5 suplimente alimentare pe care ar trebui să le iei, indiferent de vârstă

19

Alimentația nu trebuie doar să ne ajute să supraviețuim, ci să păstreze sau să îmbunătățească starea de sănătate. Însă, alimentația nu asigură, întotdeauna, toți nutrienții de care avem nevoie. În aceste condiții, suplimentele alimentare ne pot ajuta să completăm lipsurile din dietă. 

Totuși, este important să nu utilizăm tot felul de suplimente alimentare, deoarece orice exces este dăunător, chiar și cel de substanțe care sunt, în mod normal, benefice. De asemenea, este important să știi că suplimentele alimentare nu înlocuiesc mesele. Ele aduc doar un plus și sunt benefice doar în condițiile unei alimentații echilibrate. Iată care sunt suplimentele alimentare pe care ar trebui să le iei, la orice vârstă.

  • Ulei de pește/de krill

Uleiul de pește și cel de krill (crustacee asemănătoare creveților) sunt bogate în acizi grași Omega-3 (ALA, EPA, DHA). Acizii grași Omega-3 fac parte din categoria grăsimilor „bune” pe care ar trebui să le consumăm mai des. Atât timp cât nu consumi minim 2 porții de pește gras pe săptămână, este indicat să-ți suplimentezi dieta cu ulei de pește sau de krill.

Acizii grași Omega-3 sunt foarte importanți pentru creier, constituit din grăsimi, în proporție de 60%. De aceea, aceste grăsimi sunt recomandate în alimentația copiilor care se află în procesul de creștere și dezvoltare. Tot ele reglează nivelul de colesterol din sânge, reduc inflamațiile din organism (cum ar fi cele articulare), previn bolile cardiovasculare și demența.  Se recomandă în jur de 200-500 mg EPA+DHA pe zi, în cazul adulților, și 50-100 mg EPA+DHA pe zi, în cazul copiilor. 

  • Vitamina D

Vitamina D este importantă pentru prevenirea rahitismului la copii, dar și a osteoporozei și a osteomalaciei, la adulți. Aceasta ajută la absorbția calciului, mineral esențial pentru structura oaselor. De asemenea, vitamina D este esențială pentru sistemul imunitar. Principala sursă de vitamina D este soarele, deoarece sub acțiunea radiațiilor ultraviolete colesterolul din piele se transformă în vitamina D. Însă, în afara sezonului cald, expunerea la soare este deficitară. De asemenea, utilizarea protecției solare scade sinteza de vitamina D. De aceea, este important ca, mai ales în lunile reci, să introduci în dieta ta, această vitamină. Persoanele sănătoase adulte au nevoie de 600-800 UI/zi, iar copiii, de aproximativ 400 UI/zi. Bineînțeles, persoanele cu anumite patologii pot avea nevoie de doze mai mari.

  • Vitamina C

Vitamina C este foarte importantă pentru imunitate, dar și pentru regenerarea țesuturilor și vindecarea rănilor, întrucât crește sinteza de colagen. Mai mult decât atât, vitamina C are un efect puternic antioxidant, protejând organismul de boli precum cancerul. Substanța e în legumele cu frunze verzi dar și în fructele acre, cum ar fi citricele și fructele de pădure. Chiar și în condițiile în care se consumă aceste alimente, se recomandă suplimentarea dietei cu vitamina C în sezonul rece, în vederea menținerii unei imunități puternice. Dozele recomandate de vitamina C sunt de 70-90 mg la adulți. Copii de 1-3 ani au nevoie de 15 mg vitamina C/zi, cei de 4-8 ani au nevoie de 25 mg vitamina C pe zi, iar cei de 9-18 ani, de  45-65 mg vitamina C/zi. 

  • Vitamina E

Vitamina E are proprietăți antioxidante, deci luptă împotriva radicalilor liberi răspunzători de apariția unor boli. De asemenea, are rol în imunitate, ajută la protejarea ochilor, vaselor de sânge și ficatului. Vitamina se găsește, în special, în uleiurile vegetale și fructele oleaginoase (migdale, nuci, alune). Dozele recomandate sunt de 15 mg/zi pentru persoanele peste 14 ani, 6-7 mg/zi pentru copii de 1-8 ani și 11 mg/zi pentru copii de 8-13 ani.

  • Colagen hidrolizat

Colagenul este o proteină care se găsește în special în piele, păr, unghii, oase și  articulații. „Preparatele“ cu această proteină se numără printre suplimentele pentru articulații, deoarece au efecte benefice mai ales în cazul persoanelor cu probleme de acest gen. Colagenul are beneficii și în cazul copiilor, dar, este indicat, în special adulților, deoarece după vârsta de 21 de ani, colagenul din corp începe să se deterioreze. 

Doza recomandată pentru adulți este de 5-30g colagen hidrolizat. Dozele de 30g sunt recomandate persoanelor cu probleme articulare.

În concluzie, unele suplimentele alimentare sunt recomandate la orice vârstă, datorită efectelor benefice pe care le au asupra organismului.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata