Cât de important este standardul ISO 9001 într-o companie?

De Jurnalul Național Actuale Companii 83 citiri
3 min citire




 

În plan mondial, concurența este tot mai acerbă în mediul de afaceri atât autohton, dar și internațional, și cum așteptările clienților cresc și ele, este vital pentru companii să își demonstreze angajamentul față de calitatea produselor și serviciilor oferite.

În căutarea unei modalități de a se detașa de competiție, tot mai multe afaceri se angajează să le ofere clienților ceea ce caută, iar una dintre metodele prin care acestea își pot confirma angajamentul constă în adoptarea standardelor ISO.

Desigur, certificarea ISO 9001 este cea mai faimoasă, devenind un simbol global al excelenței în managementul calității. Însă care este rolul ISO 9001 în calea unei companii către adoptarea altor standarde ISO? Reprezintă o bază solidă pentru alte certificări?

Ce este ISO 9001?

ISO 9001 este un standard internațional ce definește cerințele pentru un sistem de management al calității (SMC). Acesta a fost creat de Organizația Internațională de Standardizare (ISO), cu scopul de a ajuta organizațiile să se asigure că îndeplinesc nevoile și așteptările clienților, în timp ce respectă legile și reglementările aplicabile.

Practic, certificarea ISO 9001 are la bază mai multe principii cheie, printre care:

Orientarea către client: practic, organizațiile trebuie să înțeleagă nevoile clienților și să își adapteze serviciile și produsele în consecință;

Liderii: aceștia stabilesc direcția și creează condițiile în care angajații pot fi implicați în atingerea obiectivelor organizaționale;
Implicarea oamenilor: angajații de la toate nivelurile sunt esența unei organizații și implicarea lor îi permite companiei să le folosească abilitățile;
Abordarea bazată pe proces: înțelege și gestionează procesele corelate ca un sistem, contribuind la eficiența organizației în atingerea rezultatelor dorite;
Îmbunătățirea continuă: ar trebui să fie un obiectiv constant.

ISO 9001, piatra de temelie pentru celelalte certificări ISO

Atunci când compania a identificat standarde ISO pe care vrea să le implementeze, ISO 9001 poate fi considerat piatra de temelie. Multe dintre standardele ISO împărtășesc o structură comună, cunoscută sub numele de Structura de Nivel Înalt (High-Level Structure, HLS). Prin implementarea ISO 9001, organizațiile devin familiarizate cu această structură, facilitând adopția ulterioară a altor standarde.

Concret, odată ce organizația a implementat un SMC conform ISO 9001, integrarea altor sisteme de management, cum ar fi cele pentru mediu (ISO 14001) sau securitatea informației (ISO 27001), devine mai fluidă.

Ce beneficii obțin companiile după certificarea ISO 9001?

În cadrul unei companii, certificarea ISO 9001 nu reprezintă doar un angajament față de calitat, ci transmite și un mesaj puternic către părțile interesate: organizația este serioasă în ceea ce privește standardizarea și excelența în afaceri.

Implementarea unui SMC conform ISO 9001 conduce la identificarea și eliminarea deficiențelor, deci resursele pot fi alocate mult mai eficient. ISO 9001 este recunoscut global. Prin obținerea acestei certificări, organizațiile au acces pe piețele internaționale, unde certificările ISO sunt considerate esențiale.

Sursa – www.antena3.ro