SUA au acuzat un avion militar chinez că zboară prea aproape de aeronava sa, provocând turbulențe periculoase.
Statele Unite au acuzat un avion de luptă chinez că a efectuat o „manevră inutil de agresivă” împotriva uneia dintre aeronavele sale în timpul unui zbor deasupra Mării Chinei de Sud, o regiune disputată de importanță strategică semnificativă.
Într-o declarație scrisă de marți, Comandamentul Indo-Pacific al SUA – filiala forțelor armate care supraveghează regiunea – a declarat că aeronava sa efectuează „operațiuni sigure și de rutină” în „spațiul aerian internațional” atunci când a fost interceptată de avionul chinez J-16.
Pilotul său „a zburat direct în fața nasului RC-135, forțând aeronava americană să zboare prin turbulența sa de mers”, potrivit comunicatului de presă.
„Ne așteptăm ca toate țările din regiunea Indo-Pacific să utilizeze spațiul aerian internațional în siguranță și în conformitate cu legislația internațională”, se adaugă declarația.
Un videoclip difuzat împreună cu declarația arată interiorul cabinei avionului US Air Force, în timp ce un avion de luptă se apropie dintr-o parte, planând peste nori. Pe măsură ce se întoarce și trece prin fața nasului avionului Forțelor Aeriene, videoclipul se clătina din cauza forței fluxului său de aer.
Zborul îngust și declarația ulterioară a SUA sunt cele mai recente zbârcituri peste Marea Chinei de Sud, unde China a făcut revendicări teritoriale ample, acoperind o mare parte din regiune.
SUA, totuși, au susținut că astfel de afirmații ar putea încălca suveranitatea altor țări din regiune. Una dintre aceste țări, Filipine, a depus o petiție în 2013 la Curtea Permanentă de Arbitraj de la Haga, Țările de Jos, pentru a judeca problema.
În timp ce China a refuzat să participe la proceduri, instanța a constatat în cele din urmă în 2016 că pretențiile sale asupra Mării Chinei de Sud nu aveau niciun temei în dreptul internațional.
În urma acestei decizii, SUA au cerut Chinei să „înceteze comportamentul său provocator” în Marea Chinei de Sud și să confirme „că se angajează în ordinea maritimă bazată pe reguli care respectă drepturile tuturor țărilor, mari și mici. ”.
Însă China, SUA și aliații săi continuă să patruleze calea navigabilă contestată și spațiul său aerian, ceea ce a dus la numeroase interceptări și coliziuni aproape ratate.
În aprilie, de exemplu, purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA, Matthew Miller, a cerut Chinei să „renunțe de la comportamentul său provocator și nesigur”, după ce o barcă a Gărzii de Coastă din Filipine și o navă chineză aproape că s-au lovit reciproc.
Ministerul de Externe al Chinei a răspuns că ambarcațiunea filipineză „a intervenit” pe teritoriul său într-o „acțiune premeditată și provocatoare”.
Și în decembrie, un avion chinez a trecut la mai puțin de 3 metri (10 picioare) de un alt vehicul al Forțelor Aeriene ale SUA în spațiul aerian internațional, evitând cu greu o lovitură.
Cel mai recent incident are loc în momentul în care China a refuzat cererea de a se întâlni cu secretarul american al apărării, Lloyd Austin, în timpul summitului de securitate din Asia Shangri-La Dialogue, care a avut loc săptămâna aceasta în Singapore.
Dar, în ciuda relațiilor tensionate dintre cele două țări, președintele american Joe Biden le-a spus jurnaliștilor în această lună că a prezis o „dezgheț foarte curând”.
Un nou ambasador din China, diplomatul de carieră Xie Feng, a sosit recent la Washington, DC.
„Sperăm că Statele Unite vor lucra împreună cu China pentru a spori dialogul, pentru a gestiona diferențele și, de asemenea, pentru a ne extinde cooperarea, astfel încât relația noastră să revină pe drumul cel bun”, a spus Feng la sosirea sa în urmă cu o săptămână.
Sursa – www.aljazeera.com