Care au fost schimbările celor mai mari retaileri alimentari din piața românească, în anul 2024?

De Jurnalul Național 168 citiri
10 min citire

 

În 2024, numărul de magazine noi inaugurate de companii internaționalale a scăzut la 160, față de 2023 și la 396 în 2022, arată un studiu al companiei de cercetare NIQ-GfK ce acopera cca. 62.000 de magazine la nivel national.

Iar dacă ne uităm la cei mai mari retaileri alimentari din piață, datele Economică indică faptul că majoritatea și-a continuat expansiunea, dar nu neapărat în același ritm ca în trecut.

Anul 2024 a fost și un an în care mulți jucători consacrați au continuat să remodeleze sau să integreze, dintre cele mai notorii exemple fiind integrarea Cora în grupul Carrefour și remodelarea unor hypermarketuri Auchan în Atac by Auchan, conform unui concept în zona de hard-discount.

În plus, 2024 a fost anul intrării polonezilor de la Zabka pe piața locală și o perioadă în care Profi și Mega Image au stat în expectativă așteptând decizia Consiliului Concurenței privind aprobarea tranzacției.

Retailerul Lidl a finalizat anul cu o rețea de 364 de supermarketuri, după 11 inaugurări

Luându-le pe rând, liderul pieței după cifra de afaceri din 2023, Lidl, a finalizat anul cu o rețea de 364 de supermarketuri, după 11 inaugurări, ceea ce a însemnat că a apăsat pedala de accelerație mai tare decât în 2023 când a inaugurat șapte noi unități. Totuși, în  anii anteriori, Lidl a deschis și  peste 30 de magazine noi într-un singur an.

Peny a încheiat anul 2024 cu un total de 416 magazine la nivel național, după deschiderea a 40 de nou unități

Rămânând în zona disconterilor, Penny, parte a grupului german Rewe, a încheiat anul 2024 cu un total de 416 magazine la nivel național, după deschiderea a 40 de nou unități.

Urmează Kaufland  care a ajuns anul trecut la o rețea de 187 de magazine la nivel național

În România, Kaufland este al doilea cel mai mare jucător pe piața comerțului alimentar după cifra de afaceri din 2023, a ajuns anul trecut la o rețea de 187 de magazine la nivel național, după ce a inaugurat 14 magazine, din calculele Economica.

Compania Carrefour a inaugurat 28 de noi magazine și și-a pus sigla pe 43 de unități (incluzând fostee unități Cora și Cora Urban)

Carrefour România, care operează direct și în franciză patru tipuri de magazine, a ajuns anul trecut la 454 de magazine, potrivit informațiilor transmise de companie. Retailerul a inaugurat anul trecut un nou hypermarket și a rebranduit 10 Cora, a mai deschis 22 de magazine de proximitate Express, la care a adăugat cinci rebrandinguri Cora Urban și cinci supermarketuri Market. În total, compania a inaugurat (fără a lua în calcula rebrandingul Cora) 28 de noi magazine și și-a pus sigla pe 43 de unități (incluzând fostee unități Cora și Cora Urban).

În afirmaţiile sale, „Formatul de magazine Express este cel care a înregistrat cea mai mare creștere în 2024. Am intuit această tendință încă din anii trecuți și am alocat resurse care să susțină o creștere consistentă cu două cifre. Am implementat o nouă strategie de testare a suprafețelor mici, care ne permite să accelerăm ritmul deschiderii de magazine în 2025, având ca obiectiv depășirea numărului de magazine deschise în 2024. Piața de retail va continua să crească în 2025, iar formatul de proximitate va fi și în viitor un motor puternic”, declara Roxana Cernica, Small Formats Business Unit Director Carrefour România.

Profi, care a intrat la finele anului trecut în rețeaua Ahold Delhaize, alături de Mega Image, a ajuns anul trecut la 1.769 de magazine administrate direct sau prin agenți, după ce a deschis 74 de magazine anul trecut, din calculele Economica.

La rândul său, Mega Image, care operează în franciză și Ship&Go, a ajuns la finalul lui 2024 la o rețea de 977 de unități, față de 969 la final de 2023 (plus opt magazine), cu mențiunea că acesta este un număr net calculat de Economica pe baza datelor publice.

