Aplicarea e-TVA, care a bulversat întregul corp de experți contabili, amânată până în anul 2025

De Jurnalul Național Actuale Economie Politică 94 citiri
6 min citire

Inrolare trafic.ro




 

În România, puține acte normative au stârnit reacții de nemuțlțumire atât de puternice într-un mediu profesional. Contabilii din România au fost pur și simplu revoltați, cerând abrogarea introducerii e-TVA, context în care amânarea amânării ei ar fi doar o soluție parțială în viziunea profesoniștilor din domeniu.

Deși spune că este o măsură necesară României, care are cel mai mare gap de TVA din Europa (diferența dintre TVA calculat și cel colectat efectiv) , chiar și ministrul finanțelor, Marcel Boloș, recunoaște practic că munca specialiștilor în fiscalitate va fi mult îngreunată.

În afirmaţiile sale, ” Suntem, potrivit calculelor care s-au făcut la nivelul UE, la un nivel fără precedent în ceea ce priveşte gap-ul de TVA. Calculele arată că 35 miliarde de lei anual nu se încasează din Taxa pe Valoare Adăugată care ar putea să fie virată bugetului de stat, iar în acest context sub ceea ce înseamnă monitorizarea din punct de vedere al măsurilor de evaziune fiscală din partea Comisiei Europene trebuie să adoptăm măsuri încât banii care se cuvin statului român să fie încasaţi, acest tip de impozit fiind neutru pentru contribuabili şi nu afectează costurile de operaţionalizare, de funcţionare ale acestora(…)

Sigur nu e convenabil acum pentru să zicem experţii din domeniu ca să deruleze această activitate, dar până la urmă discutăm de interesul statului român de a îşi încasa cel mai important impozit pe consum pe care îl are de încasat la bugetul de stat din care finanţăm şcoli, spitale, drepturile de asistenţă socială şi toate cheltuielile publice ale statului român”, a declarat Boloș.

Experții contabili și consultanții fiscali au avertizat încă de la început că măsura introducerii e-TVA este una care va da peste cap activitatea lor și, implicit, economia, în general. Ei au anunțat că vor declanșa proteste și și-au impus punctul de vedere, prin patronatele care îi susțin (UGIR, CNIPMMR și altele), în cadrul Consiliului Economic și Social (CES), care  dat aviz negativ pe Ordonanța 70. Avizul CES este, însă, doar unul consultativ.

Aşadar, “Marele circ fiscal românesc, unde funcționarii de stat se joacă de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile lor (transferându-le tocmai contribuabililor, adică celor cale le finanțează și salariile), în timp ce mediul de afaceri este tratat ca un personaj principal suspect, într-o piesă intitulată „Toți sunt evazioniști”. Nu putem identifica adevărații evazioniști? Nicio problemă: mai bine presupunem că sunt toți! Facem reguli mai aspre pentru toți, ca să nu mai scape nimeni…

Acest circ birocratic se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația. România nu are nevoie doar de instrumente digitale, ci de o mentalitate digitală la conducerea executivă a autorității care elaborează legislația fiscală”, a transmis Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) imediat după ce Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial.

După mai multe zile de discuții, Ministerul Finanțelor ar fi dat până la urmă înapoi și urmează ca măsurile să fie amânate pentru anul 2025.

e-TVA în câteva cuvinte. De ce spun contabilii că este o aberație?

Practic ANAF externalizează către un soft și către contabili parte din munca sa. Gratuit pestru stat, nu și pentru contribuabil.

– Cu o frecvență lunară sau trimestrială, firmele care au cod de TVA plătesc căre stat o sumă de bani, până pe data de 25 a lunii următoare perioadei raportate.

-Suma care trebuie plătită este calculată ca diferența între TVA colectată de firmă și TVA deductibilă în urma achizițiilor pe care firma le-a făcut. Pentru calculul acestei diferențe, spun contabilii, este nevoie de respectarea nu doar a unei stufoase legislații naționale ci și a directivelor europene în domeniu precum și de studierea cazurilor privind deductibilitatea TVA (jurisprudența în domeniu)

– Până acum, ANAF era cel în sarcina căruia cădea obligația de a verifica dacă sumele plătite sunt cele corecte

– După introducerea E-Factura, apare practic un decont procompletat. Mai precis, nu lucrătorii ANAF ci softul ar urma să calculeze un decont parțial privind suma de plată. Problema este că firmele (adică contabilii) sunt obligați să preia munca celor de la fisc și să verifice dacă decontul emis de soft este corect. Mai mult, dacă nu este corect, tot contabilii trebuie să calculeze suma corectă și să anunțe ANAF. Practic, astfel, statul își externalizează atribuțiile către un soft și către contabili.

– Ca efect, contabilii vor trebuie fie să aloce mai mult timp fie să anagajeze oameni noi sau să își cumper softuri mai performante. Ambele variante înseamn costuri mai mari pentru contribubilii pe care îi deservesc.

– În varianta radicală, contabilii ar putea renunța pur și simplu la firmele care prezintă probleme complexe din perspectiva TVA

Sursa – www.economica.net