Care este povestea tulburătoare a profesoarei de engleză care a fost victima lui Gregorian Bivolaru?

De Jurnalul Național 108 citiri
30 min citire

 

Sub pretextul păstoririi spirituale, Gregorian Bivolaru ar fi exploatat sute de persoane printr-o rețea internațională de tabere și retreaturi de yoga. Acum, acesta așteaptă procesul, fiind acuzat de răpire, trafic de persoane și viol.

The Guardian spune povestea unei victime care a povestit şi cum a reușit să scape.

Privit din exterior, Tara Yoga Centre pare un studio de yoga obișnuit, primitor

Clădirea sa plăcută este situată într-un cartier scump din estul Londrei, iar o altă filială populară se află pe o stradă comercială din Oxford. Pe Google, recenziile sunt pozitive, unele chiar entuziaste.

Website-ul are un aspect profesionist, ilustrat cu fotografii ale unor oameni zâmbitori, întinși pe saltele de yoga mov, perfect aliniate. Centrul promite o „transformare rapidă și integrală”, precum și „o invitație de a te trezi acum”.

Care este povestea Mirandei

Când Miranda, din Oxford – care a cerut să fie identificată doar după prenumele său – se afla la sfârșitul celor 20 de ani, a călătorit în India pentru a practica yoga. Era anul 2015, iar yoga devenise deja o industrie înfloritoare în Marea Britanie.

Yoga este pentru vindecare, exercițiu fizic și bunăstare mentală

Lucra ca profesoară de engleză la o școală din Londra și s-a apropiat de yoga din aceleași motive pentru care este recomandată de organizații de sănătate precum Organizația Mondială a Sănătății sau medicii de familie: pentru vindecare, exercițiu fizic și bunăstare mentală.

Pentru Miranda, practicarea zilnică a yoga i-a adus o stare de calm

În afirmaţiile sale, „Putea transforma o zi stresantă într-una mai ușor de gestionat, iar perspectivele filozofice m-au ajutat să înțeleg că lucrurile se întâmplă cu un motiv și să procesez evenimente dificile mai ușor decât înainte.”

Așa că a decis să se înscrie la un nou curs, de această dată în Thailanda, axat pe yoga tantrică. Programul încuraja iubirea de sine, acceptarea propriului corp și îmbrățișarea feminității.

După ce s-a întors în Marea Britanie, a căutat pe Google „Tantric yoga”. Printre primele rezultate a apărut Tara Yoga Centre.

Cursurile de la Tara Yoga sunt promovate ca fiind dedicate „Tantra esoterică” – mai degrabă orientate spre dezvoltarea interioară decât spre îmbunătățirea vieții sexuale, cu un accent pe descoperirea și valorificarea potențialului personal.

Miranda a început să participe la sesiuni săptămânale. Oamenii pe care i-a întâlnit acolo erau prietenoși, inteligenți și deschiși la minte – la fel ca și ea, așa cum se arată și în conversația noastră telefonică: o persoană curioasă în privința spiritualității, dar și rațională.

Primul retreat de yoga: „M-a șocat”

Când a aflat despre un retreat de trei zile organizat de Tara Yoga în primăvara lui 2018, în Somerset, a fost imediat atrasă de idee. Și-a făcut bagajele și a plecat.

Miranda își amintește experiența. A meditat mult, ajungând într-o stare pe care o descrie ca fiind „alterată sau euforică – asemănătoare efectului unui drog, dar pentru că este naturală, o simți ca fiind sub control”. A participat la cursuri și prelegeri.

Însă ceea ce a surprins-o cel mai mult a fost atmosfera din jurul său. A văzut alți participanți dezbrăcându-se în timpul spectacolelor și simulând masaje tantrice.

În declaraţiile sale, „M-a șocat: nivelul de nuditate casuală din dansuri și reprezentații, să-mi văd profesorii urcând pe scenă complet goi”, mărturisește ea.

A decis să nu participe la astfel de momente de nuditate, deși uneori s-a simțit obiectificată de bărbații prezenți la retreat. Totuși, experiența a avut și o latură captivantă.

Astfel, „E o intensitate aparte, e ca și cum ai merge la un festival”, își amintește Miranda.

„Eram un grup mic, dar toți eram acolo cu același scop, aceeași intenție… Iar asta poate deveni captivant, chiar adictiv.”

A apărut și Gregorian Bivolaru în poveste

După retreat, Miranda a început o relație cu unul dintre instructori și a fost atrasă în „cercul interior” al Tara Yoga. Profesorii vorbeau despre guru-ul lor, Gregorian Bivolaru, și despre organizația sa, Mişcarea pentru Integrare Spirituală în Absolut (MISA).

Intrigată, a participat la și mai multe retreaturi, inclusiv unul în Costinești, România, organizat de MISA. Acolo, practicanți ai Tara Yoga și ai altor școli internaționale de yoga se adunau într-un eveniment de proporții uriașe, cu meditații de grup și dansuri nocturne.

Uneori, gândea: „Pare puțin ciudat”, mai ales din cauza proiecțiilor frecvente de filme porno soft, dar prezența a 6.000 de oameni îi dădea încredere și o făcea să continue.

MISA: Există o  „diferență clară și uriașă între pornografie și filme erotice”

(Într-o declarație oficială, MISA susține că există o „diferență clară și uriașă între pornografie și filme erotice”, afirmând că acestea din urmă „prezintă aspecte elevate, pure, artistice”.)

„Mă gândeam: ‘Poate oamenii ăștia știu ceva ce eu nu știu sau ceva ce nu pot explica’”, spune Miranda. Până la urmă, tocmai dorința de a se conecta la ceva mai mare decât ea însăși a atras-o inițial. Așa că s-a implicat complet.

Instructorii au sfătuit-o să nu caute numele lui Bivolaru pe internet

Ceea ce nu știa atunci era că Gregorian Bivolaru era căutat de Interpol. Instructorii de la Tara Yoga o sfătuiseră să nu îl caute pe internet, spunându-i doar că reputația sa controversată era rezultatul unei persecuții politice din partea guvernului român.

I se explicase pe scurt că Bivolaru, născut în România, a început să predea yoga în anii ’70 și a fondat MISA în 1990. Ceea ce avea să afle câțiva ani mai târziu era că, în 2016, după ce fusese acuzat în România de evaziune fiscală, exploatare sexuală și trafic de persoane, fugise mai întâi în Suedia, apoi se ascunsese în Franța.

Mai târziu, după ce fusese extrădat și închis pentru relații sexuale cu un minor, s-a întors în Franța, unde locuiește și în prezent, în timp ce este încă urmărit de autoritățile finlandeze ca lider al unei rețele internaționale de trafic de persoane.

Nu doar Bivolaru a fost acuzat de abuz

Bivolaru – sau „Grieg”, așa cum îl numesc mulți dintre adepții săi – nu este singurul guru autoproclamat de yoga care s-a confruntat cu acuzații de abuz.

Sri K. Pattabhi Jois, guru indian care a popularizat Ashtanga vinyasa yoga, a murit în 2009, iar după moartea sa, zeci de foști studenți l-au acuzat de comportament sexual inadecvat.

Bikram Choudhury, guru-ul indo-american extrem de carismatic, a creat un imperiu al hot yoga, cu 650 de studiouri în întreaga lume la apogeul său din anii 2010. Însă acuzațiile de viol și agresiuni sexuale în cadrul taberelor sale de antrenament au dus la prăbușirea imperiului său, un scandal detaliat în documentarul din 2019 „Yogi, Guru, Predator”.

În 2021, un reportaj realizat de BBC a scos la iveală numeroase cazuri de abuz în centrele canadiene ale Școlii de Yoga Sivananda, conduse de Swami Vishnudevananda.

