Care este diferența dintre pâinea albă și cea neagră?

De Jurnalul Național Actuale Casă și Grădină 120 citiri
4 min citire




 

Pâinea albă este un aliment indispensabil pentru mulți oameni. Dar recent, odată cu apariția pâinii negre, oamenii au început să se întrebe care este diferența dintre pâinea albă și cea neagră? Care este mai sănătoasă și pe care ar trebui să o consumi zilnic?

Diferența nutritivă între pâinea albă și pâinea neagră

Aproape toate tipurile de pâine sunt făcute în același fel, cu excepția ingredientelor din compoziția pâinii, inclusiv glutenul și cerealele.

Toate pâinile sunt produse folosind drojdia din aluatul obținut din grâu sau secară. Procesul de fabricație a făinii transformă zaharurile simple prezente în făină.

Aluatul crește pe măsură ce alcoolul și dioxidul de carbon sunt eliberați. Când făina este coaptă, drojdia moare și rămân mici buzunare de dioxid de carbon, conferind pâinii textura sa incredibilă.

Tărâțele din făina de grâu furnizează componente nutritive destul de bogate, inclusiv: magneziu, mangan, vitaminele B și E, fier, zinc, potasiu și fosfor.

În plus, pâinea conține și fibre și fitonutrienți cunoscuți sub numele de lignani vegetali.

Se spune că făina albă este bogată în minerale și vitamine. 100 de grame de pâine albă conțin aproximativ 304 calorii. 

Pâinea albă mai oferă, de asemenea, o sursă bogată de tiamină (vitamina B1) și acid folic (vitamina M). Compoziția pâinii albe conține și mai mult sodiu și un indice glicemic mai mare decât pâinea neagră.

Pâine neagră: 100g de pâine neagră conține aproximativ 284 calorii. Cu toate acestea, conținutul de fibre din pâinea de secară este de patru ori mai mare decât în pâinea albă. Pâinea neagră este, de asemenea, bogată în vitamine din complexul B. Indicele glicemic al acesteia este mai mic decât al pâinii albe.

Care este diferența dintre pâinea albă și cea neagră

Majoritatea oamenilor cred că pâinea integrală, cunoscută și sub numele de pâine neagră sau de grâu integral, este mai bună pentru sănătate decât cea albă. Și, conform majorității nutriționiștilor, ai fi corect. Produsele integrale conțin mai multe fibre și nutrienți decât echivalentele lor albe.

Cu toate acestea, lucrurile nu sunt neapărat atât de clare. Un studiu din 2017 publicat în Cell Metabolism nu a găsit niciun beneficiu global în măsurile de sănătate pentru cei care au consumat pâine integrală de secară în comparație cu cea albă.

Unii oameni s-au simțit mai bine consumând grâu integral, în timp ce alții au beneficiat mai mult de pe urma pâinii albe.

Oamenii de știință de la Institutul de Științe Weizmann din Israel au selectat 20 de participanți sănătoși care consumau în mod regulat pâine. Aceștia au fost împărțiți în două grupuri pentru a consuma o anumită cantitate fie de pâine albă, fie de secară integrală.

Acest lucru a durat o săptămână, apoi a urmat o perioadă de eliminare și au încercat pâinea alternativă timp de o săptămână. Cantitatea de pâine a reprezentat o pătrime din caloriile lor zilnice. Scopul principal al studiului a fost să se analizeze efectul asupra glucozei și gestionarea glucozei în corp.

Cercetătorii au măsurat nivelurile de glucoză, grăsimi și colesterol ale participanților. Au descoperit, contrar credinței populare, că nu existau diferențe semnificative din punct de vedere clinic între efectele celor două tipuri de pâine.

 

În concluzie, în cadrul rezultatelor, diferiți oameni păreau să reacționeze în moduri diferite la pâine, așa că s-a sugerat că unele rezultate ar fi putut să se anuleze reciproc în date. Cercetătorii au spus că rezultatele reflectă ideea că dietele generale de tip „una pentru toți” nu vor funcționa, deoarece oamenii răspund diferit la aceleași alimente – probabil din cauza schimbării bacteriilor din intestin.

Sursa – playtech.ro