Ce speră Bogdan Chirițoiu de la măsurile cuprinse în Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă

De Jurnalul Național 109 citiri
9 min citire

 

În afirmaţiile sale, „Eu speram ca Guvernul să fi făcut operaţiunea în decembrie, aşa discutasem cu Comisia, ne-am şi grăbit să scoatem scrisoarea în ultima zi de mandat a comisarului Margrethe Vestager. (…) Toţi ne-am străduit – şi noi, şi ei – să fie pe Comisia veche, că am zis ‘vine alt comisar, până învaţă dosarul, pierdem vremea’. Deci, ne-am străduit să scoatem scrisoarea aia şi, din păcate, nu s-a operat până la urmă. La noi în Guvern s-a blocat subiectul.

Bun, domnul Grindeanu mi-a spus că se va rezolva acum, banii sunt prinşi în buget, deci sper că se întâmplă”, a spus Chiriţoiu, într-o conferinţă de presă.

Proiectul cu privire la înfiinţarea noii companii feroviare naţionale de transport marfă

În opinia acestuia, toate măsurile de ajutor de stat care sunt prinse în Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) au fost aprobate, inclusiv proiectul cu privire la înfiinţarea noii companii feroviare naţionale de transport marfă.

În aşteptările sale, „Pe partea de ajutor de stat se lucrează mult, e mai puţin strălucitoare, se discută mai puţin despre ea, dar ca impact economic e foarte mare şi acolo stăm bine din punct de vedere al PNRR-ului. Toate măsurile de ajutor de stat care sunt prinse în Programul Naţional de Rezilienţă au fost aprobate, fie că e vorba de măsuri naţionale aprobate de noi, fie că sunt cele aprobate de Comisia Europeană, unde trebuie să mergem la Bruxelles să obţinem aprobarea. Şi am obţinut un ok pentru crearea noii companii feroviare.

În locul lui CFR Marfă o să apară Carpatica Feroviar

Guvernul, e adevărat, nu a capitalizat Carpatica la sfârşitul anului trecut. Bănuiesc că nu au dorit să crească deficitul, dar nu ştiu, cred că undeva a fost prinsă în discuţiile legate de deficit. Din fericire, capitalizarea pentru Carpatica e prevăzută în noul buget pentru acest an şi sper că operaţiunea, repet, va avea loc în acest an. Şi atunci, în esenţă, vedem finalizată restructurarea lui CFR Marfă prin apariţia acestei noi companii care îi preia activitatea”, a explicat şeful autorităţii de concurenţă.

Întrebat despre plângerea depusă la Comisia Europeană de transportatorii de marfă privaţi pentru blocarea înfiinţării noii companii Carpatica Feroviar, Bogdan Chiriţoiu spune că „e dreptul lor să facă plângeri, nu ne surprinde asta”.

În acest sens, „Nu e prima dată când fac plângeri transportatorii privaţi. Cel mai amuzant mi s-a părut că la un moment dat cel care făcuse plângere ajunsese între timp manager la firma de stat, deci discutam cu el despre plângerea făcută de el pe vremea când lucra la privat.

Oamenii se mişcă de la stat la privat. E ok, e dreptul lor să facă plângeri, nu ne surprinde asta

Cu Comisia am discutat anul trecut, ei ne-au dat o scrisoare de confort în care au spus că nu văd probleme la această capitalizare. Eu mă aştept ca, da, crearea Carpatica SA să aibă loc, deci să fie firma capitalizată. E o plângere, o să vedem cum va fi tratată de Comisie, oricum, durează ani de zile lucrurile astea, nici nu poţi să nu faci nimic că rişti să duci o companie – nu zic că CFR Marfă este o companie impecabilă, dar nici nu poţi să o laşi aşa şi să tot analizezi plângeri şi trec anii – că se duce de râpă de tot.

Deci, eu cred că statul, care e proprietarul companiei, trebuie să ia o măsură. Are nevoie să existe un operator de marfă, nu putem să eliminăm, adică nu ar fi o soluţie bună să eliminăm CFR Marfă de pe piaţă. Bun, cine vrea să se plângă… concurenţii probabil că şi-ar dori să dispară CFR Marfă, dar nu cred că ar fi bine pentru funcţionarea pieţei în România să dispară un operator mare, cum e CFR Marfa. Deci e mai bine că e restructurat, e mai mic. Sperăm că o să fie eficient, că nu va avea pierderi cum a avut istoric CFR Marfă, dar e nevoie de un operator pe piaţă”, a subliniat Chiriţoiu.

Sorin Grindeanu a dat asigurări că CFR Marfă se va transforma în noua companie Carpatica Feroviar

Şi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a dat asigurări că CFR Marfă se va transforma în noua companie Carpatica Feroviar, o societate care „sigur că ar fi bine, pentru unii, să nu existe”.

În declaraţiile sale, „Eu ştiu că nu convine faptul că o să avem o nouă companie de transport de marfă de stat în România. În proiectul de buget, aşa cum bine ştiţi, avem capitalizarea acestei companii cu 2 miliarde de lei. Şi vreau să vă spun că totul este făcut după deciziile Comisiei Europene, nu intră în contradicţie. Eu, când am fost la Comisia Europeană, am spus următorul lucru: ‘Vreau să aplicăm pentru CFR Marfă acelaşi scenariu pe care Comisia l-a aplicat la fosta companie de transport aerian din Italia, Alitalia’.

A mers în faliment, au închis-o şi au făcut o nouă companie, curăţând, dacă vreţi, partea neproductivă din acea companie şi având o nouă companie de transport aerian – ITA. Acelaşi scenariu se aplică la CFR Marfă. CFR Marfă se va transforma (…) în noua companie Carpatica, care sigur că ar fi bine pentru unii să nu existe”, a afirmat şeful de la Transporturi, după dezbaterile pe marginea proiectului de buget pe 2025 al ministerului, din comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului.

Din precizările acestuia, au existat piedici în înfiinţarea acestei companii, însă nu se va renunţa la acest proces.

Declaraţiile ministrului vin în contextul în care Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) a anunţat că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană pentru nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, precum şi „încercarea evidentă de eludare a dispoziţiilor europene” prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România.

Aşadar, „OPSFPR reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă. Banii vor fi ulterior transferaţi de către CFR Marfă în conturile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie CE. Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut, urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă”, susţin reprezentanţii organizaţiei.

În contextul Deciziei Comisiei Europene din februarie 2020, statul român avea obligaţia de a recupera ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020. Până în prezent, această obligaţie nu a fost îndeplinită, ceea ce conferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, perpetuând distorsiunile pieţei şi încălcând legislaţia europeană privind ajutoarele de stat, au mai spus reprezentanţii organizaţiei.

Sursa – www.economica.net




Ora de vară 2025. Când se schimbă ora în România

Trecerea la ora de vară este programată pentru noaptea dintre 29 și 30 martie, de sâmbătă spre duminică. Schimbarea afectează [...]

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă

Cum se vor calcula pensiile în 2025! Ce se schimbă? Începând cu 1 septembrie 2024, sistemul public de pensii din România [...]

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult

Românii, loviți în plin de inflație. Pe ce vom ajunge să plătim mai mult. Situația economică a României se înrăutățește, [...]

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite

Schimbări MAJORE la pensii! Guvernul anunță noi impozite. Autoritățile intenționează să elimine impozitarea progresivă a pensiilor speciale. Un proiect de [...]