În multe dintre aceste situații, abuzurile sexuale erau mascate sub pretexte precum corectarea posturii, alinierea chakrelor sau erau justificate în numele Tantra.

„Este foarte ușor să te autoproclami profesor de yoga”

„Învățăturile yoga sunt, în mod tradițional, transmise de la guru la discipol. Așadar, atunci când cineva își asumă rolul de guru, deține o autoritate considerabilă”, explică Peter Tyldesley, directorul executiv al organizației caritabile British Wheel of Yoga.

„Există o nevoie de a urma instrucțiunile unui profesor, iar siguranța practicantului depinde de caracterul acelei persoane”, subliniază el. Totuși, acest lucru nu este întotdeauna garantat, mai ales într-o industrie precum yoga, care nu este reglementată – ceea ce înseamnă că nu există cerințe legale pentru ca cineva să devină instructor.

„Este foarte ușor să te autoproclami profesor de yoga, iar acest lucru generează tot felul de riscuri: de la abuz și exploatare sexuală până la accidentări grave, dacă instructorul nu are cunoștințe solide de anatomie și fiziologie”, avertizează Tyldesley.

Când domeniul wellness leagă sexul de creșterea spirituală, riscul de manipulare și control coercitiv crește semnificativ, adaugă el. Consimțământul devine ambiguu, iar abuzurile devin mai frecvente.

Cum a fost reinterpretată tantra în zilele noastre

Tantra nu este, în mod necesar, de natură sexuală, explică Peter Tyldesley. „Yoga tantrică clasică își are originile în urmă cu aproximativ 1.500 de ani, în subcontinentul indian, și a fost o practică revoluționară la acea vreme.”

Dacă yoga, ca practică spirituală, era inițial destinată în principal călugărilor, Tantra a devenit o ramură care putea fi integrată în viața de zi cu zi. „Ideea era că orice activitate – gătitul, îngrijirea copiilor sau chiar sexualitatea – poate face parte dintr-un parcurs spiritual.”

Cu toate acestea, asocierea dintre Tantra și sex a fost consolidată prin exportul său modern în Occident. Aici, a apărut așa-numita „neotantra”, care pune accent pe prezența conștientă în actele sexuale, pe gestionarea și direcționarea energiei sexuale.

Calea spre „erosul pur”, în care trebuia să ai „doar vibrații pozitive”

La Tara Yoga, acest stil de yoga i-a fost prezentat Mirandei ca o cale spre mai multă iubire, conexiune și pozitivitate, dar și ca un mijloc de a atinge ceea ce era numit „eros pur” – accesarea propriei puteri senzuale fără rușine.

Discuțiile despre lucruri negative sau criticarea propriei persoane și a altora erau descurajate. „Era un fel de mentalitate ‘doar vibrații pozitive’”, explică Miranda. „O parte din asta provine din filosofia yoghină, dar a fost exagerată. O vezi peste tot pe social media – în reel-uri, meme-uri și citate despre pozitivitate care ajunge la un nivel toxic. Tara Yoga a dus acest concept la extrem.”

Privind în urmă, ea realizează că „aceste tipare de gândire te fac să îți neglijezi propriile limite, mai ales când vine vorba de încrederea în tine însăți”.

Cu toate acestea, ideea de a renunța la convingerile vechi pentru a deveni mai fericită și mai luminată era seducătoare. Se baza pe convingerea că „îți poți manifesta singură o viață mai bună”.

Templul unde te îndoctrinai

La sfârșitul anului 2019, în timp ce încă participa la cursurile de yoga de la Tara Yoga, Miranda a aflat despre un centru afiliat – un „templu” de masaj tantric situat în apropierea studioului din Londra.

Alți instructori și membri seniori ai comunității Tara Yoga lucrau acolo sau lucraseră anterior și vorbeau despre cât de benefică era această experiență pentru evoluția lor spirituală. Au încurajat-o și pe Miranda să urmeze aceeași cale.