Auchan a inaugurat 12 magazine pe formate mici, anul trecut

Auchan România a lansat anul trecut franciza Simply by Auchan sub care a inaugurat 10 unități ajungând la un portofoliu de 440 de magazine, cuprinzând 26 de hipermarketuri clasice, șapte hipermarketuri ATAC Hiper Discount (ceea ce înseamnă că nu au adăugat niciun hypermarket rețelei ci doar au rebranduit), opt supermarketuri (cu unul în plus față de 2023), magazinul inteligent Auchan Go, care nu exista în 2023, și aproape 400 de magazine de ultra-proximitate MyAuchan (erau 404 în 2023), din care majoritatea în stațiile Petrom. Astfel, din calculelel Economica, Auchan a inaugurat 12 magazine pe formate mici, anul trecut.

În franciza La Doi Pași, Metro a inaugurat 60 de magazine

De asemenea, sub brandul operat în franciză La Doi Pași, Metro a inaugurat 60 de magazine doar într-o singură zi, în iunie 2024, când rețeaua a trecut de pragul de 2.400 de magazine. Totodată, LaDoiPași Extra, lanțul de magazine de proximitate din marile orașe deținut de Metro, a ajuns la 30 de unități.

Totodată, 2024 a însemnat intrarea pe piață a polonezilor de la Zabka, care au inaugurat sub brandul Froo 60 de magazine de proximitate, operate în franciză. În plus, au fost investiții și din zona retailului modern autohton. Spre exemplu, rețeaua Annabella din Vâlcea, controlată de familia Mutu, a ajuns la aproximativ 120 de magazine sub diverse formate, după ce a avut 10 inaugurări în 2024.

Toți acești retaileri au deschis anul trecut în jur de 290 de magazine

Făcând un calcul, reiese că toți acești retaileri au deschis anul trecut în jur de 290 de magazine. Menționăm că diferența față de datele din studiul NIQ-GfK vine din modul de încadrare a conceptului de „IKA” – International Key Accounts și comerț modern. Spre exemplu, NIQ-GfK clasifică LaDoiPași ca făcând parte din comerțul tradițional –  profilul magazinelor lor fiind mai apropiat de rețelele locale de supermarketuri pe care tot în comerțul tradițional le incadrează.

Ce se întâmplă cu comerțul tradițional

Din datele NIQ-GfK, desi în scădere numerică, comerțul tradițional continuă să reprezinte cel mai mare canal de vânzare pentru totalul bunurilor de larg consum. Practic, din tot ce se vinde în FMCG, 34% (valoric) ajunge în magazinele tradiționale care, deși sunt mai puține, sunt tot mai adaptate la nevoile consumatorului local.

Față de 2023, comerțul tradițional a înregistrat a doua cea mai mare creștere a vânzărilor (plus 10,7%), după discounteri care au raportat un plus de 10,9% și au ajuns la o cotă de piață de 21%.

Per total, vânzările de produse de larg consum a crescut cu 8% în 2024 vs 2023

Magazinele sub 400 de mp au ajuns la o cotă de piață de 13%, după o creștere în valoare de 9,6%, în timp ce benzinările și-au crescut încasările cu 7,6%, până la 7% din piața de FMCG. Nu în ultimul rând, supermarketurile mai mari de 400 de mp au ajuns la 9% din piață, după un sprint de 5,7%, iar hypermarketurile au ajuns la 22% din piață, după o creștere de numai 1,8%.

Trendul trebuie înțeles atât în contextul creșterii numărului de magazine internaționale cât și al inflației, prețurile mai mari fiind unul dintre motivele pentru care încasările au crescut.

Pentru a oferi o comparație, în 2022, un studiu al aceleiași companii de consultanță arăta că minimarketurile erau canalul cu cea mai importantă creștere (+25,2% în valoare), urmate de discounteri (19,6%), supermarketuri (17,7%) și hipermarketuri (13,5%), în timp ce comerțul tradițional creștea cu 12,6% pe fondul reducerii numărului de magazine.

La finele lui 2022 (ultimele date disponibile) în România mai existau în jur de 117.500 de magazine (moderne și tradiționale), numărul acestora scăzând cu 1,2 % față de anul anterior , respectiv cu aproximativ 1.500 de unități. Este o scădere insignifiantă ccomparativ ce s-a întâmplat  cu un an în urmă când scăderea a fost de 5,7%  (peste 6.500 de magazine), potrivit unui studiu realizat de Institutul Național de Statistică.

Sursa – www.economica.net




Ora de vară 2025. Când se schimbă ora în România

Trecerea la ora de vară este programată pentru noaptea dintre 29 și 30 martie, de sâmbătă spre duminică. Schimbarea afectează [...]

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă? Începând cu 1 septembrie 2024, sistemul public de pensii din România [...]

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult. Situația economică a României se înrăutățește, [...]

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite. Autoritățile intenționează să elimine impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Un proiect de [...]