În prezent, la cifra de afaceri per număr de angajați, un raport care oferă o imagine despre productivitatea angajaților dintr-o companie, variază în retailul alimentar modern între aproximativ 656.880 de lei, cât a fost în anul 2023 la România Hypermarche, companie a grupului Carrefour ce operează fostele hipermarketuri Cora, și peste 2,6 milioane de lei la Metro, arată o analiză realizată de Economica cu sprijinul aplicației termene.ro.
Și, chiar dacă diferențele dintre retaileri sunt semnificative, trendul anului trecut a fost pozitiv pentru toți marii jucători, atât urmare a rulajelor în general mai mari cât și a faptului că, în unele situații, companiile s-au descurcat cu mai puțini angajați ( Carrefour și Auchan).
Raportul productivităţii angajaților, calculată ca raport dintre cifra de afaceri și numărul de angajați, a crescut, spre exemplu, cu peste 52% în cazul Profi Rom Food, al patrulea cel mai mare retailer alimentar după cifra de afaceri, de la aproximativ 850.300 lei per angajat la 1,2 milioane de lei.
Profi a renunțat la 3.770 de angajați anul trecut, în contextul în care este în plin proces de schimbare a modului de operare a magazinelor sale, prin cedarea managementului și a angajaților către antreprenori locali.
Luând în considerare datele comunicate oficial de Profi, retailerul lucra la finele lui 2023, ca și în 2022, cu 28.000 de angajați ai Profi Rom Food și ai firmelor partenere.
De asemenea, angajații magazinelor Carrefour Market operate de Columbus International SRL (fostele Billa) au reușit să genereze, în medie, vânzări de peste 959.200 de lei fiecare cu 30% mai mult decât anul trecut, în timp ce colegii lor de la Artima, o altă firmă a grupului Carrefour, au generat vânzări medii de aproximativ 924.000 de lei per angajat, cu 26% mai mult decât în 2022.
Mult mai bine au performat anul trecut, față de 2022, și angajații lanțului autohton La Cocoș, business-ul familiei Nica din Ploiești care a intrat anul trecut în clasamentul primilor zece comercianți alimentari după cifra de afaceri.
Mai exact, un angajat La Cocoș a generat anul trecut, în medie, un rulaj net de 1,5 milioane de lei, cu 19% mai mult decât cu un an în urmă.
Productivitatea angajaţilor este unul din cei mai importanţi indicatori sintetici ai eficienţei activităţii economice, reprezentând nivelul productivităţii muncii şi exprimă volumul producţiei obţinute într-o unitate de timp de muncă sau timpul de muncă consumat pe unitatea de produs.
În acest context, creşterea productivităţii muncii presupune creşterea volumului producţiei, menţinând cheltuieli de muncă sau reducerea consumului de muncă pe unitatea de produs.
Unde lucrează cei mai productivi angajați?
În ceea ce privește companiile din retailul alimentar cu cei mai productivi angajați, clasamentul nu s-a schimbat foarte mult de-a lungul timpului.
Aşadar, Metro rămâne în top din acest punct de vedere, cu o medie de 2,6 milioane de lei rulate de un angajat, urmat de Lidl (19,2 milioane d elei) și La Cocoș ( 15,8 milioane de lei).
Sursa – www.economica.net