„Templul făcea parte din procesul de îndoctrinare”, crede acum Miranda, „în care munca sexuală era văzută ca un act spiritual – un serviciu oferit pentru înălțarea clienților și propria ta creștere spirituală”.

Uneori, locul i se părea „ușor dubios”, dar i se spunea constant că masajele sacre topless pe care era instruită să le ofere aveau un scop vindecător și reprezentau un act de serviciu altruist, fără așteptări materiale, așa cum este promovat în Karma Yoga.

Această justificare a determinat-o să rămână acolo timp de trei luni, lucrând sporadic, pe un salariu sub nivelul minim.

Miranda și-a dat demisia de la slujba sa de profesoară şi a plecat în Ungaria

După perioada petrecută la „templu”, Miranda și-a dat demisia de la slujba sa de profesoară cu jumătate de normă și a plecat într-un nou retreat în Ungaria, despre care aflase la un seminar Tara Yoga.

Acest retreat, numit ArtExtasia, era prezentat ca fiind axat pe creativitate. Pe site-ul său (încă activ), proiectul este descris drept „un demers îndrăzneț care își propune să redea artei drepturile sale divine”.

Miranda a rămas acolo mai multe luni, rupând treptat legătura cu familia și prietenii. Practica yoga și meditația zilnic, absorbită de învățăturile lui Bivolaru.

Apoi, doi studenți Tara Yoga i-au spus că avea șansa de a-l întâlni pe Bivolaru și de a trece prin ceea ce adepții numeau „inițierea”.

Simțea că acest proces va fi de natură sexuală, dar profesorii ei îi repetaseră că „aceasta va fi o piatră de hotar în evoluția sa spirituală, o experiență profund transformatoare”.

„Ce-aș face dacă aș vrea să plec?”

Vorbind despre această perioadă, vocea Mirandei, clară și echilibrată până acum, începe să tremure.

În 2019, a fost dusă cu mașina la Paris, unde urma să-l întâlnească pe Bivolaru. Odată ajunsă, i s-a cerut să își predea telefonul, cardurile de credit și pașaportul.

A fost dusă într-o casă de tranzit, unde împărțea camera cu zeci de alte femei, venite din diferite țări, care intrau și ieșeau constant.

În mintea ei, întrebarea revenea obsesiv: „Ce-aș face dacă aș vrea să plec?”

Dar nu s-a simțit capabilă să facă acest pas. Era convinsă că, dacă s-ar fi retras din întâlnirea cu Bivolaru, ar fi fost ostracizată din comunitatea care devenise întreaga sa lume.

Povestea de groază din momentul întâlnirii cu Bivolaru

După două săptămâni, Miranda a fost legată la ochi și dusă într-o altă locație – apartamentul mic și murdar al lui Bivolaru, în Paris.

Acesta i-a deschis ușa purtând un halat de casă, arătând mai bătrân și mai neîngrijit decât își imaginase.

Timp de trei zile, într-o cameră întunecată, a fost nevoită să aștepte. „Eram între patru și șase femei. Practicam yoga cum puteam, ne uitam la DVD-uri, citeam cărți. Dormeam pe o saltea așezată direct pe podea, pe care o mutam în timpul zilei, și în paturi supraetajate.”

Bivolaru țipa la oameni pentru lucruri aparent banale – Miranda își amintește că cineva fusese certat pentru folosirea prosopului greșit. Atmosfera era tensionată, „simțeai mereu o amenințare surdă, de fundal”.

„Inițierea”

Pe parcursul celor aproximativ 72 de ore, alte femei erau chemate, pe rând, de Bivolaru într-o a doua cameră.

Apoi a venit rândul Mirandei.

Așa-numita „inițiere” a constat într-un act sexual prelungit cu Bivolaru, în șapte poziții, fiecare presupus legată de una dintre cele șapte chakre. (În Tantra, chakrele sunt considerate puncte energetice în corp).

Miranda își amintește clar că nu era atrasă de Bivolaru și nu își dorea să treacă prin această experiență, dar și-a spus că nu trebuie să fie superficială.

