Prevederi actualizate privind localizarea în cazul apelării la serviciul de urgenţă 112

De Jurnalul Național Actuale Utile 220 citiri
5 min citire

ANCOM a adoptat, joi 17 noiembrie, decizia de revizuire a cadrului legal secundar cu privire la realizarea comunicaţiilor către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă (SNUAU). Așa, este asigurată şi transpunerea în legislaţia secundară a unor prevederi de la nivel european care reglementează apelarea serviciului de urgenţă 112.

Modificările propuse vizează, în special, actualizarea rapidă a bazelor de date transmise de furnizori pentru a permite localizarea apelantului, stabilirea unui identificator unic al apelantului pentru apelurile iniţiate din reţelele mobile, însă şi introducerea unor prevederi privind localizarea apelantului în situaţia utilizării unor servicii independente de locaţie. De asemenea, au fost adoptate şi măsuri dedicate asigurării accesului la serviciul de urgenţă 112 pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi.

Conform unui comunicat de presă transmis, joi, de ANCOM, localizarea cât mai exactă a apelantului la serviciul 112 este o acţiune extrem de importantă pentru ca utilizatorii să beneficieze de ajutor în timp util de la agenţiile specializate de intervenţie (Poliţie, Ambulanţă, Pompieri etc.).

”În acest scop, au fost adoptate prevederi ce vizează actualizarea permanentă a bazelor de date care conţin informaţia de localizare primară. Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice vor actualiza permanent bazele de date care conţin informaţia de localizare primară, printr-un canal de date securizat, în cel mai scurt timp posibil din punct de vedere tehnic de la modificarea informaţiilor conţinute, susceptibile de a prejudicia semnificativ procesul de localizare”, a anunțat ANCOM.

Conform sursei citate, în cazul furnizorilor care oferă servicii de tip voce peste Wi-Fi, modificările impun transmiterea către serviciul de urgenţă 112 a apelurilor iniţiate pe o conexiune de date dintr-o altă reţea de comunicaţii electronice, în cazul în care apelantul se află într-o zonă fără semnal în oricare din reţelele publice de comunicaţii electronice mobile.

În plus, în cazurile în care serviciul de urgenţă 112 este apelat prin „roaming naţional” se prevede transmiterea identificatorului unic al apelantului, folosit atât pentru identificarea persoanei în cauză, cât şi în procesul de localizare a acesteia.

În acest sens se va folosi identificatorul unic IMSI – International Mobile Subscriber Identity.

De asemenea, această măsură este aplicabilă şi în cazul apelurilor 112 iniţiate de utilizatorii de servicii independente de locaţie (ex. servicii de voce de tip VoIP gestionat) ce funcţionează pe terminale mobile şi care se bazează pe funcţionalităţile reţelei mobile suport pentru realizarea apelurilor de urgenţă 112.

”De asemenea, în situaţia utilizării unor servicii independente de locaţie, furnizorii de astfel de servicii vor pune la dispoziţia abonaţilor o modalitate electronică rapidă şi gratuită, de actualizare a informaţiei de localizare, informându-şi, de asemenea, abonaţii, lunar (de ex. prin intermediul facturii, email, SMS), cu privire la beneficiile completării şi actualizării informaţiilor de localizare în cazul apelării 112, luând totodată măsuri pentru obţinerea unei confirmări din partea acestora cu privire la recepţionarea acestor informări”, mai precizează ANCOM.

Conform sursei citate, în scopul de a asigura respectarea obligaţiei legale privind disponibilitatea informaţiilor de localizare, se prevede posibilitatea activării serviciului independent de locaţie numai după ce abonatul pune la dispoziţia furnizorului informaţiile de localizare, informaţii care se referă la adresa completă a acestuia.

Mai mult, pentru asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la serviciul de urgenţă 112, furnizorii de servicii de comunicaţii interpersonale bazate pe numere destinate publicului au obligaţia de a asigura originarea şi transmiterea către centrul unic pentru apeluri de urgenţă a comunicaţiilor de urgenţă realizate prin intermediul serviciului de conversaţie totală de către utilizatorii finali cu dizabilităţi de auz şi/sau de vorbire sau cu afecţiuni auditive şi/sau tulburări de vorbire dovedite de un document medical, inclusiv în cazurile în care aceşti utilizatori se află în roaming pe teritoriul României.