atras atenția asupra necesității unui echilibru între susținerea elevilor și sustenabilitatea financiară a sistemului de educație. El consideră că pe viitor este important ca resursele să fie folosite eficient, astfel încât să existe beneficii reale atât pentru elevi, cât și pentru întregul sistem.

Discuțiile despre bursele elevilor și sustenabilitatea bugetului educației continuă să fie un subiect de interes național. Deciziile luate acum vor influența modul în care resursele vor fi gestionate în anii următori, iar autoritățile vor trebui să găsească soluții echilibrate pentru a sprijini elevii fără a pune presiune suplimentară pe bugetul de stat.