Pentru a rezista, a început să recite mantre în mintea ei.

„Aș spune că, în acel moment, eram destul de detașată de fizic. Mă gândeam doar: ‘Sunt aici acum, trebuie să trec prin asta.’ A fost multă disociere.”

După „inițiere”, Miranda a fost dusă într-o casă din Praga, unde i s-a spus că va urma o nouă etapă de „practică spirituală”.

În realitate, acest lucru însemna presiuni pentru a lucra în industria videochatului.

Așa cum se întâmplase până atunci, conceptul de „canalizare a energiei Shakti”, zeița feminină, prin sexualitate, era prezentat drept o formă de împuternicire personală.

„În cele din urmă, acest pretext era folosit pentru a ne manipula să generăm profit pentru ei prin muncă sexuală”

Femeile de acolo, inclusiv Miranda, au fost informate că aveau datorii pentru mâncare, cazare și transportul către diverse retreaturi. Li s-a spus că trebuie să muncească pentru a-și achita aceste costuri – o tactică frecvent utilizată de traficanți pentru a-și exploata victimele.

Abia după șase luni i s-a permis să plece. Mai întâi, s-a întors în Ungaria, apoi, în februarie 2020, a revenit în Londra. În sfârșit, era acasă. Călătoria ei spre „iluminare” fusese pusă pe pauză.

Industria wellness și promisiunile ei false

Termenul „cult al wellness-ului” este folosit pentru a descrie promisiunile înșelătoare ale industriei de sănătate și dezvoltare personală:

-Ia această pastilă și te vei simți mai bine
-Cumpără acest curs și vei deveni cea mai bună versiune a ta
-Meditează și vei găsi fericirea absolută

Acest fenomen subliniază și modul în care practicile de wellness pot trece rapid de la o simplă preocupare pentru sănătate la o perspectivă distorsionată asupra lumii.

Un exemplu bine cunoscut este traseul de la wellness la teoriile conspirației anti-vaccin, unde influenceri din domeniul fitness-ului au devenit unii dintre cei mai vocali promotori ai dezinformării despre COVID-19.

În cartea sa, „Doppelganger”, Naomi Klein analizează această conexiune dintre fitness, yoga, „guru” ai wellness-ului și răspândirea conspirațiilor.

Astfel, „Mulți dintre acești influenceri, mereu în formă și arătând impecabil, au trecut de la simple mesaje motivaționale despre antrenamente și sucuri verzi la a ne șopti alarmant despre forțe întunecate care vor să ne otrăvească, să ne reducă la tăcere, să ne înțepe și, în final, să ne controleze.”

Acum, Miranda vede comunitățile Tara Yoga și MISA nu doar ca parte a „cultului wellness”, ci ca un cult în adevăratul sens al cuvântului.

Această realizare a venit treptat, odată cu distanțarea de adepții lui Bivolaru și întoarcerea la Londra. Doar fiind din nou în preajma unor oameni care îi puneau întrebări despre experiențele trăite și după ore petrecute pe YouTube analizând mecanismele cultelor, a început să înțeleagă ce i se întâmplase.

La început, a respins ideea, dar, încetul cu încetul, a început să deconstruiască procesul prin care fusese prinsă în acest sistem – aceleași tehnici clasice de îndoctrinare, de la reformarea gândirii la izolare.

Cei care puneau întrebări în timpul cursurilor, spune Miranda, erau umiliți.

MISA neagă categoric aceste acuzații

În schimb, cei care participau activ și împingeau limitele erau aplaudați.

Cel mai important lucru, însă, era că fiecare nouă etapă era prezentată ca fiind un pas esențial spre „eliberare”.

„Cea mai eficientă metodă de a face pe cineva să îți urmeze voința este să-l convingi că a ajuns acolo din proprie alegere sau pentru un scop superior – fie că e vorba despre bani pentru familie sau despre propria evoluție spirituală.”

