Jurnalul recunoștinței – O invitație la introspecție și stare de bine

,,Indiferent că așteptăm: pace sufletească, mulțumire, grație…vor veni cu siguranță spre noi, dar numai atunci când suntem pregătiți să le primim cu o inimă deschisă și plină de recunoștință.”  (Breathnach)

Studiile arată că atunci când suntem recunoscători trăim o stare plăcută, în strânsă legătură cu emoții pozitive precum: starea de mulțumire, fericire, mândrie și speranță. Alocarea unui timp dedicat experimentării unei stări de recunoștință, te poate face mai fericit, chiar și mai sănătos. Este  o strategie psihologică conștientă adaptativă și un proces important prin care omul interpretează pozitiv, experiențele din viața de zi cu zi. A fi recunoscător este abilitatea de a observa, de a aprecia și a savura elementele vieții, o determinantă crucială a stării noastre de bine, în plan psihologic.

Cum putem ajunge la pace sufletească, sănătate mentală, la relații interpersonale profunde și mai satisfăcătoare?

O tehnică eficientă poate fi: completarea zilnică a unui mini-jurnal al recunoștinței, în care apreciem intenționat și conștient, toate binecuvântările pe care le-am primit. În viață există atât lucruri mărunte, cât și aspecte mai complexe pentru care putem fi recunoscători, de exemplu: pot fi mulțumit pentru bluza mea cea nouă, pentru un mesaj de încurajare primit de la un prieten, pentru locuința mea, pentru vremea însorită de afară, dar și pentru părinții mei minunați, pentru generozitatea prietenilor mei sau pentru că divinitatea m-a înzestrat cu o mare determinare în viață etc.

În următoarea perioadă, sarcina ta este să dedici: 5-10 minute, în fiecare seară completării unui mini-jurnal. Răspunde în scris la întrebarea: care sunt cele cinci lucruri pentru care mă simt astăzi recunoscător? Pot fi atât lucruri mărunte, cât și aspecte mărețe din viața ta. Este important să te focusezi pe aceste aspecte pe care le apreciezi și să le notezi în jurnal. Poți nota sub forma unui singur cuvânt sau în fraze scurte, însă în momentul în care le scrii: să-ți aloci un moment în care să fii mindful, adică să îți imaginezi persoanele din jurul tău, locul în care s-a petrecut evenimentul, ce fel de senzații (olfactive, vizuale, auditive, tactile) și emoții pozitive însoțesc aspectele amintite în jurnal.

Focusarea constantă pe ceea ce suntem recunoscători servește ca motivator moral, induce stări emoționale pozitive, dezvoltă empatia și tendința de a-i ajuta pe ceilalți, de a le oferi suport emoțional. Practicarea zilnică a exercițiului de recunoștință aduce beneficii importante: în plan emoțional, fizic și al relațiilor interpersonale.

Autor: Magda Mînzatu, Psiholog

 

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata