În afirmaţiile sale, „În domeniul nostru există o temere legată de reconstrucția Ucrainei vizavi de materia primă pe care o utilizăm. Estimăm că în momentul în care va începe reconstrucția Ucrainei, materia primă se va duce mai mult către Ucraina, și atunci și prețul pentru noi va fi mai mare, așa cum s-a întâmplat în pandemie”, spune Iulian Bucur, directorul de vânzări al Caretta, producător român de acoperișuri din țiglă metalică.
Iulian Bucur: Reconstrucția Ucrainei a început chiar în momentul în care a pornit războiul
În afirmaţiile sale, „Firmele americane au investit imediat acolo, polonezii vând în Ucraina materiale pentru construcția de hale din momentul începerii războiului. Se construiește foarte mult pe partea către Polonia. Reconstrucția a început și jucătorii nu cred că o să fim noi”, a mai spus Bucur.
Reconstrucția nu vine doar cu prețuri mai mari, ci va atrage și forța de muncă calificată
În opinia sa, „E foarte posibil ca forța de muncă calificată să fie contractată de companii de prin alte țări care sunt deja pe lista de reconstrucție și să ne trezim cu un nou val de lipsă de mână de lucru calificată. De unde ziceam că în ultimii doi ani s-au mai întors câțiva meșteri pricepuți, pentru că și în România prețul manoperei a crescut și au început să se gândească că pot face niște bani și acasă, la capitolul forță de muncă s-ar putea să avem o surpriză”, a spus și arhitectul Florin Enache, Brand Ambassador la Equitone România.
Tamas Torok, priprietarul RVS Energy, spune că „ firmele românești care au putere de lobby vor fi acolo, nu în prima linie, dar vor fi acolo”.
Afaceri în creștere pentru anul 2025
Majoritatea antreprenorilor prezent la Forecast Brunch estimează pentru acest an afaceri în creștere. Alexandru Chirilă, proprietarul One Distribution Center, care comercializează pompe de căldură, estimează pentru acest an o creștere cu 50% a cifrei de afaceri. Compania a încheiat 2024 cu afaceri de peste 10 milioane de euro.
Astfel, „Fată de 2024 estimez o creștere de 50% pe 2025, dar sunt sigur că în 2026 va fi o explozie pe partea de pompe de căldură. Avem 10.000 de pompe de apartament proiectate, iar anul viitor pe vremea aceasta vom semna și contractele, iar la un cost mediu pe pompă de 5.000 de euro, vorbim de afaceri de 50 de milioane de euro în viitor”, a declarat Alexandru Chirilă.
Mai mult, creșteri sunt și pe partea de instalare a panourilor fotovoltaice. Tiberiu Stoica, CEO al JTS Instal Construct, care a instalat peste 60.000 de panouri fotovoltaice, atât pentru locuințe, cât și pentru parcuri și industrie, estimează cel puțin o dublare a cifrei de afaceri de anul trecut, iar grupul BuildOn, care produce profile metalice, tubulatură pentru sisteme de ventilație și structură metalică ușoară, estimează o creștere de 30%.
„Avem direcții noi, produse inovative, pe lângă casele pe structură metalică, lucram acum la o piscină prefabricată pe același tip de structură, care e o noutate pe plan mondial din cate știu eu. Lucrăm și la un model de wellness care să cuprindă saune, jacuzzi și alte elemente care se adaptează foarte bine pentru noile unități de cazare de tip A frame sau container de locuințe. Asta va conduce la acea creștere de 30% pentru firmă”, a spus Marian Teodorescu, partener BuildOne.
De cealaltă parte, retailerul MAM Bricolaj se așteaptă ca 2025 să fie similar cu 2024.
Concret, „Noi suntem în contact direct cu clientul final și din ultimele luni se vede o prudență în achiziții, valoarea bonului a scăzut în ultimele 15 luni de la 200 de lei, la 179 de lei, clientul cumpără produse doar necesare sau mai ieftine, și amână achiziția. Ce vindem noi sunt produse de utilitate, nu sunt produse de necesitate, precum mâncarea sau medicamente, și atunci se amână achiziția”, s spus Cristian Găvan, fondatorul retailerului MAM Bricolaj.
Oficialul companiei este rezervat în ceea ce privește afacerile pentru acest an și estimează că va termina la același nivel ca și în 2024, deși tranzacțiile sunt în creștere.
Aşadar, „Suntem rezervați pentru că nu știm ce urmează. Toate aceste știri panicarde care vin de la Bruxelles, că vom face, că vom drege, că ne vom înarma, bagă panică în capul consumatorului și atunci e foarte rezervat. Deci și noi suntem rezervați în a crede ca vom avea un an spectaculos. Ne propunem să terminăm liniar, ca și anul trecut”, a mai adăugat Găvan.
Sursa – www.economica.net