În calitate de fondatoare și co-președintă a Sindicatului Profesorilor de Yoga din Marea Britanie, Laura Hancock a auzit mai multe povești asemănătoare cu cea a Mirandei, relatate de foști studenți ai Tara Yoga.

(Mai mulți dintre aceștia își împărtășesc experiențele și în noul podcast BBC Sounds, The Bad Guru, prezentat de jurnalista Cat McShane.)

Fiind ea însăși instructor de yoga, Hancock obișnuia să închirieze un spațiu de predare la Tara Yoga și își amintește că a observat o fotografie cu Bivolaru atârnată pe peretele studioului.

Inițial, s-a implicat în înființarea sindicatului din cauza lipsei drepturilor lucrătorilor și a salariilor echitabile în industrie.

Însă, în scurt timp, a descoperit că tot mai mulți studenți și profesori veneau la ea pentru a raporta abuzuri fizice și emoționale, exploatare, hărțuire sexuală și manipulare.

„A devenit principalul motiv pentru care oamenii apelau la noi”, spune Hancock.

Fiind profesori de yoga și voluntari, membrii Sindicatului Profesorilor de Yoga au fost nevoiți să își dezvolte noi competențe pentru a face față avalanșei de plângeri, trimițând cazurile la autoritățile legii ori de câte ori a fost posibil.

Însă, în lipsa unui organism oficial de reglementare a yoga, procesul a fost neclar. Poliția a arătat puțin interes pentru investigarea acuzațiilor, iar plângerile legate de Tara Yoga, de exemplu, au fost pasate de la o unitate la alta, fără a ajunge nicăieri.

„Responsabilitatea sau datoria de protecție ar trebui să fie similară cu cea din psihoterapie; există un dezechilibru de putere între profesorii de yoga și studenți, iar acest lucru nu este recunoscut”, spune Laura Hancock.

„Oamenii s-au simțit lipsiți de putere pentru că nu au avut unde să raporteze aceste abuzuri. Presa a făcut o treabă bună în expunerea poveștilor supraviețuitorilor. Dar întrebarea este: ‘Ce urmează?’”

Reforma sistemului yoga: un pas necesar

Sindicatul a început să presioneze studiourile să implementeze politici clare împotriva hărțuirii sexuale.

În paralel, British Wheel of Yoga se află în faza pilot a unui registru al practicanților autorizați (în prezent, pe site-ul său pot fi găsiți profesorii de yoga certificați până la nivelul patru).

Totuși, Hancock susține că este nevoie de o reformă mai amplă:

Astfel, „Oamenii vin la yoga cu un nivel ridicat de încredere, presupunând că un curs este un loc sigur, pozitiv, cu integritate. Dar nu este întotdeauna cazul. Există multă negare și disonanță cognitivă, pentru că oamenii fie nu știu ce constituie hărțuire în aceste spații, fie nu vor să recunoască realitatea.”

Hancock locuiește la câteva minute de Tara Yoga Centre și este furioasă că încă funcționează:

„Acea școală nu ar trebui să fie deschisă”, spune ea.

Cum să recunoști un mediu yoga periculos?

În prezent, responsabilitatea rămâne în mare parte pe umerii consumatorilor, care trebuie să fie atenți atunci când își aleg un profesor sau un centru de yoga.

Semnale de alarmă:

„Ajustările fizice” în timpul cursurilor ar trebui să fie făcute doar cu acordul prealabil al studentului.
Retreaturile sau taberele unde ți se ia telefonul sau alte bunuri personale sunt suspecte.

Tyldesley subliniază diferența dintre o regulă rezonabilă și un semnal de alarmă:

Acceptabil: „Pentru a cultiva liniștea, încurajăm o utilizare minimă a telefoanelor în ashram, dar le puteți folosi în afara terenului sau le puteți ține pe silențios în caz de urgență familială.”
Suspicios: „Toate telefoanele trebuie predate și nu sunt permise deloc pe durata retreatului.”
Retreaturile rezidențiale ar trebui să detalieze clar activitățile și regulile înainte de înscriere.

