Eficienţa operaţională şi implementarea tenologiilor au fost măsurile prin care retaileri alimentari au crescut productivitatea muncii per salariat

De Jurnalul Național 167 citiri
7 min citire

Foto: Profimedia

 

În ultimii ani, productivitatea muncii în retailul alimentar nu a fost niciodată atât de mare. Încă din anul 2023, în cadrul unei analize realizată de Academia de Studii Economice București la solicitarea și cu finanțarea Rewe România (Penny)  arată că vânzarea medie a unui salariat ajunsese la 161.100 euro pe an, după o creștere medie anuală de 10,4% în perioada 2008-2023.

În anul 2023, vânzarea medie a unui salariat ajunsese la 161.100 euro

În plus, în cazul primilor zece cei mai mari jucători pe această piață, cifra de afaceri per salariat a ajuns cu 57% mai mare față de media sectorului, respectiv 254.000 de euro. Și aceasta în contextul în care acești zece cei mai mari retaileri după cifra de afaceri dețineau în 2023 42,3% dintre salariații din comerțul cu amănuntul în magazinele cu vânzare predominantă de produse alimentare. Tot acestea au generat 66,8% din cifra de afaceri totală a sectorului și 56,5% din profitul brut sau 55,6% din profitul net al sectorului.

Lidl a avut vânzările anuale per angajat de 390.000 de euro

Mai exact, în cazul Lidl, cel mai mare retailer alimentar după cifra de afcaeri din 2023, vânzările anuale per angajat s-au cifrat la 390.000 de euro, în cazul Kaufland la 259.000 de euro, Profi Rom Food- 263.000 de euro, Carrefour România SA 247.000 de euro, Mega Image- 184.000 de euro, Rewe România (Penny) 258.000 de euro, Auchan România SA (209.000 de euro), Artima SA ( Carrfeour Market ) – 187.000 de euro, România Hypermarche (fosta Cora, actualmente Carrefour) – 133.000 de euro, Columbus Operațional (fosta Billa, actualmente Carrefour) – 194.000 de euro.

Astfel, „Productivitatea muncii a crescut mai rapid în eșantionul de companii (cele zece cele mai mari după cifra de afaaceri n.red.) decât în restul sectorului. Acest lucru indică faptul că firmele din eșantion au reușit să îmbunătățească eficiența operațională și să utilizeze resursele umane într-un mod mai eficient, prin implementarea unor tehnologii noi sau prin optimizarea proceselor interne. Profi (cu 52,4% rata de creștere a productivității muncii în 2023 vs 2022 n.red.), Columbus (rata de creștere de 29,8%) și Artima (rata de creștere de 26%) depășesc semnificativ media sectorului (rata de creștere de 6,7%) și a eșantionului (rata de creștere de 5,3%), ceea ce le permite o creștere rapidă a productivității muncii. Rewe și Carrefour se situează în jurul mediei sectorului, având creșteri moderate ale productivității”

Companiile analizate sunt mai eficiente în ceea ce privește productivitatea muncii, dar se confruntă cu provocări în ceea ce privește creșterea cifrei de afaceri și profitul brut, cmparativ cu media sectorului, se mai menționează în studiul ASE citat.

Cum s-a ajuns la această eficiență?

Dacă raportăm practicile celor mai mari zece retaileri alimentari la sectorul comerțului alimentar per ansamblu, cercetătorii de la ASE evidențiază câteva diferențe. În primul rând, cei mai mari retaileri au renunțat la o parte dintre angajați (minus 4, 08%, de la 78.904 la 75.685 de angajați) în timp ce întreg sectorul a înregistrat o ușoară creștere, de 0,45% .

„Acest fenomen sugerează că alte companii din sector au angajat mai mult sau au mentinut numărul de salariati stabil, spre deosebire de companiile din esantionul selectat (cei mai mari zece retaileri n.red.) care par să fi trecut prin procese de eficientizare a forței de muncă. (…) Această tendință ar putea fi explicată prin optimizarea proceselor interne, inclusiv prin automatizarea unor funcții sau prin eficientizarea resurselor umane”, se explică în studiu.

Automatizarea unor funcții sau prin eficientizarea resurselor umane

În al doilea rând, conform analizei, ritmul de creştere a cheltuielilor cu personalul este mai accelerat pentru întregul sector (16,58%) decât pentru cele mai mari zece companii (11,89%). Acest lucru poate indica faptul că alte companii mai mici au investit mai mult în cheltuielile de personal, fie din necesitate operatională, fie din dorinta de a atrage forța de muncă.

Companiile din top 10 au asigură un nivel de salarizare cu 38 % peste media sectorului

 

Mai exact, cei mai mari zece retaileri alimentari au cheltuit în 2023 cu proprii angajați 6,51 de miliarde de lei, cu 11,9% mai mult decât cu un an în urmă, plus ce  poate fi atribuit măririi salariilor medii, în ciuda faptului că numărul total de angajați a scăzut uşor;

Totuși,  salariul mediu anual în cele zece companii este semnificativ mai mare decât în întregul sector, iar rata de creştere este uşor mai mare pentru retailerii mari  (16,65% la nivelul eșantionului versus 16,07% la nivelul sectorului). Mai exact, din calculele ASE, companiile din top 10 au asigură un nivel de salarizare cu 38 % peste media sectorului.

„Acest lucru subliniază faptul că marile companii oferă salarii mai atractive decât restul sectorului, ceea ce poate reflecta strategii de retenție a angajaților calificați. Totuşi, acestea au făcut ajustări prin reducerea numărului de angajați, spre deosebire de întreaga industrie, care a înregistrat o creştere uşoară a numărului de salariaţi. Salariile mai mari din companiile mari  sugerează o segmentare în cadrul sectorului, unde companiile mari concurează intens pentru forța de muncă calificată, în timp ce restul sectorului oferă salarii mai mici”, mai explică profesorii ASE.

Salariul mediu anual a crescut de la 6.150 de lei lunar/salariat în anul 2022 la 7.174 lei lunar/salariat în anul 2023 (crestere de 16,65%). Acest lucru indică o tendință de creştere salarială care ar putea reflecta ajustările inflaționiste, presiunea pieței muncii precum și cerințele de retenție a angajaților calificați.

Salariul mediu anual în retailul alimentar este semnificativ mai mic decât media totală a economiei, însă înregistrează o creștere mai mare (16,,7% vs 14,95% la nivelul economiei naționale)

Sursa – www.economica.net