În România, USLM a organizat miercuri un pichet de protest în fața Guvernului, în continuarea celui de marți, când câteva sute de sindicaliști ai Metrorex au protestat în fața Ministerului de Finanțe, cerând creșterea salariilor conform Contractului Colectiv de Muncă încheiat la începutul lunii decembrie și finanțarea corespunzătoare a companiei.
Sute de sindicaliști ai Metrorex au protestat în fața Ministerului de Finanțe
În afirmaţiile sale, „După pichet, am intrat să depunem un document la Guvern, după care am avut surpriza să ne primească un consilier al premierului pe probleme de dialog social, domnul Ciprian Văcaru și cu 2-3 oameni din echipa dumnealui, iar la un moment dat a venit și secretarul de stat pe feroviar de la Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvoiu.
Fiind un foarte bun cunoscător al situației, pentru că a participat la negocierile din toamnă, a spus că trebuie să găsim soluția, astfel încât să-și respecte cuvântul Guvernul, cuvântul pe care și l-a dat în noiembrie și, prin ordonanța trenuleț, și l-a retras. Până săptămâna viitoare le-am dat un timp, le-am explicat și, totodată, le-am prezentat un plan de rentabilizare a Metrorexului pentru a reduce cheltuielile și a crește veniturile proprii.
Acum, să vedem ce se va întâmpla. Săptămâna viitoare cam ar trebui să fie lichidarea și oamenii să-și ia salariile mărite”, a declarat, miercuri liderul Uniunii Sindicatul Liber din Metrou (USLM), Marian Artimon.
Data de 12 februarie ar fi termenul limită rezolvarea problemelor de natură salarială
În opinia sa, „Dacă aprobă în ședință de Guvern memorandumul…n-or angaja 1.000 de oameni, dar dacă angajează pe 354 de posturi reușim să circulăm. Și dacă dau ceea ce au promis – 30 de lei/zi bonuri de masă la toată lumea. Noi nu am crescut valoarea cum au crescut alții în octombrie și acum se bucură de 800 de lei. Noi vrem să primim toți. Să primim 600 de lei, dar să primim toți, inclusiv cei care depășesc 8.000 lei salariul net. Prin statutul feroviarului se prevede că personalul cu studii medii calificat are dreptul la 6.075 de lei de bază, fără niciun fel de spor, iar cei cu studii superioare ar trebui să ajungă la un salariu minim pentru cea mai de jos categorie de aproape 8.200 lei. Eu tot sper că vom găsi soluția că, după planul pe care eu și colegii mei l-am prezentat, metroul are pentru prima dată șansă în istorie să fie la un profit rezonabil. Până acum, a fost numai pe pierderi, pentru că subcompensarea a dus la nefinanțare, iar fără finanțare nu poți să faci nimic”, a susținut liderul sindical.
Compania a fost numai pe pierderi, pentru că subcompensarea a dus la nefinanțare
La capitolul publicitate, spații comerciale, internalizare de activități și centre fotovoltaice pentru depourile din metrou sunt doar câteva dintre propunerile făcute de delegația USLM la discuția cu consilierul premierului și cu secretarul de stat Ionuț Săvoiu.
În acest sens, „Am propus un plan prin care, dacă toată lumea respectă ceea ce am convenit în noiembrie, adică să ne acorde suma pe care s-au angajat în contractul de servicii publice, s-o plătească Ministerul Transportului, prin creșterea tarifului, prin creșterea veniturilor proprii, mai multă publicitate, că e ditamai spațiul, avem și Magistrala 5, spații comerciale, iar Metrorexul să primească o cotă mai mare decât înainte, prin energie subvenționată de stat, prin faptul că Elcen va produce energie numai pentru București – metrou, STB, spitale, iluminat public, școli, grădinițe, cimitire – și care nu este în concurență cu nimeni.
Totodată, am mai propus înființarea de centre fotovoltaice pentru depourile din metrou care au suprafețe mari, care pot să producă zilnic chiar undeva la 50% din consumul de energie al metroului”, a explicat Marian Artimon.
Prin măsuri complexe și complete putem să creștem importanța transportului public în comun în București
Sindicalistul a subliniat că prin măsuri complexe și complete putem să creștem importanța transportului public în comun în București, în zona metropolitană Ilfov și atunci va deveni mai eficient.
Compania îşi doreşte o extindere, să ajungem până la Aeroportul Otopeni, îşi doreşte Magistrala 4 spre CFR Progresu
„Totodată, să nu uităm că Metrorexul este o societate în plină extindere, cu care ne dorim să ajungem până la Aeroportul Otopeni, ne dorim să avem Magistrala 4, spre CFR Progresu și atunci s-ar putea implementa taxa oxigen pe la suprafață și se va putea face un transport de suprafață mult mai suplu. Prin măsuri complexe și complete putem să creștem importanța transportului public în comun în București, în zona metropolitană Ilfov și atunci va deveni mai eficient. Săptămâna viitoare o să avem întâlnirea la Ministerul Transporturilor cu secretarul de stat, luni, în jurul prânzului. Eu zic că am dat două soluții care pot fi aplicate de îndată fără niciun fel de efort din partea Guvernului. Acum, fiecare cum vrea să citească și cum vrea să înțeleagă”, a adăugat el.
Sursa – www.economica.net