„Un retreat de yoga nu ar trebui să fie un mister”, spune Tyldesley.

Arestarea lui Bivolaru în Franța

În noiembrie 2023, poliția franceză a descins în apartamentul din Ivry-sur-Seine, unde Miranda l-a întâlnit pe Bivolaru, și l-a arestat sub acuzațiile de răpire, trafic de persoane, viol și „abuz de vulnerabilitate”.

Bivolaru se află în arest preventiv în Franța, în așteptarea procesului. El și avocații săi au refuzat să comenteze acuzațiile.

În timpul raidurilor, autoritățile franceze au mai arestat 41 de persoane în locații afiliate și au descoperit 58 de femei care trăiau în condiții înghesuite, fără intimitate.

Lupta femeilor abuzate

Mai multe femei s-au alăturat Mirandei, oferindu-și mărturiile ca probe în cazul intentat împotriva lui Bivolaru și a MISA în Franța, unde investigațiile preliminare sunt încă în desfășurare.

În Marea Britanie, Miranda a inițiat o acțiune civilă împotriva Tara Yoga, acuzând organizația de implicare în agresiune, trafic de persoane și cauzarea de vătămări personale.

Tara Yoga a refuzat să comenteze aceste acuzații, însă un purtător de cuvânt al organizației a declarat că aceasta „se va apăra ferm” în orice proces legal și că „condamnă în mod categoric toate formele de abuz”.

„Deși obositor și retraumatizant, să vorbesc despre asta cu oameni care sunt experți și înțeleg situația mi-a oferit o nouă perspectivă”, spune Miranda.

„Inițial, oamenii din industria wellness au fost destul de indiferenți, așa că să văd reacții de șoc a fost, într-un fel, reconfortant.”

Faptul că majoritatea victimelor din experiența ei au fost femei este, de asemenea, semnificativ:

„Pentru a continua să existe, (Tara Yoga și MISA) se bazează pe femei ca mine – pe capacitatea noastră de a ierta, pe dorința de a ne păstra reputația, pe tăcerea noastră. Simt că depășesc această capcană prin faptul că vorbesc deschis despre acest abuz de putere.”

MISA respinge acuzațiile

MISA susține că, în ultimii 35 de ani, „zeci de mii” de oameni au participat la cursurile și retreaturile sale și că mulți încă îl respectă și îl apreciază pe Bivolaru.

Toate acuzațiile, spun ei, fac parte dintr-o „vânătoare de vrăjitoare” și sunt „bazate pe declarațiile unui număr mic de persoane, probabil motivate de răzbunări personale sau de dorința de atenție”.

Yoga și trauma trădării

Miranda nu a mai participat la un curs de yoga din 2020.

„Pentru o vreme, chiar și să practic yoga acasă era un declanșator. Asta mă înfurie cel mai mult – au reușit să-mi fure această relație.”

În cercurile spirituale și wellness, se pune un accent puternic pe iertare, spune ea, dar acest concept poate fi folosit în mod abuziv.

„Așa cum latura spirituală a yoga a fost deturnată, la fel și promisiunea vindecării a fost transformată într-un mijloc de manipulare.”

Acum, ceea ce o ajută cel mai mult nu este iertarea, ci un alt tip de vindecare: „Ceea ce găsesc cu adevărat vindecător acum este ideea că s-ar putea face dreptate.”

Sursa – www.antena3.ro




Ora de vară 2025. Când se schimbă ora în România

Trecerea la ora de vară este programată pentru noaptea dintre 29 și 30 martie, de sâmbătă spre duminică. Schimbarea afectează [...]

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă? Începând cu 1 septembrie 2024, sistemul public de pensii din România [...]

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult. Situația economică a României se înrăutățește, [...]

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite. Autoritățile intenționează să elimine impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Un proiect de [...]